Ursprungligen postat av HgF
Medan du kämpar med din ångest över hur djupt havet kan vara, närmar ni er Franska Polynesien. Åh äntligen ett (nästan) europeiskt land tänker kanske du. Men fan ta er och båten om ni har valt fel "Port of entry", och detsamma om ni inte har båtens papper i ordning, med besättningslistor i fyra exemplar (eller något annat antal) avfattade på perfekt franska. Era pass måste vara oklanderliga. Korrekt destinationsflagga ska hänga nystruken under styrbords vantspridare. (Gäller i alla hamnar världen runt).
Kul att angöra Vietnam - ja ända till man upptäcker att begreppet "fritidsbåt" inte finns i deras hamnreglemente. Alla båtar är 100 000-tons containerfartyg och betalar hamntaxa därefter. (Nå - Det var några år sedan, det kanske är ändrat nu).
Det trevliga Australien som är ett mysigt England-light, fast större och på baksidan. Här gäller ett stenhårt visumkrav för seglare. Jag tror också de vill ha fartygspapper och besättningslistor.
De hemska havsdjupen kan vara rena barnleken och något att stilla längta efter jämfört med vissa hamnmyndigheter.
Vi tackar jättemycket för dina synpunkter och tips!
De är livsviktiga för oss.
Nu börjar vi få ihop en liten lista att arbeta med.
1 Visum.
2 Destinationsflaggor.
3 Besättningslista.
4 Fartygets papper.
Då står det klart för oss att vi måste först bestämma rutten så noga som möjligt. Exakt, vilka länder (öar) skall vi besöka? Vilka hamnar skall vi segla till? Vilka länder kan vi inte besöka?
Jag kan själv lägga till två punkter på vår lista efter detta.
5 Sjökort.
6 Signalflaggor.
Vi måste väl ha sjökort över alla öarna, floderna och haven vi tänker segla på?
Var kan man köpa sjökort över hela världen?
Vi måste väl ha en del signalflaggor också? Jag vet inte vilka. Kan någon tipsa oss om det?
Till varje punkt ovan finns en kostnad som vi måste beräkna. Vad kostar bara sjökorten att införskaffa? Vad kostar destinationsflaggorna? Visumkostnader? Hur skal vi kunna beräkna alla dessa kostnader på förhand?
Det börjar gå upp för oss vilket jättearbete vi har framför oss! Tur att vi har några år på oss att planera allting in i minsta detalj.
Vad behöver vi mer tänka på?
Hur är det matförrådet? Hur mycket konserver behöver vi ha med oss? Vi har 800 liter färskvatten i tankarna och det bör väl räcka för fyra personer? Vi kan ju komma in i ett stiltjebälte där det inte blåser alls utan vi kanske måste ligga stilla i veckor? Räcker det med matförråd för en månad framåt? Vi räknar med att fånga fisk under färden som huvudföda, men vi måste ha t ex socker, salt, kryddor, kaffe, vetemjöl, mjölk, och mycket annat. Vad?
7 Matförråd.
Vilken räddningsutrustning behöver man ha? Räddningsflotte med sändare? Flytvästar är självklart, men behöver vi räddningsoveraller? Vad skall finnas i räddningsutrustningen?
8 Räddningsutrustning.
Vilken utrustning behöver båten ha? Är egen radar ett måste? Sextant? GPS? Ekolod? Distanslogg? Ankare och ankarkedjor? Gummibåt med utombordare? Vattenscouter? Vad mer?
Hjälp oss planera resan! Vi är tacksamma för alla tips och alla synpunkter på vår resa! Vi vill göra det här på ett propert sätt utan alltför stora misslyckanden, som sig bör för en lyckad världsomsegling. Vi vet att det finns mycket kunskap att hämta på FB och en lång diskussion FÖRE resan, om resan, skulle vara till stor nytta för oss. Det finns alltid
något som vi inte själv har tänkt på, som kan vara livsviktigt för oss. Vi vill täcka upp så mycket som möjligt för att vi skall känna oss förberedda på vad som helst som kan hända under tre års segling.
Hur är det med mediciner? Vad bör man ha med sig? Vad KAN man ta med sig? Morfinampuller? Penicillin? Tips?
9 Mediciner.
Vad mer?
Vad kostar det att segla genom Panamakanalen? Hamnavgifter? Vad kommer det hela att kosta?
10 Hamn- och kanalkostnader.
Vad har vi glömt?