Hyra ett helt flygplan (Vanligt charter flyg) för och göra det billigare

#25 2016-01-12, 09:03
Ursprungligen postat av Ingensson
För de om undrar. SAS gav mig ett pris på 790 000, mycket högre än det någon påstått här. För en boing 747 eller vad det är.
Lite för dyrt även om jag fyller flyget. Blir billigare att bara köpa alla platser på ett vanligt flyg istället

Misstänker att priset gäller för 737. Jag tycker att det låter dyrt, över 4500 kr/stol. Får man fråga ungefär vilket avstånd eller flygtid som det gällde?
#26 2016-01-13, 09:36
Powerless1
Ursprungligen postat av Ingensson
För de om undrar. SAS gav mig ett pris på 790 000, mycket högre än det någon påstått här. För en boing 747 eller vad det är.
Lite för dyrt även om jag fyller flyget. Blir billigare att bara köpa alla platser på ett vanligt flyg istället
De räknar väl på 4 resor. Dit med dig. Tom hem. Tom tillbaka till dig. Hem med dig. Alltså ungefär dubbelt så dyrt som om de kan sälja biljetter åt bägge hållen.
#27 2016-01-13, 12:41
Ursprungligen postat av Powerless1
De räknar väl på 4 resor. Dit med dig. Tom hem. Tom tillbaka till dig. Hem med dig. Alltså ungefär dubbelt så dyrt som om de kan sälja biljetter åt bägge hållen.

Beror väl på vilka flygplatser som är aktuella och vilka tider? Vill jag hyra en maskin av SAS för att flyga Arlanda - Landvetter så kan de antagligen relativt lätt sälja returen som vanliga resor, särskilt om jag kontaktar dem i god tid. Vill jag flyga Jönköping - Leipzig så kanske de kan köra tomt till Frankfurt eller Berlin (som de trafikerar i vanliga fall) och sedan lasta kunder.

Sedan är ju frågan hur mycket det påverkar ditt pris.
#28 2016-01-15, 10:32
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
Beror väl på vilka flygplatser som är aktuella och vilka tider? Vill jag hyra en maskin av SAS för att flyga Arlanda - Landvetter så kan de antagligen relativt lätt sälja returen som vanliga resor, särskilt om jag kontaktar dem i god tid. Vill jag flyga Jönköping - Leipzig så kanske de kan köra tomt till Frankfurt eller Berlin (som de trafikerar i vanliga fall) och sedan lasta kunder.

Sedan är ju frågan hur mycket det påverkar ditt pris.
SAS vill troligen inte sälja en sån rotation med risk för förlust. Därför kan man inte vara det minsta säker på vad eventuella enstaka extrabiljetter tillför när man har möjlighet att ta betalt för hela resan på en gång. På ditt exempel Frankfrut är det väldigt svårt att få extra slottider och skulle 150 personer vilja åka från Stockholm till Göteborg skulle nog SAS säga åt dem att köpa vanliga reguljärbiljetter, men kanske erbjuda dem lite extra grupprabatt istället för att ändra om i planderingen den dagen.
#29 2016-01-17, 19:43
Sujok
Ursprungligen postat av Janyny
Du kan inte hyra flygbolags plan. Du måste boka in dig på ett privat. Finns små privatplan som säljer per stolv, men vanligare att hyra hela inkl besättning.


Klart man kan, Malmö FF support brukar chartra plan från Malmö Aviation när de ska på matcher ute i europa. Hur stora plan och vad totalkostnaden ligger på har jags ingen aning om då jag själv aldrig åker med dem utan åker på egenhand men priserna brukar väl ligga i mellan segmentet än de man själv kan få tag på genom att leta runt och vara flexibel.