Hur mycket tid spenderar flygplan på marken jämfört med i luften?

#1 2016-01-28, 20:43
axelsten1
Hur mycket tid spenderar flygplan på marken jämfört med i luften?
#2 2016-01-28, 20:46
PatricHbg
Inom Europa, cirka 6 timmar per dygn. Intercont, cirka 4-8 timmar, beroende på destination.
#3 2016-01-28, 21:04
WGAS
Vet inte hur det är för yrkestrafiken men för privatflyget är det i princip billigare att flyga än att stå stilla på en flygplats.
#4 2016-01-28, 21:12
MrMadoff
Ursprungligen postat av WGAS
Vet inte hur det är för yrkestrafiken men för privatflyget är det i princip billigare att flyga än att stå stilla på en flygplats.


Det är väl klart som fan det är billigare för ett flygplan att flyga än att stå och ta upp tomplats på en flygplats. Varför tror du dom flyger för egentligen?

Hint: Pengar.
#5 2016-01-28, 21:16
WGAS
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är väl klart som fan det är billigare för ett flygplan att flyga än att stå och ta upp tomplats på en flygplats. Varför tror du dom flyger för egentligen?

Hint: Pengar.


Ja, men det är ju bara en parkeringsplats. Konstigt ändå med tanke på hur fruktansvärt dyrt det är flyga.
#6 2016-01-28, 21:21
MrMadoff
Ursprungligen postat av WGAS
Ja, men det är ju bara en parkeringsplats. Konstigt ändå med tanke på hur fruktansvärt dyrt det är flyga.


Det är väl mer än en parkeringsplats om du tänker efter lite.
#7 2016-01-28, 21:27
WGAS
För några år sen flög jag och en polare till Västerås för att kolla på flygdagarna. Vi hyrde en Cessna på Bromma och drog iväg. Jag minns inte men jag har för mig att hyran av planet och soppan gick på ett par lax och parkeringen i Västerås gick på minst det dubbla. Where is the logic in dat?
#8 2016-01-28, 22:02
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är väl klart som fan det är billigare för ett flygplan att flyga än att stå och ta upp tomplats på en flygplats. Varför tror du dom flyger för egentligen?

Hint: Pengar.


Ett privatplan flyger inte för pengar.
#9 2016-01-28, 22:03
Ursprungligen postat av WGAS
För några år sen flög jag och en polare till Västerås för att kolla på flygdagarna. Vi hyrde en Cessna på Bromma och drog iväg. Jag minns inte men jag har för mig att hyran av planet och soppan gick på ett par lax och parkeringen i Västerås gick på minst det dubbla. Where is the logic in dat?


Mja, men då rörde det sig om en kort tid på flygplatsen (vilket förstås kostar långt mer per timme än en fast plats). Cessnan är ju dessutom väldigt billig per flygtimma.
#10 2016-01-28, 22:37
En vanlig Europamaskin, som Boeing 737, kan vända på ca 30 minuter, och en vanlig Europalinje kanske tar upp till tre timmar att köra.

Större maskiner, som Airbus 380, kan behöva två timmar på marken för att klara en ny resa, en resa som kan innebära 12 timmars luften.

Sedan ska man sköta service samt ha tidtabeller som innebär att man flyger när passagerarna vill flyga och som inte totalkraschar om en maskin blir 5 minuter sen.
Bland annat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_maintenance_checks
#11 2016-01-29, 01:31
Kortare rutter trafikeras ofta på dagtid, det är inte så många som vill komma till Arlanda klockan 02.30 om de bara ska jobba där en dag och sedan åka hem. Å andra sidan kan sådana maskiner köra charterfolk ibland på mer obekväma tider.
Interkontinentala rutter påverkas av tidsskillnaden. Västeuropa -> östra USA tar ca 8-9 timmar och du landar ca 2-3 timmar senare än du startar. Så utresa vid midnatt är antagligen inte så roligt.
I motsatt riktning går det en timme snabbare, men man landar ca 13 timmar senare än man startar. Så om man startar i gryningen (7) så landar man vid solnedgången (20).
#12 2016-01-29, 16:38
jekroth
Ursprungligen postat av WGAS
För några år sen flög jag och en polare till Västerås för att kolla på flygdagarna. Vi hyrde en Cessna på Bromma och drog iväg. Jag minns inte men jag har för mig att hyran av planet och soppan gick på ett par lax och parkeringen i Västerås gick på minst det dubbla. Where is the logic in dat?

Då var ni mer än lovligt korkade.Hade ni läst på Hässlö Flyg förenings hemsida så stod det att det var gratis landningsavgift samt parkering om man parkerade hos flygklubben och gick in o skrev i sitt regnr i liggaren

Så har det varit under alla år men tar Slut nu 1 februari då landningsavgift på 375 kr kommer att påföras flygplan utan landningskort parkeringen kommer fortfarande att vara gratis