Ursprungligen postat av PisangBatu
Nu är jag ny på Airbnb, har använt det några gånger under den senaste månaden. Är det inte så att bådas recensioner visas först när båda har skrivit en recension? Att värdens recension blir publik först när jag/kunden lämnat en egen och viceversa? Det kanske är något nytt p.g.a. hämndomdömen etc.
Jag kunde i.a.f. inte se värdens omdömen förrän jag lämnat ett eget.
Den som lämnade recension före oss hade många klagomål (tidigare var bara hyllningar som de flesta, vet inte om folk är rädda att såra värden men detta gör recensioner meningslösa) och värden besvarade detta i ett långt detaljerat svar där han förnekade allt (rent patetiskt då t.ex. allt i lägenheten var gammalt 70-80 tal på alla köksmaskiner mm. vilket han också förnekade
så uppenbarligen kunde han läsa recensionen innan han svarade.
Själv kunde jag inte läsa något som värden skrivit om mig förrän jag lämnat en recension.
Systemet verkar alltså gynna värdarna, likaså på Tripadvisor där jag tydligt märkt att vissa hotell "vårdar" sina betyg genom att anmäla och försöka få bort negativa recensioner samtidigt har gästen inga möjligheter att kommentera det hotellen skriver, de kan ljuga hur mycket som helst.
En annan vanlig taktik är att ursäkta att allt inte var perfekt men det ska naturligtvis ses över, hoppas du ger oss en ny chans, läser man tillbaka så ser man samma problem i åratal utan att något alltså "setts över".
Vi har bott på ställen med högsta betyg som varit knappt beboeliga, är det hotellen som skriver recensionerna själv eller är folk så dumma att de inte förstår vad perfekt vs. undermåligt är?
Verkar som (speciellt charterhotell) är perfekta bara det finns vatten i poolen och drinkar i baren
Förr gick jag mycket efter recensioner men numera ser jag det som nästan helt meningslöst.