Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hade för mig att det var längre spärrtid på dörrarna. Sedan tycker jag att all personal ombord bör granskas, om inte annat så för att kabinpersonalen verkar veta var man kan hitta en yxa ombord.
Vad som är bäst vet jag inte. Jag känner inte till någon händelse där kabinpersonal har kapat ett flygplan, men jag känner till ett fall, under utredning, där en pilot, tydligen ensam i cockpit, verkar ha misslyckats med att undvika haveri av någon anledning.
Det man får sträva emot är att se till att dels ha rapporteringsskyldighet mellan flygläkare och myndigheter. Detta har vi i Sverige men man hade det inte i Tyskland, det kommer sannolikt ändras på nu. Detta betyder att om jag går till flygläkarn och han bedömer mig som psykiskt inkapabel att flyga för tillfället pga att en familjemedlem dött i en tragisk trafikolycka eller att man fått liknande nyheter så har han en skyldighet att både meddela Transportstyrelsen samt bolaget jag jobbar för.
Detta förhindrar till större grad att piloter slinker undan falluckorna som är menade för att stoppa sånt som ledde till GWI kraschen förra veckan.
Men det man framförallt skall fortsätta sträva emot i framtiden är att obehöriga inte skall komma in i cockpit. Det är det som är det största hotet. Inte att en pilot som på något sätt undankommit psykiska tester fram och tillbaka samt även flygbolagets egna personal från att kommit på honom/henne. Det blir inte säkrare i cockpit av att en ifrån kabinpersonalen sätter sig där. Vill en pilot sänka planet så kan han med största säkerhet göra detta ändå.