Kan ett trafikflygplan flygas helt manuellt?

#13 2015-03-30, 09:36
Oddball
Övriga fordon --> Flyg - allmänt
/Moderator
#14 2015-03-30, 22:35
Powerless1
Ursprungligen postat av ksv
Tänk då vad som sker om nosen våldsamt trycks ned lite tidigare än så.
Ursäkta, men när du skrev om våldsamma nosar kom jag osökt att tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=lAKlKv153WU
Kan nästan bara hända på ett ställe i världen. Och det har faktiskt lite med tråden att göra för här flyger man verkligen manuellt och med mycket små marginaler utan nån hjälp av automatik:
https://www.youtube.com/watch?v=DqgZvb37NX0
#15 2015-04-01, 16:41
PilotHockey
Ursprungligen postat av Powerless1
Ursäkta, men när du skrev om våldsamma nosar kom jag osökt att tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=lAKlKv153WU
Kan nästan bara hända på ett ställe i världen. Och det har faktiskt lite med tråden att göra för här flyger man verkligen manuellt och med mycket små marginaler utan nån hjälp av automatik:
https://www.youtube.com/watch?v=DqgZvb37NX0


Lukla är ju mer eller mindre problemet att du har bara en chans. Får du inte en perfekt sättning så blir det en olycka. På andra flygplatser kan du dra på, gå runt och pröva på nytt. Försöker du detta på Lukla så flyger du rakt in i en bergvägg.

Håller helt med KSV om att det aldrig med dagens teknik kommer kunna konstrueras ett system som både stänger ute terrorister och även gör det möjligt för en pilot som blivit utelåst från cockpit med en kollega därinne som kommer begå utvidgat självmord.

Att ta in kabinpersonal i cockpit gör det endast rörigt och somsagt så sänker det även i vissa fall säkerheten.


Dessutom är de flesta kärror (inte A320 serien) så små i cockpit att värdinnan inte kan gå in i cockpit innan den ena piloten har lämnat ändå. Då kan den andre piloten låsa snabbt om han vill och vi är tillbaka på ruta ett. I kraschen för en vecka sedan så tog det säkert någon minut (under tiden kapten var på toa eller vad han gjorde) innan de märkte att Lubitz låst in sig. Detta hade man märkt direkt om det var så att den andre piloten som är kvar i cockpit stängde direkt och låste men man kan fortfarande inte göra något. Cockpitdörren är konstruerad så den förhindrar att folk forcerar sig in där de inte skall vara.
#16 2015-04-01, 18:06
Ursprungligen postat av PilotHockey
Lukla är ju mer eller mindre problemet att du har bara en chans. Får du inte en perfekt sättning så blir det en olycka. På andra flygplatser kan du dra på, gå runt och pröva på nytt. Försöker du detta på Lukla så flyger du rakt in i en bergvägg.

Håller helt med KSV om att det aldrig med dagens teknik kommer kunna konstrueras ett system som både stänger ute terrorister och även gör det möjligt för en pilot som blivit utelåst från cockpit med en kollega därinne som kommer begå utvidgat självmord.

Att ta in kabinpersonal i cockpit gör det endast rörigt och somsagt så sänker det även i vissa fall säkerheten.


Dessutom är de flesta kärror (inte A320 serien) så små i cockpit att värdinnan inte kan gå in i cockpit innan den ena piloten har lämnat ändå. Då kan den andre piloten låsa snabbt om han vill och vi är tillbaka på ruta ett. I kraschen för en vecka sedan så tog det säkert någon minut (under tiden kapten var på toa eller vad han gjorde) innan de märkte att Lubitz låst in sig. Detta hade man märkt direkt om det var så att den andre piloten som är kvar i cockpit stängde direkt och låste men man kan fortfarande inte göra något. Cockpitdörren är konstruerad så den förhindrar att folk forcerar sig in där de inte skall vara.

Fast en av anledningarna att vara två piloter är väl att en kan bli akut sjuk. Om en ensam pilot dör/får hjärtstillestånd så tar det tydligen lite tid innan dörren kan öppnas av piloten utanför. Är någon i kabinbesättningen där inne så kan dörren öppnas snabbare.
#17 2015-04-02, 09:48
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast en av anledningarna att vara två piloter är väl att en kan bli akut sjuk. Om en ensam pilot dör/får hjärtstillestånd så tar det tydligen lite tid innan dörren kan öppnas av piloten utanför. Är någon i kabinbesättningen där inne så kan dörren öppnas snabbare.


30 sekunder. Det är bättre det än att vi kan få en person ifrån en sovande terroristcell till att bli en i kabinpersonalen på 3 månader och sedan få tillgång till cockpit.
#18 2015-04-02, 11:30
Ursprungligen postat av PilotHockey
30 sekunder. Det är bättre det än att vi kan få en person ifrån en sovande terroristcell till att bli en i kabinpersonalen på 3 månader och sedan få tillgång till cockpit.

Jag hade för mig att det var längre spärrtid på dörrarna. Sedan tycker jag att all personal ombord bör granskas, om inte annat så för att kabinpersonalen verkar veta var man kan hitta en yxa ombord.

Vad som är bäst vet jag inte. Jag känner inte till någon händelse där kabinpersonal har kapat ett flygplan, men jag känner till ett fall, under utredning, där en pilot, tydligen ensam i cockpit, verkar ha misslyckats med att undvika haveri av någon anledning.
#19 2015-04-02, 14:30
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hade för mig att det var längre spärrtid på dörrarna. Sedan tycker jag att all personal ombord bör granskas, om inte annat så för att kabinpersonalen verkar veta var man kan hitta en yxa ombord.

Vad som är bäst vet jag inte. Jag känner inte till någon händelse där kabinpersonal har kapat ett flygplan, men jag känner till ett fall, under utredning, där en pilot, tydligen ensam i cockpit, verkar ha misslyckats med att undvika haveri av någon anledning.


Det man får sträva emot är att se till att dels ha rapporteringsskyldighet mellan flygläkare och myndigheter. Detta har vi i Sverige men man hade det inte i Tyskland, det kommer sannolikt ändras på nu. Detta betyder att om jag går till flygläkarn och han bedömer mig som psykiskt inkapabel att flyga för tillfället pga att en familjemedlem dött i en tragisk trafikolycka eller att man fått liknande nyheter så har han en skyldighet att både meddela Transportstyrelsen samt bolaget jag jobbar för.

Detta förhindrar till större grad att piloter slinker undan falluckorna som är menade för att stoppa sånt som ledde till GWI kraschen förra veckan.


Men det man framförallt skall fortsätta sträva emot i framtiden är att obehöriga inte skall komma in i cockpit. Det är det som är det största hotet. Inte att en pilot som på något sätt undankommit psykiska tester fram och tillbaka samt även flygbolagets egna personal från att kommit på honom/henne. Det blir inte säkrare i cockpit av att en ifrån kabinpersonalen sätter sig där. Vill en pilot sänka planet så kan han med största säkerhet göra detta ändå.