Hitta diskussioner med liknande innehåll

Vilken flygrutt ska jag välja?

#1 2015-12-02, 21:32
Axell
Hej!

Kikar för närvarande på flygbiljetter till en australienresa och kan inte riktigt bestämma mig för vilken rutt jag ska välja på nervägen. Priserna och flygtider är ungefär de samma på de tre alternativen jag nu har framför mig, ett alternativ per flygallians förresten. I dagsläget är jag bara med i Eurobonus-kundklubb och har cirka 3000 poäng där, så känner mig verkligen inte låst till Star Alliance då poängen är så få. Flygningarna kommer för övrigt att ske i ekonomiklass så ni har det i åtanke.

Fram nu med Era rekommendationer och berätta om Era erfarenheter kring flygbolagen/flygplatserna.

Alternativ 1: (Star Alliance)
Spoiler:

Stockholm - Frankfurt (Lufthansa - Airbus A321)
Frankfurt - Peking (Air China - Boeing 777)
Peking - Sydney (Air China - Airbus A330)

Alternativ 2: (Skyteam)
Spoiler:

Stockholm - Amsterdam (KLM - Boeing 737)
Amsterdam - Guangzhou (China Southern Airlines - Airbus A330)
Guangzhou - Sydney (China Southern Airlines - Airbus A330)

Alternativ 3: (Oneworld)
Spoiler:

Stockholm - London (British Airways - Boeing 767)
London - Hong Kong (Cathay Pacific - Boeing 777)
Hong Kong - Sydney (Cathay Pacific - Airbus A330)


Mod får gärna göra denna tråd till en samlingstråd om h*n vill det då denna typ av frågeställningar kommer då och då på forumet.
#2 2015-12-02, 21:47
Nu har jag inte tid att räkna på det här åt dig. Men du var medlem i Eurobonus, är poängen intjänade under din nuvarande period? För då kan det vara en idé att lägga intjäningen till Eurobonus just för att eventuellt kunna nå Silver nivå. Om inte annat så är 10.000 en tur och retur inom Sverige, Danmark eller Norge. Där den sista är av värde då du kan flyga från Oslo till Svalbard på en bonusresa.
#3 2015-12-02, 21:50
Axell
Ursprungligen postat av WLHS
Nu har jag inte tid att räkna på det här åt dig. Men du var medlem i Eurobonus, är poängen intjänade under din nuvarande period? För då kan det vara en idé att lägga intjäningen till Eurobonus just för att eventuellt kunna nå Silver nivå. Om inte annat så är 10.000 en tur och retur inom Sverige, Danmark eller Norge. Där den sista är av värde då du kan flyga från Oslo till Svalbard på en bonusresa.

Japp, tjänade in alla poängen under maj månad detta år då jag reste i Europa.
#4 2015-12-02, 22:56
TorkelTrottoarkant
Mellanlandade, bara för en dryg månad sen, i Hongkong. Ingen höjdare om du skall stanna på den flygplatsen en längre tid. Vi behövde vistas där i drygt 5h på grund av förseningar, något jag gärna inte skulle göra igen.
#5 2015-12-03, 02:06
WanderLost
Har flugit samma rutt med Cathay Pacific. Skulle nog rekommendera den, trivdes bra med flygbolaget och även om jag inte direkt har någon erfarenhet av de kinesiska bolagen på din lista så skulle jag välja Cathay igen.
#6 2015-12-03, 08:24
Axell
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Mellanlandade, bara för en dryg månad sen, i Hongkong. Ingen höjdare om du skall stanna på den flygplatsen en längre tid. Vi behövde vistas där i drygt 5h på grund av förseningar, något jag gärna inte skulle göra igen.

Okej men berätta gärna lite om det. Vilket flygbolag var det du flög med då? Tror du att du hade haft det roligare dessa 5 timmar på någon annan flygplats än Hong Kong? Eller var det mer att det just blev försenat som gjorde det tråkigt? Haha, mycket frågor till dig nu men det är kul att få lite klarhet i det hela.
Ursprungligen postat av WanderLost
Har flugit samma rutt med Cathay Pacific. Skulle nog rekommendera den, trivdes bra med flygbolaget och även om jag inte direkt har någon erfarenhet av de kinesiska bolagen på din lista så skulle jag välja Cathay igen.

Av de kinesiska bolagen som jag har listat så är Cathay det flygbolaget jag absolut har hört med gott om. Kanske att det är det asiatiska bolaget jag har hört mest gott om både här på forumet och på andra ställen. Det mest negativa med det alternativet där Cathay Pacific ingår är att man får åka till London först vilket då blir åt fel håll. Sen kanske det i och för sig kvittar på en så lång resa, Amsterdam ligger ju samtidigt inte heller åt rätt håll för den delen.
#7 2015-12-03, 09:52
Hur ser det ut med väntetider på de olika flygplatserna? Och vilken tid på dygnet väntar du?

Alternativ 3 tror jag innebär byte Terminal 5 -> Terminal 3
#8 2015-12-03, 12:14
Savoy
Angående alternativ 1 med Star; du kan inte flyga direkt Stockholm-Peking med Air China då? Eller blir det mycket dyrare?

Som du listat alternativen skulle jag säga att KLM är bekvämast - i ekonomikabin är A330 ett avgjort bekvämare plan än B777 att sitta i eftersom man kan välja på en massa 2-sits-rader i A330.

Halvt off-topic kanske eftersom du bara listat Sydney som destination, men det absolut snabbaste och bekvämaste sättet att ta sig till just landet Australien är att flyga till Perth med något av gulfbolagen. Om man nu kan tänka sig Perth som ligger långt från de andra städerna.
#9 2015-12-03, 17:00
Axell
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur ser det ut med väntetider på de olika flygplatserna? Och vilken tid på dygnet väntar du?

Alternativ 3 tror jag innebär byte Terminal 5 -> Terminal 3

09:05 Stockholm/Arlanda - 11:25 Frankfurt International
14:05 Frankfurt International - 06:15 Peking Capital
17:00 Peking Capital – 07:40 Sydney

06:20 Stockholm/Arlanda - 08:35 Amsterdam
12:30 Amsterdam - 06:45 Guangzhou
08:25 Guangzhou - 20:40 Sydney

18:05 Stockholm/Arlanda - 19:50 London Heathrow Airport
22:00 London Heathrow Airport - 17:45 Hong Kong
21:25 Hong Kong - 09:45 Sydney

Orkar inte kolla upp terminaler för alla avgångar och ankomster men såg på just den flighten såg jag att det var det bytet, är det besvärligt? Det är väl endast mellanlandningen i Peking som är lång, dock behöver inte det vara negativt om man kan hitta på något kul där.
Ursprungligen postat av Savoy
Angående alternativ 1 med Star; du kan inte flyga direkt Stockholm-Peking med Air China då? Eller blir det mycket dyrare?

Som du listat alternativen skulle jag säga att KLM är bekvämast - i ekonomikabin är A330 ett avgjort bekvämare plan än B777 att sitta i eftersom man kan välja på en massa 2-sits-rader i A330.

Halvt off-topic kanske eftersom du bara listat Sydney som destination, men det absolut snabbaste och bekvämaste sättet att ta sig till just landet Australien är att flyga till Perth med något av gulfbolagen. Om man nu kan tänka sig Perth som ligger långt från de andra städerna.

På de datumen jag kikade var det tyvärr mycket dyrare. Dessutom landar man 09:40 i Peking om man tar Stockholm - Peking-flighten så det är fortfarande samma långa tid på flygplatsen i Peking (vilket absolut inte behöver vara negativt). Det är samtidigt bara Sydney som slutdestination som är aktuell, är inte lika flexibel som en finnig 19-åring som ska backpacka i 10 månader.

Tack för infon angående skillnaden mellan Airbus A330 och Boeing 777, det var inget jag hade tänkt på innan.
#10 2015-12-03, 19:34
Ursprungligen postat av Axell
09:05 Stockholm/Arlanda - 11:25 Frankfurt International
14:05 Frankfurt International - 06:15 Peking Capital
17:00 Peking Capital – 07:40 Sydney

06:20 Stockholm/Arlanda - 08:35 Amsterdam
12:30 Amsterdam - 06:45 Guangzhou
08:25 Guangzhou - 20:40 Sydney

18:05 Stockholm/Arlanda - 19:50 London Heathrow Airport
22:00 London Heathrow Airport - 17:45 Hong Kong
21:25 Hong Kong - 09:45 Sydney

Orkar inte kolla upp terminaler för alla avgångar och ankomster men såg på just den flighten såg jag att det var det bytet, är det besvärligt? Det är väl endast mellanlandningen i Peking som är lång, dock behöver inte det vara negativt om man kan hitta på något kul där.

På de datumen jag kikade var det tyvärr mycket dyrare. Dessutom landar man 09:40 i Peking om man tar Stockholm - Peking-flighten så det är fortfarande samma långa tid på flygplatsen i Peking (vilket absolut inte behöver vara negativt). Det är samtidigt bara Sydney som slutdestination som är aktuell, är inte lika flexibel som en finnig 19-åring som ska backpacka i 10 månader.

Tack för infon angående skillnaden mellan Airbus A330 och Boeing 777, det var inget jag hade tänkt på innan.

Om du kan sova på flyg så är kan 1 vara vettig, två nattflyg och en dag i Peking om du vill.

Enligt Heathrow krävs 90 minuter för ditt byte, du har 130 minuter.

Stolplacering i A330 brukar vara 2+4+2. I B777 tror jag att det är 3+3+3.
#11 2015-12-03, 20:25
Savoy
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du kan sova på flyg så är kan 1 vara vettig, två nattflyg och en dag i Peking om du vill.

Enligt Heathrow krävs 90 minuter för ditt byte, du har 130 minuter.

Stolplacering i A330 brukar vara 2+4+2. I B777 tror jag att det är 3+3+3.


Jag tycker personligen att 90 minuter på Heathrow är på håret, med terminalbyten och obligatorisk och långsam säkerhetskontroll. Inte min favoritflygplats att byta på, ens inom terminal 5.

Men ok, B777 låter ju åtminstone ok med 3+3+3, de flesta bolag har hunnit införa snikvarianten 3+4+3 och det är inte kul...
#12 2015-12-03, 20:29
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tycker personligen att 90 minuter på Heathrow är på håret, med terminalbyten och obligatorisk och långsam säkerhetskontroll. Inte min favoritflygplats att byta på, ens inom terminal 5.

Men ok, B777 låter ju åtminstone ok med 3+3+3, de flesta bolag har hunnit införa snikvarianten 3+4+3 och det är inte kul...

90 minuter är vad flygplatsen säger, så antagligen ganska stressigt.
Jag har bara hört att 3+3+3 är standard, tror aldrig jag åkt 777.