Hitta diskussioner med liknande innehåll

KLM till Bangkok?

#37 2005-11-28, 19:00
scar
Lufthansa och Frankfurts flygplats är mycket goare än KLM.
#38 2005-11-29, 09:08
Stained
Egentligen tycker jag faktiskt att det inte är speciellt stor skillnad mellan de reguljära flygbolagen så det känns lite skumt att påstå att just Lufthansa eller Air France (som faktiskt är ett bolag tillsammans med KLM) skulle vara så oändligt mycket bättre. Det som avgör för de flesta är priset eller avgångstiderna för resan. Annars så är det främst de flygplan som resan utförs med som avgör hur angenäm resan blir, jämför Finnairs gamla MD-11 till Japan med SAS mycket fräschare Airbus 340.

Om man reser via någon hub så kan det också spela in, brukar ranka de fyra största såhär efter angenämhet vid byte:

1. Amsterdam - AMS
2. Frankfurt - FRA
3. London - LHR
4. Paris - CDG

Ju större en flygplats är desto jobbigare tycker jag ofta att det är, därför är det en fröjd om man kan flyga SAS via Köpenhamn istället för kontinentala Europa. Vidare så styrs man ofta av flygbolagens allianser, Ex. om ma flyger med SAS eller Lufthansa till USA på en biljett så får man flyga vidare med United eller USAirways pga av att de ingår i samma allians, men då får man också bonuspoäng på hela resan.

Vidare kan man ju också råka ut för en codeshare, då kan man inte heller förvänta sig samma servicenivå som man är van vid.

Men så länge man inte flyger Ryanair eller annat lågpris så är det mesta bra.
#39 2005-11-29, 19:51
dot_
Ursprungligen postat av Stained
Egentligen tycker jag faktiskt att det inte är speciellt stor skillnad mellan de reguljära flygbolagen så det känns lite skumt att påstå att just Lufthansa eller Air France (som faktiskt är ett bolag tillsammans med KLM) skulle vara så oändligt mycket bättre. Det som avgör för de flesta är priset eller avgångstiderna för resan. Annars så är det främst de flygplan som resan utförs med som avgör hur angenäm resan blir, jämför Finnairs gamla MD-11 till Japan med SAS mycket fräschare Airbus 340.



Jag håller med! Det enda som egentligen skiljer är flygplanen och graden av extrautrusting form av TV-skärmar, mediautbud o.s.v. Detta varierar även inom varje enskilt flygbolag och t.o.m på samma rutter så det är väldigt svårt att boka så man kommer med tex en maxad Airbus 340, det kan lika gärna bli en 25 år gammal 747.

Generellt tycker jag de Asiatiska flygbolagen är något bättre vad gäller prylar; Singapore, Cathay, JAL o.s.v. men de kör också gamla slitna kärror ibland.

Vad gäller flygplatser har jag dock några favoriter. Jag diggar särskilt Hong Kong. Helt gratis (och snabbt) WLAN, superb incheckning (du kan checka in baggaget inne i stan redan innan du kliver på tåget ut till flygplatsen). Annars håller jag med om att ju mindre desto bättre.

/dot
#40 2005-11-30, 09:05
corleone38
håller med.. bra flygplats jämfört med många andra. Tänk om du istället skulle få spendera 10 timmar på tex arlanda. HUr mycket finns det att göra där? Mycket sköna relax avdelningar som man kan sova i inne i transit i ams.
#41 2005-11-30, 09:26
alex_kidd
Ursprungligen postat av Stained
Egentligen tycker jag faktiskt att det inte är speciellt stor skillnad mellan de reguljära flygbolagen så det känns lite skumt att påstå att just Lufthansa eller Air France (som faktiskt är ett bolag tillsammans med KLM) skulle vara så oändligt mycket bättre. Det som avgör för de flesta är priset eller avgångstiderna för resan. Annars så är det främst de flygplan som resan utförs med som avgör hur angenäm resan blir, jämför Finnairs gamla MD-11 till Japan med SAS mycket fräschare Airbus 340...


Mycket vettigt skrivet. Tror att de flestas erfarenhet av ett bolag sträcker sig till en eller två flighter. Råkar man ut för kass kabinpersonal, strul, förseningar osv är det lätt att säga: "bla bla, är skitdåligt". Skillnaden är egentligen mycket liten i ekonomiklass.
#42 2005-11-30, 18:45
scar
Ursprungligen postat av Stained
Egentligen tycker jag faktiskt att det inte är speciellt stor skillnad mellan de reguljära flygbolagen så det känns lite skumt att påstå att just Lufthansa eller Air France (som faktiskt är ett bolag tillsammans med KLM) skulle vara så oändligt mycket bättre. Det som avgör för de flesta är priset eller avgångstiderna för resan. Annars så är det främst de flygplan som resan utförs med som avgör hur angenäm resan blir, jämför Finnairs gamla MD-11 till Japan med SAS mycket fräschare Airbus 340.

Om man reser via någon hub så kan det också spela in, brukar ranka de fyra största såhär efter angenämhet vid byte:

1. Amsterdam - AMS
2. Frankfurt - FRA
3. London - LHR
4. Paris - CDG

Ju större en flygplats är desto jobbigare tycker jag ofta att det är, därför är det en fröjd om man kan flyga SAS via Köpenhamn istället för kontinentala Europa. Vidare så styrs man ofta av flygbolagens allianser, Ex. om ma flyger med SAS eller Lufthansa till USA på en biljett så får man flyga vidare med United eller USAirways pga av att de ingår i samma allians, men då får man också bonuspoäng på hela resan.

Vidare kan man ju också råka ut för en codeshare, då kan man inte heller förvänta sig samma servicenivå som man är van vid.

Men så länge man inte flyger Ryanair eller annat lågpris så är det mesta bra.

Frankfurts flygplats kändes så mycket större än Schiphol. Gillar servicen på Frankfurts flygplats. Anlände till Frankfurt från mellanöstern förra året och fick gratis frukost och allt på en restaurang på flygplatsen. Det gillade jag! Diggar också Lufthansas nya och fräscha plan.
#43 2005-12-02, 09:01
Tokyo-Montana
Har flugit till Amsterdam 3 gånger i år med KLM och har inget att klaga på. Bäst av allt är mackorna som serveras på planet
#44 2005-12-03, 01:45
scar
Ursprungligen postat av Tokyo-Montana
Har flugit till Amsterdam 3 gånger i år med KLM och har inget att klaga på. Bäst av allt är mackorna som serveras på planet

Fyfan!#O€! mackorna är så sjukt jävla äckliga (iaf när man åker inom europa). :| :|
#45 2005-12-28, 10:03
bricce
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Nja, jobbar man med eländet så snappar man upp ett och annat. Sen kan det kanske bero på att det varit mitt intresse i drygt 20 år...


Tja!

Vet vad det här betyder?Alltså när det står Version 7441 t.ex


Boeing B747-400 Version 7441
#46 2005-12-28, 10:08
Stålfarfar
Ursprungligen postat av bricce
Tja!

Vet vad det här betyder?Alltså när det står Version 7441 t.ex


Boeing B747-400 Version 7441


"7441" är en intern kod för bokningen att flygningen utförs med KLM:s B747-400 "version 1". Vet inte hur många olika varianter de har, men skillnaderna mellan "7441", "7442" etc består i hur kabinen är möblerad med antal stolar i respektive klass, vissa flygplan har större business class och mindre ekonomiklass osv. De flesta flygbolag har dessa kodsystem.
#47 2005-12-29, 20:42
bricce
Ursprungligen postat av Stålfarfar
"7441" är en intern kod för bokningen att flygningen utförs med KLM:s B747-400 "version 1". Vet inte hur många olika varianter de har, men skillnaderna mellan "7441", "7442" etc består i hur kabinen är möblerad med antal stolar i respektive klass, vissa flygplan har större business class och mindre ekonomiklass osv. De flesta flygbolag har dessa kodsystem.


Tja!

Tackar experten!!!Gott nytt år på dig!!!
#48 2005-12-29, 21:05
Stålfarfar
Ursprungligen postat av bricce
Tja!

Tackar experten!!!Gott nytt år på dig!!!


Inget svett, kul att ha svar när nån frågar. G.N.Å på herr Bricce också!