Hitta diskussioner med liknande innehåll

Att planera en Jordenruntsegling ... hjälp!

#1 2015-09-08, 21:48
Beslutet är fattat, vi skall segla Jorden runt, om några år!
Nu skall vi planera resan.
Den får ta cirka tre år.
Hur gör man då?
Vad börjar man med?
Vad är viktigt att veta och tänka på?

Har du något tips?
Hjälp oss planera!
Har du erfarenhet av långdistanssegling?
Vad behöver vi ha med oss?
Vilken utrustning behöver båten?
Vilken rutt skall vi ta?

Vi är fyra vuxna personer som söker äventyret.
Vi utgår ifrån Gran Canaria, men hemmahamnen är Stockholm och vi skall ta oss från Stockholm till Gran Canaria först. Det är första etappen.

Sen då? Söderut eller västerut? Bästa årstiden? Vindarna?

Tacksam för hjälp och uppslag, idéer och kunskaper!
#2 2015-09-09, 12:59
Ursprungligen postat av carllarsen
Beslutet är fattat, vi skall segla Jorden runt, om några år!
Nu skall vi planera resan.
Den får ta cirka tre år.
Hur gör man då?
Vad börjar man med?
Vad är viktigt att veta och tänka på?

Har du något tips?
Hjälp oss planera!
Har du erfarenhet av långdistanssegling?
Vad behöver vi ha med oss?
Vilken utrustning behöver båten?
Vilken rutt skall vi ta?

Vi är fyra vuxna personer som söker äventyret.
Vi utgår ifrån Gran Canaria, men hemmahamnen är Stockholm och vi skall ta oss från Stockholm till Gran Canaria först. Det är första etappen.

Sen då? Söderut eller västerut? Bästa årstiden? Vindarna?

Tacksam för hjälp och uppslag, idéer och kunskaper!


Kan jag vända på en av frågorna, har du någon erfarenhet av långdistanssegling? Hur erfarna seglare är sällskapet i övrigt? Vilken båt vill ni använda?
#3 2015-09-09, 14:11
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kan jag vända på en av frågorna, har du någon erfarenhet av långdistanssegling? Hur erfarna seglare är sällskapet i övrigt? Vilken båt vill ni använda?


Tack för ditt svar!

Nej, jag personligen har ingen erfarenhet av långdistanssegling. Jag har en viss sjövana däremot och blir inte sjösjuk. De övriga är erfarna seglare i skärgården, men ingen långdistanssegling och ingen av oss har varit ute på oceanerna.

Vi har inte bestämt oss ännu för exakt vilken båt vi skall segla med, men det lutar åt en skuta typ Bruce Roberts 53 1988.

Längd: 53 fot. Båttyp: Segelbåt. Byggd 1988 i stål. Längd: 16,15m Bredd: 4,87m Djup: 2,5m. Depl: 24 ton. Gross 22. Bunker: 900 l diesel, vatten 800 l. Ketchriggad. Maskin: Volvo TMD 50 118 hp. Vindroder Windpilot pacific II +. 2 ggr 24 v 100w solceller. Centersittbrunn med sprayhood o kapell. Vattenburen värme Reflexkamin 6 kw. Isolering 10 cm. Genua på rulle. Stor o mesan med fullattor. Samtliga segel från 2003. Vant på stora masten bytt 2002 med Norseman ändstycken. Nya dynor 2013 i salong o i Owners Cabins koj. Disp: Salong, 2 dubbelhytter, Byssa med spis o ugn, Kyl-frys ny 2009. Verkstad med förråd. Toalett. Owners Cabin. Förback o Akterback. Ftg torrsattes 2014 då även tjockleksmätning gjordes. Finns en del tillbehör som ev kan följa med.

Duger den?
#4 2015-09-09, 14:57
Ursprungligen postat av carllarsen
Tack för ditt svar!

Nej, jag personligen har ingen erfarenhet av långdistanssegling. Jag har en viss sjövana däremot och blir inte sjösjuk. De övriga är erfarna seglare i skärgården, men ingen långdistanssegling och ingen av oss har varit ute på oceanerna.

Vi har inte bestämt oss ännu för exakt vilken båt vi skall segla med, men det lutar åt en skuta typ Bruce Roberts 53 1988.

Längd: 53 fot. Båttyp: Segelbåt. Byggd 1988 i stål. Längd: 16,15m Bredd: 4,87m Djup: 2,5m. Depl: 24 ton. Gross 22. Bunker: 900 l diesel, vatten 800 l. Ketchriggad. Maskin: Volvo TMD 50 118 hp. Vindroder Windpilot pacific II +. 2 ggr 24 v 100w solceller. Centersittbrunn med sprayhood o kapell. Vattenburen värme Reflexkamin 6 kw. Isolering 10 cm. Genua på rulle. Stor o mesan med fullattor. Samtliga segel från 2003. Vant på stora masten bytt 2002 med Norseman ändstycken. Nya dynor 2013 i salong o i Owners Cabins koj. Disp: Salong, 2 dubbelhytter, Byssa med spis o ugn, Kyl-frys ny 2009. Verkstad med förråd. Toalett. Owners Cabin. Förback o Akterback. Ftg torrsattes 2014 då även tjockleksmätning gjordes. Finns en del tillbehör som ev kan följa med.

Duger den?


Jag är fel person att svara på det, har ingen erfarenhet av längre segling. Däremot skulle jag själv nog börja med något kortare, en segling längs med Europa eller ner till kanarieöarna eller något kanske? Bara atlantkorsningen känns som en väldigt stor uppgift att ta sig an om man inte redan har ganska gedigen erfarenhet, tycker jag.
#5 2015-09-09, 16:39
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag är fel person att svara på det, har ingen erfarenhet av längre segling. Däremot skulle jag själv nog börja med något kortare, en segling längs med Europa eller ner till kanarieöarna eller något kanske? Bara atlantkorsningen känns som en väldigt stor uppgift att ta sig an om man inte redan har ganska gedigen erfarenhet, tycker jag.


Som jag sa så har jag inga personliga erfarenheter, men jag har däremot teoretiska kunskaper om världsomseglingar, och Atlantöverfarten är relativit sett en förhållandevis enkel segling med den jämna passadviden i ryggen som tar omkring tre veckor, rakt västerut från Gran Canaria. Man kan liksom inte missa Amerika. Det är känt sedan Columbus dagar.

Den verkligt stora uppgiften, som skrämmer vettet ur mig, är att härda ut härda ut kraftiga stormar och orkaner vi kan råka ut för, som kan pågå i veckor! Båten blir väldigt liten ute på havet och kastas lätt omkring av 10-15 meter höga vågor som sköljer över hela båten och vinden sliter i riggen. Då kan man inte göra någonting mer än att lägga ut ett drivankare eller ett långt rep efter båten som bromsar ner den, stänga luckorna ordentligt, och vänta ut stormen med att baka bröd eller någonting. Att stå ut med sådant oväder i veckor, instängd i en liten segelbåt, utan att gripas av panik är nog en stor psykisk påfrestning. Det är så man blir en härdad sjöbjörn, har jag lärt mig.

En annan tanke som skrämmer mig är att medeldjupet i Atlanten är 4.000 meter. Om båten blir vattenfylld sjunker den som en sten. Om båten läcker och tar in vatten minskar flytkraften och man riskerar att sjunka.

Man kan också segla ner längs Afrikas västkust och runda sydspetsen och segla österut. Då vinner man en dag! Det är en farlig kust, och det kan finnas pirater, och vi måste ha minst ett skjutvapen med oss, ett jaktgevär. Det finns intressanta resmål, t ex Gambiafloden, Kap Verde-öarna, Guineabukten och Kongfloden, och vi seglar i de gamla portugisernas kölvatten. Vi kommer ändå inte från att segla runt Afrika och dess sydspets på vägen hem.

Men vilket håll är bäst att segla?
#6 2015-09-09, 18:16
HgF
Jag rekommenderar att ni tar den traditionella vägen från Kanarieöarna västerut på senhösten mot Västindien, så att ni på ett förhoppningsvis lugnt sätt hinner testa vaktlistor och sammanhållningen mm ombord. Även om detta var en ganska säker och lugn väg tidigare, tycks nu världens klimatkaos ha gjort denna passadsegling något mer variabel och riskabel - risk för plötsliga väderomslag alltså. Er båt klarar allt men en otränad besättning kan hamna under hård press i ett sådant läge.

Efter Västindien går ni mot Panamakanalen, därefter många platser i Stilla havet, eventuellt Japan, Nya Zeland, Australien etc etc. Kolla noga kraven på visum i mm i Länderna ni tänker besöka i Söderhavet och Stilla havet - kolla visumkraven överhuvudtaget utanför EU.

Det finns en familj, bor nu i Helsingborg tror jag, som har gjort en liknande resa och som förekom i ett TV-progran tidigare i år. Det var två vuxna och två barn ca fyra - sex år gamla. Ett mycket inspirerande projekt.
#7 2015-09-09, 19:13
Ursprungligen postat av HgF
Jag rekommenderar att ni tar den traditionella vägen från Kanarieöarna västerut på senhösten mot Västindien, så att ni på ett förhoppningsvis lugnt sätt hinner testa vaktlistor och sammanhållningen mm ombord. Även om detta var ju en ganska säker och lugn väg tidigare, tycks nu världens klimatkaos ha gjort denna passadsegling något mer variabel och riskabel - risk för plötsliga väderomslag alltså. Er båt klarar allt men en otränad besättnings kan hamna under hård press i ett sådant läge.

Efter Västindien mot Panamakanalen, många platser i Stilla havet, eventuellt Japan, Nya Zeland, Australien etc etc. Kolla noga kraven på visum i mm i Länderna ni tänker besöka i Söderhavet och Stilla havet - kolla visumkraven överhuvudtaget utanför EU.

Det finns en familj, bor nu i Helsingborg tror jag, som har gjort en liknande resa och som förekom i ett TV-progran tidigare i år. Det var två vuxna och två barn ca fyra - sex år gamla. Ett mycket inspirerande projekt.


Ja, rakt västerut från Gran Canaria tilltalar mig också mest, och det blir nog den vägen. Men vi kommer inte undan att segla runt Afrika på hemvägen ändå. Det känns betryggande när du säger att vår båt klarar allt, och jag tror dig. Ja, största faran är nog att vi saknar erfarenhet och kan göra dåliga beslut, men vi får väl lära oss.

Efter Panamakanalen ligger Galapagosöarna 100 mil västerut rakt på ekvatorn. Sen blir förmodligen den traditionella rutten över Stilla havet, från Galapagos till Påskön, Haiti, Pitcairn, Fiji Nya Kaledonien och till resans slutmål: PAPUA NYA GUINEA!

Du nämnde en viktig sak där, visum! Tack för det tipset. Det måste vi ta tag i, och det är ett jättejobb som påminner oss om hur viktigt det är att planera resan så noga man kan. Vilka länder kommer vi att besöka? Vilka länder kan vi INTE besöka, pga brist på visum? Det måste vi hålla reda på och vara noga med våra visum, och det måste prioriteras högt. Det är ett jättejobb att skaffa fram alla nödvändiga papper.

Det är såna tips vi behöver!

Ja, det finns många egentligen som seglat runt jorden, och jag har läst många böcker och nu börjar det dyka upp filmer också. Allt suger vi förstås i oss och hämtar inspiration från. Nu försöker vi reda ut alla begreppen. Vad behöver vi ha med oss? Mat, mediciner, verktyg, fiskeutrustning ... det blir en hel del till slut. Vad måste man ha?
#8 2015-09-09, 22:54
HgF
Medan du kämpar med din ångest över hur djupt havet kan vara, närmar ni er Franska Polynesien. Åh äntligen ett (nästan) europeiskt land tänker kanske du. Men fan ta er och båten om ni har valt fel "Port of entry", och detsamma om ni inte har båtens papper i ordning, med besättningslistor i fyra exemplar (eller något annat antal) avfattade på perfekt franska. Era pass måste vara oklanderliga. Korrekt destinationsflagga ska hänga nystruken under styrbords vantspridare. (Gäller i alla hamnar världen runt).

Kul att angöra Vietnam - ja ända till man upptäcker att begreppet "fritidsbåt" inte finns i deras hamnreglemente. Alla båtar är 100 000-tons containerfartyg och betalar hamntaxa därefter. (Nå - Det var några år sedan, det kanske är ändrat nu).

Det trevliga Australien som är ett mysigt England-light, fast större och på baksidan. Här gäller ett stenhårt visumkrav för seglare. Jag tror också de vill ha fartygspapper och besättningslistor.

De hemska havsdjupen kan vara rena barnleken och något att stilla längta efter jämfört med vissa hamnmyndigheter.
#9 2015-09-10, 10:30
Ursprungligen postat av HgF
Medan du kämpar med din ångest över hur djupt havet kan vara, närmar ni er Franska Polynesien. Åh äntligen ett (nästan) europeiskt land tänker kanske du. Men fan ta er och båten om ni har valt fel "Port of entry", och detsamma om ni inte har båtens papper i ordning, med besättningslistor i fyra exemplar (eller något annat antal) avfattade på perfekt franska. Era pass måste vara oklanderliga. Korrekt destinationsflagga ska hänga nystruken under styrbords vantspridare. (Gäller i alla hamnar världen runt).

Kul att angöra Vietnam - ja ända till man upptäcker att begreppet "fritidsbåt" inte finns i deras hamnreglemente. Alla båtar är 100 000-tons containerfartyg och betalar hamntaxa därefter. (Nå - Det var några år sedan, det kanske är ändrat nu).

Det trevliga Australien som är ett mysigt England-light, fast större och på baksidan. Här gäller ett stenhårt visumkrav för seglare. Jag tror också de vill ha fartygspapper och besättningslistor.

De hemska havsdjupen kan vara rena barnleken och något att stilla längta efter jämfört med vissa hamnmyndigheter.


Vi tackar jättemycket för dina synpunkter och tips!
De är livsviktiga för oss.

Nu börjar vi få ihop en liten lista att arbeta med.

1 Visum.
2 Destinationsflaggor.
3 Besättningslista.
4 Fartygets papper.

Då står det klart för oss att vi måste först bestämma rutten så noga som möjligt. Exakt, vilka länder (öar) skall vi besöka? Vilka hamnar skall vi segla till? Vilka länder kan vi inte besöka?

Jag kan själv lägga till två punkter på vår lista efter detta.

5 Sjökort.
6 Signalflaggor.

Vi måste väl ha sjökort över alla öarna, floderna och haven vi tänker segla på?
Var kan man köpa sjökort över hela världen?

Vi måste väl ha en del signalflaggor också? Jag vet inte vilka. Kan någon tipsa oss om det?

Till varje punkt ovan finns en kostnad som vi måste beräkna. Vad kostar bara sjökorten att införskaffa? Vad kostar destinationsflaggorna? Visumkostnader? Hur skal vi kunna beräkna alla dessa kostnader på förhand?

Det börjar gå upp för oss vilket jättearbete vi har framför oss! Tur att vi har några år på oss att planera allting in i minsta detalj.

Vad behöver vi mer tänka på?

Hur är det matförrådet? Hur mycket konserver behöver vi ha med oss? Vi har 800 liter färskvatten i tankarna och det bör väl räcka för fyra personer? Vi kan ju komma in i ett stiltjebälte där det inte blåser alls utan vi kanske måste ligga stilla i veckor? Räcker det med matförråd för en månad framåt? Vi räknar med att fånga fisk under färden som huvudföda, men vi måste ha t ex socker, salt, kryddor, kaffe, vetemjöl, mjölk, och mycket annat. Vad?

7 Matförråd.

Vilken räddningsutrustning behöver man ha? Räddningsflotte med sändare? Flytvästar är självklart, men behöver vi räddningsoveraller? Vad skall finnas i räddningsutrustningen?

8 Räddningsutrustning.

Vilken utrustning behöver båten ha? Är egen radar ett måste? Sextant? GPS? Ekolod? Distanslogg? Ankare och ankarkedjor? Gummibåt med utombordare? Vattenscouter? Vad mer?

Hjälp oss planera resan! Vi är tacksamma för alla tips och alla synpunkter på vår resa! Vi vill göra det här på ett propert sätt utan alltför stora misslyckanden, som sig bör för en lyckad världsomsegling. Vi vet att det finns mycket kunskap att hämta på FB och en lång diskussion FÖRE resan, om resan, skulle vara till stor nytta för oss. Det finns alltid något som vi inte själv har tänkt på, som kan vara livsviktigt för oss. Vi vill täcka upp så mycket som möjligt för att vi skall känna oss förberedda på vad som helst som kan hända under tre års segling.

Hur är det med mediciner? Vad bör man ha med sig? Vad KAN man ta med sig? Morfinampuller? Penicillin? Tips?

9 Mediciner.

Vad mer?

Vad kostar det att segla genom Panamakanalen? Hamnavgifter? Vad kommer det hela att kosta?

10 Hamn- och kanalkostnader.

Vad har vi glömt?
#10 2015-09-10, 12:33
ORTSNAMN SOM SÄTTER FANTASIN I RÖRELSE!
Gran Canaria, Bermuda, Bahamas, Cuba, Haiti, Cayman, Dominican Republic, Jamaica, Puerto Rico, Guadeloupe, Dominica, Martinique, Saint Lucia, Saint Vincent, Barbados, Grenada, Trinidad och Tobago, Brasiliens vackra kust och övärld, Amazonfloden 100 mil in i landet, Skattkammarön, Galapagosöarna, Påskön, Hawaii, Tahiti, Pitcaim Islands, Rikitea, Franska Polynesien, Cock Islands, American Samoa, Tonga, Fiji, Nya Kaledonien, Port Vila, Vanuata, Solomonöarna, och sen – resans mål: PAPAU NYA GUINEA!
Då har vi bara kommit halvvägs!
#11 2015-09-10, 18:39
kovo
Spännande, hojta till om ni behöver payingcrew under resan så kan jag vara på.

Har ni läst på denna sida?
http://www.runtjorden.com/tips_noonsite.php
Där har du lite om byråkrati, och låter som att ni är på väg att köra samma världsomsegling som dem.
Bra sida med mycket tips. Och grym bok "alla sa vi skulle dö" har de skrivit.
#12 2015-09-11, 13:33
Ursprungligen postat av kovo
Spännande, hojta till om ni behöver payingcrew under resan så kan jag vara på.

Har ni läst på denna sida?
http://www.runtjorden.com/tips_noonsite.php
Där har du lite om byråkrati, och låter som att ni är på väg att köra samma världsomsegling som dem.
Bra sida med mycket tips. Och grym bok "alla sa vi skulle dö" har de skrivit.


Wow! T ack, kovo, vilket tips! Superintressant!
Jag skall lusläsa alltihop och suga i mig!
Bra titel, måste jag säga. Jag skall läsa den.

Kan en människa ge sig ut på ett större äventyr än en jordenruntsegling?
Vår resa har flera syften. Huvuddestinationen är Papau Nya Guinea. Där har vi ett uppdrag och stannar en tid. När vi seglar från Papau fortsätter vi västerut, och bevisar att jorden är runt, genom att kringsegla den och bevisar med vår loggbok att vi verkligen har förlorat en dag i almanackan genom att segla västerut hela tiden.

Det är skepparn, kaptenen, som bestämmer besättningen, och han följer tråden, så genom att anmäla ditt intresse först ligger du bäst till om skepparn beöver två arbetande armar till, skulle jag tro.

Skepparn har meddelat nya förhållningsregler för besättningen nu: alla måste ha minst skepparexamen, och det tycker jag är klokt. Om vi inte har någon erfarenhet måste vi i alla fall ha teoretiska kunskaper åtminstone, annars är vi snart hajmat. Hajarna dominerar haven, ända ner till botten, på tusentals meters djup. Segelbåten på ytan lockar till sig hajar och dom kan följa efter den om man kastar mat överbord regelbundet, t ex när man rensar fisk! För trehundra år sedan följde hajarna med slavskeppen hela vägen över Atlanten, och det utnyttjades av skeppets kapten för att hindra desertörer eller slavar att fly från skeppet!