Hitta diskussioner med liknande innehåll

Att planera en Jordenruntsegling ... hjälp!

#13 2015-09-14, 15:29
KALKYL: HUR SNABBT KAN MAN SEGLA?

Om man tänker segla runt Jorden har farten/hastigheten en viktig betydelse. Hur snabbt kan man segla? Det är en viktig fråga man måst reda ut innan man börjar planera etapper. Farten mäts i knop och om man seglar i 10 knop då förflyttar man sig 18.500 meter på en timme, eller 5 meter i sekunden. Det är snabbt. På ett dygn hinner man segla 44,5 svenska mil! Om man kan segla i 10 knop når man Galapagosöarna från Panamakanalen på bara drygt två dygn. Då skulle man kunna segla från Galapagosöarna till Påskön, 300 svenska mil, på bara en vecka.


Jag har beräknat avståndet mellan Gran Canaria och västindien till cirka 450 svenska mil, vilket är 2.430 sjömil, och det lär ta cirka 21 dagar att tillryggalägga den distansen, vilket är 21x24=504 timmar. Det ger cirka 5 knop över Atlanten, med jämna passadvindar i ryggen.

10 knop är alltså alldeles för snabbt att räkna med som en medelhastighet?

Vad säger ni som har segelbåtar?
Har ni nåt tips?
#14 2015-09-14, 15:36
Ursprungligen postat av carllarsen
KALKYL: HUR SNABBT KAN MAN SEGLA?

Om man tänker segla runt Jorden har farten/hastigheten en viktig betydelse. Hur snabbt kan man segla? Det är en viktig fråga man måst reda ut innan man börjar planera etapper. Farten mäts i knop och om man seglar i 10 knop då förflyttar man sig 18.500 meter på en timme, eller 5 meter i sekunden. Det är snabbt. På ett dygn hinner man segla 44,5 svenska mil! Om man kan segla i 10 knop når man Galapagosöarna från Panamakanalen på bara drygt två dygn. Då skulle man kunna segla från Galapagosöarna till Påskön, 300 svenska mil, på bara en vecka.


Jag har beräknat avståndet mellan Gran Canaria och västindien till cirka 450 svenska mil, vilket är 2.430 sjömil, och det lär ta cirka 21 dagar att tillryggalägga den distansen, vilket är 21x24=504 timmar. Det ger cirka 5 knop över Atlanten, med jämna passadvindar i ryggen.

10 knop är alltså alldeles för snabbt att räkna med som en medelhastighet?

Vad säger ni som har segelbåtar?
Har ni nåt tips?


Jag hade hållit mig till nautiska mil för att underlätta räknandet, tio knop =10nm/Tim.

Du måste också kompensera för vattnet. Om du har femton knop fart igenom vattnet i motström på tio knop gör du bara fem knop över grund. Med- och motström kan göra stor skillnad över flera dagars segling.
#15 2015-09-14, 15:51
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag hade hållit mig till nautiska mil för att underlätta räknandet, tio knop =10nm/Tim.

Du måste också kompensera för vattnet. Om du har femton knop fart igenom vattnet i motström på tio knop gör du bara fem knop över grund. Med- och motström kan göra stor skillnad över flera dagars segling.


Ja, jag förstår det, och jag frågar alltså efter en medelhastighet uttryckt i knop eller nm RELATIVT vattnet, inte jorden. Att vattnet rör sig i förhållande till jorden, strömmar, måste jag naturligtvis räkna med, men det är inte den frågeställningen jag gör mig nu.

Jag försöker beräkna en medelhastighet som båten gör i vattnet, för att ha någon utgångspunkt eller referens överhuvudtaget, vilket är svårt nog.

Vad sägs om 5 knop? Det är 2,5 meter i sekunden, eller omkring 20 svenska mil per dygn, i stillastående vatten.

Är inte det en rätt så hygglig siffra?
#16 2015-09-16, 18:02
CC-Cowboy
Låter jätteroligt!

Ett första tips är att ta någon kurs, förslagsvis börja med skepparexamen och sen se ifall det erbjuds något mer(oceansegling t.ex).

En rimlig hastighet över längre sträcka med 53-fotare (och då riktig live-aboard, så förhållandevis bred och rätt "trög i vattnet") skulle väl kunna ligga på runt 8-9 knop med skapliga vindförhållanden, maxar kanske runt 13-15 om det blåser ordentligt. Vill minnas att min tjej med familj gjorde Atlantöverfarten på 17 dagar(Kanarieöarna till vad det nu blir) med en liknande båttyp, som dock vart ganska snabbt.

Se för allt i världen till att skaffa så mycket sjövana som möjligt nu i upptakten till er resa, hyr båt över sommaren eller vadsom. Även viktigt att göra för att se hur ni som besättning fungerar tillsammans rent socialt.

Att fastna i större stormar och liknande skulle jag se som relativt osannolikt som vanlig nöjesseglare - speciellt då ni inte(antar jag) kommer att försöka runda Kap Horn eller segla så pass långt söderut(40*S och längre söderut) att ni stöter på de värsta ovädren. Det finns även specifika orkansäsonger, t.ex juni-dec på Atlanten, då man rimligtvis inte försöker sig på en överfart. Meteorologerna och tekniken har även blivit rätt så bra på att spåra och förvarna om större system.
#17 2015-09-20, 13:34
Ursprungligen postat av CC-Cowboy
Låter jätteroligt!

Ett första tips är att ta någon kurs, förslagsvis börja med skepparexamen och sen se ifall det erbjuds något mer(oceansegling t.ex).

En rimlig hastighet över längre sträcka med 53-fotare (och då riktig live-aboard, så förhållandevis bred och rätt "trög i vattnet") skulle väl kunna ligga på runt 8-9 knop med skapliga vindförhållanden, maxar kanske runt 13-15 om det blåser ordentligt. Vill minnas att min tjej med familj gjorde Atlantöverfarten på 17 dagar(Kanarieöarna till vad det nu blir) med en liknande båttyp, som dock vart ganska snabbt.

Se för allt i världen till att skaffa så mycket sjövana som möjligt nu i upptakten till er resa, hyr båt över sommaren eller vadsom. Även viktigt att göra för att se hur ni som besättning fungerar tillsammans rent socialt.

Att fastna i större stormar och liknande skulle jag se som relativt osannolikt som vanlig nöjesseglare - speciellt då ni inte(antar jag) kommer att försöka runda Kap Horn eller segla så pass långt söderut(40*S och längre söderut) att ni stöter på de värsta ovädren. Det finns även specifika orkansäsonger, t.ex juni-dec på Atlanten, då man rimligtvis inte försöker sig på en överfart. Meteorologerna och tekniken har även blivit rätt så bra på att spåra och förvarna om större system.


Tackar för dina synpunkter!

Din uppskattning av medelhastigheten är intressant därför att den styrker min egen, dvs mellan fem och tio knop, beroende på vindarna.

Alla deltagarna måste ha minst skepparexamen. Jag är nog den som har minst erfarenheter av segling, men jag lär mig snabbt. Jag har haft en liten motorbåt och har en viss sjövana, men mitt intresse för segling och navigering är brinnande stort, och jag har en del teoretiska kunskaper som jag har läst mig till.

Din bedömning angående stormar är också intressant och ny för mig. Nej, vi skall nog inte segla längre söderut än 40:e breddgraden och det ligger mycket i det du säger. Men jag vill nog vara med om en riktig storm - och klara mig!

Hittills har vår resa bara bestått av ord och muntliga överenskommelser men snart (innan det blir för kallt) skall jag träffa kaptenen och en annan av deltagarna i Göteborg, och det är det första fysiska steget vi tar på vår resa. Beslutet är redan fattat, och vårt möte avser att bekräfta vårt beslut och att lära känna varandra.

Strax efteråt är det dags att besiktiga båten, som ligger strax söder om Stockholm. Vi har fått fler bilder och information om båten och ett beslut i frågan ligger nära i tiden. Det är viktigt att vi alla synar båten kritiskt eftersom den skall vara vårt hem i tre år. Det blir det andra fysiska steget vi tar och vår resa har egentligen redan börjat med dessa förberedelser.

Det påverkar oss alla redan nu, och lyfter vår tillvaro, att ha ett stort äventyr att se fram emot!
Jag är övertygad om att de andra två menar allvar och det gör tillvaron så spännande!

Ja, vi måste träna och segla tillsammans som ett team, men vi har ingen tidspress på oss ännu. Vi har gott om tid att planera och förbereda oss på olika sätt och vi skall försöka göra det så metodiskt som möjligt. Resan måste ha sin gilla gång och allting har sin egen tid. Vi möter nog många svårigheter som måste övervinnas, men till slut kommer ögonblicket då vi kastar loss.

Vi står alltså bara i början av planeringen och våra samtal har så gott som precis börjat.

Vi skall kalla vår resa för THE SWEDISH PAPUA NEW GUINEA EXPEDTION 2019, men vårt yttersta syfte med resan är att segla runt jorden och bevisa att vi verkligen förlorar EN DAG i vår almanacka genom att segla VÄSTERUT och komma tillbaka till Gran Canaria efter tre år!

Papua är vår huvuddestination och vi skall förmodligen stanna där en tid.

En viktig sak i vår planering är att skaffa oss sponsorer som hjälper till med finansieringen av resan, som sker i ett kommersiellt syfte, och en av mina uppgifter är att dokumentera hela resan med bilder, filmklipp och berättelser, och att samla föremål från hela världen och idka byteshandel.

Om någon har tips på sponsorer, eller annat, så mottages det tacksamt!

Inom kort kommer det en ny hemsida på Internet som handlar om vår jordenruntresa!

Vad tycker du?
Kommer vi att dö?
#18 2016-02-15, 21:20
Bdonk
Ursprungligen postat av carllarsen
Inom kort kommer det en ny hemsida på Internet som handlar om vår jordenruntresa!

Det skulle vara intressant att kolla in den hemsidan, finns det en adress till den så man kan gå in och kolla?

På tal om hemsidor så skulle jag gå in på din sida idag, den om grottprojektet, men jag kom inte in på sidan. Jag vet att grottprojektet inte är aktuellt längre men jag vet också att du sagt att hemsidan alltid skulle få finnas kvar. Är hemsidan trots allt nerlagd?

Länken till homelessfighter funkar heller inte. Håller du inte den bloggen aktiv längre? Du kan väl länka till dina sidor som är aktiva i nuläget och jag tror att det finns många andra som vill följa dina olika öden och äventyr.
#19 2016-02-18, 12:02
Ursprungligen postat av Bdonk
Det skulle vara intressant att kolla in den hemsidan, finns det en adress till den så man kan gå in och kolla?

På tal om hemsidor så skulle jag gå in på din sida idag, den om grottprojektet, men jag kom inte in på sidan. Jag vet att grottprojektet inte är aktuellt längre men jag vet också att du sagt att hemsidan alltid skulle få finnas kvar. Är hemsidan trots allt nerlagd?

Länken till homelessfighter funkar heller inte. Håller du inte den bloggen aktiv längre? Du kan väl länka till dina sidor som är aktiva i nuläget och jag tror att det finns många andra som vill följa dina olika öden och äventyr.


Tack för ditt intresse, Bdonk, men jag får härmed meddela att jag i ett svagt ögonblick raderade ALLA mina hemsidor.
#20 2016-02-18, 13:24
Bdonk
Ursprungligen postat av carllarsen
Tack för ditt intresse, Bdonk, men jag får härmed meddela att jag i ett svagt ögonblick raderade ALLA mina hemsidor.

Det var ju tråkigt att höra, men du har kanske fortfarande planer på att dra igång hemsidan om jordenruntseglings-projektet? När du får upp sidan kan du väl lägga upp länken här, tack.
#21 2016-02-18, 13:49
Ursprungligen postat av Bdonk
Det var ju tråkigt att höra, men du har kanske fortfarande planer på att dra igång hemsidan om jordenruntseglings-projektet? När du får upp sidan kan du väl lägga upp länken här, tack.


Ja, planerna på en jordenruntsegling finns kvar och det kommer förmodligen en ny hemsida när det blir dags om något år med ett annat namn.
#22 2016-02-18, 14:33
Bdonk
Ursprungligen postat av carllarsen
Ja, planerna på en jordenruntsegling finns kvar och det kommer förmodligen en ny hemsida när det blir dags om något år med ett annat namn.


Ok, då skall jag kolla lite då och då i denna tråden för att se när du får upp en ny hemsida.

Vad var det förresten som fick dig att ta ner dina andra hemsidor? Hur tänkte du när du kom fram till att du ville ta ner alla sidorna på en gång?
#23 2016-02-20, 15:17
Ursprungligen postat av Bdonk
Ok, då skall jag kolla lite då och då i denna tråden för att se när du får upp en ny hemsida.

Vad var det förresten som fick dig att ta ner dina andra hemsidor? Hur tänkte du när du kom fram till att du ville ta ner alla sidorna på en gång?


Hur jag tänkte? Det blir nog svårt att förklara för en utomstående, men jag kan säga att jag kanske halvt om halvt ångrar mig i efterhand därför att intresset för mina hemsidor var ganska stort, bortsett från homelessfighter. Folk är inte intresserade av hemlösas problem helt enkelt. Livinginacave hade mer än 160 000 besökare när jag raderade den och fortsatte att leva sitt eget liv trots att jag inte uppdaterade den längre, vilket förvånade mig mycket. Jag fattar inte var alla besökarna kom ifrån.
Envarldsomsegling2019 lockade också många besökare och ökade starkt men framförhållningen (det är ännu tre och ett halvt år innan det egentligen skulle börja hända något på sidan) var orealistiskt för stor.
Vi får se längre fram i tiden vad som kommer att hända Â…
#24 2016-04-25, 04:42
boilingveins
Hur går det för dig blir det nån resa? Vilken typ av spons letar du efter?