Hitta diskussioner med liknande innehåll

Vilken flygrutt ska jag välja?

#13 2015-12-03, 23:02
rusellpeters
Så få byten som möjligt

Gör din egen resa tex arn-bkk-syd men boka inte på thais hemsida.

Man kan flyga till bkk billigt och man kan flyga från bkk till syd billigt
#14 2015-12-04, 00:21
Ursprungligen postat av rusellpeters
Så få byten som möjligt

Gör din egen resa tex arn-bkk-syd men boka inte på thais hemsida.

Man kan flyga till bkk billigt och man kan flyga från bkk till syd billigt


Vem ska TS boka med då?

Lite oklart vad du menar, men om jag förstått dig rätt tycker jag att splitta resan på flera segment (dvs boka t.ex. arn-bkk och bkk-syd på olika biljetter) låter dumt. Det tar bort all hjälp du får ifall flyget är sent eller inställt och det tar också normalt bort möjligheten att få bagaget incheckat hela vägen. Ifall du flyger på en biljett har flygbolaget en skyldighet att få dig till slutdestination, är det två biljetter är det ditt eget fel att du missar ett flyg (för du har bokat två resor och inte en resa med ett byte).
#15 2015-12-04, 01:58
rusellpeters
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vem ska TS boka med då?

Lite oklart vad du menar, men om jag förstått dig rätt tycker jag att splitta resan på flera segment (dvs boka t.ex. arn-bkk och bkk-syd på olika biljetter) låter dumt. Det tar bort all hjälp du får ifall flyget är sent eller inställt och det tar också normalt bort möjligheten att få bagaget incheckat hela vägen. Ifall du flyger på en biljett har flygbolaget en skyldighet att få dig till slutdestination, är det två biljetter är det ditt eget fel att du missar ett flyg (för du har bokat två resor och inte en resa med ett byte).


Jag gjorde den resan för ett antal år sedan. Hittade en billig t/r arn bkk sov över där, det är ganska skönt att slippa en 33-40 tim resa som det blir om man gör fler byten

Sen använde jag mig av en thailändsk resebyrå bkk-syd. Visst har flygbolaget skyldighet att få dig enda fram, men ju fler byten ju större risk att du blir försenat och tar man hela etappen på en gång
sover man bort tid i Australien pga reströtthet.
#16 2015-12-04, 08:36
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag gjorde den resan för ett antal år sedan. Hittade en billig t/r arn bkk sov över där, det är ganska skönt att slippa en 33-40 tim resa som det blir om man gör fler byten

Sen använde jag mig av en thailändsk resebyrå bkk-syd. Visst har flygbolaget skyldighet att få dig enda fram, men ju fler byten ju större risk att du blir försenat och tar man hela etappen på en gång
sover man bort tid i Australien pga reströtthet.


Visst, men skiter sig något måste du sen stå och förhandla mot din thailändska resebyrå istället för att kunna förhandla direkt med flygbolaget.

Sen kan man sjävlklart göra som du gjorde, men då får du ha väldigt lång tid i bangkok vilket kanske inte alla vill, sen är det long haul och förseningar på över ett dygn sker då och då. Inte jättevanligt men det händer. Ifall du då har allt på samma biljett kan också flygbolaget boka om dig direkt till sydney, men ska du bara till bangkok på pappret då är det dit du kommer, oavsett om du vid det laget vill det eller ej.
#17 2015-12-24, 23:41
TorkelTrottoarkant
Ursprungligen postat av Axell
Okej men berätta gärna lite om det. Vilket flygbolag var det du flög med då? Tror du att du hade haft det roligare dessa 5 timmar på någon annan flygplats än Hong Kong? Eller var det mer att det just blev försenat som gjorde det tråkigt? Haha, mycket frågor till dig nu men det är kul att få lite klarhet i det hela.


Förlåt för sent svar! När vi väl lämnade Hongkong för att flyga vidare till Japan så flög vi med Cathay Pacific, om jag inte minns helt fel, ett rätt schyst flygbolag om jag ska vara helt ärlig. Vi flög först med Qatar Airways från Arlanda - Doha, sedan, med Qatar återigen, till Hongkong och därefter Cathay. Man skulle kunna säga att de försökte efterlikna Qatar Airways i form av "lyx", de bjöd på mat och dryck, du hade en egen tv, lite spel, gratis filtar, kuddar etc. Däremot så var det inte riktigt Qatar Airways standard. Men om man jämför med andra flygbolag som vi senare använde oss av så var detta en av dem bättre.

Vi vistades i 10h vid Filippinernas flygplats, det var förvisso sämre än Hongkong. Men vi hade också en hel del timmar vid både Doha och flygplatsen i Dubai, båda dessa var bättre, så jag tror nog att det hade lite med Hongkongs flygplats att göra. De hade oändligt många laddningsuttag för telefoner, vilket, på papper, var väldigt schyst. Sedan när bara 30% av dessa fungerade, då var det lite mindre roligt exempelvis. Givetvis var dessa 30% ockuperade så det bara skrek om det också.