Problem med AirBnB?

#1 2017-08-17, 19:48
Vindsurfaren
Har bokat med AirBnB för första gången. Vad kan man göra om problem skulle uppstå med uthyraren?. Var vänder man sig?.
#2 2017-08-17, 20:17
LuluBrooksie
Kanske kolla på hemsidan du beställde på?
#3 2017-08-18, 07:31
Bo.Fomalsi
Airbnb är ett skitföretag, som man inte kan lita på. Jag bokade en lägenhet i Manila via Airbnb, och betalade den avtalade hyran med mitt kreditkort. Efter några timmar ringer ägaren till lägenheten och säger att jag betalat för lite. Hur kan jag betala för lite när jag betalat exakt den summa som stod på Airbnb:s hemsida ??? Om Airbnb strulat till det skulle ju Airbnb betala mellanskillnaden till lägenhetsinnehavaren. I stället ställde sig Airbnb på lägenhetsinnehavarens sida och avbokade min bokning. Visserligen fick jag pengarna tillbaka men jag hamnade i tidsnöd med att finna en ny lägenhet och fick därför ta in på hotell. Jag kommer aldrig mer att boka via Airbnb. Som sagt ett skitföretag.
#4 2017-08-18, 09:35
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Har bokat med AirBnB för första gången. Vad kan man göra om problem skulle uppstå med uthyraren?. Var vänder man sig?.


Vad är problem?

Vissa problem kan ju uppstå som är inom AirBnbs villkor och då är det bara att bita i det sura äpplet.

Andra problem typ brott mot villkoren ska AirBnb hjälpa till med, om de gör det och hur bra vet jag inte.

Har själv bokat 3-4 gånger, varav en funkade. Villkoren är ofta usla för den som hyr, uthyraren kan avboka in i det sista och då står man utan boende helt utan rättigheter.

Man måste alltså boka ett annat boende med fri avbokning som backup och hoppas att AiRBnb boendet inte avbokas av uthyraren efter man tvingats avboka backupen (det finns ju alltid en sista tidpunkt att avboka för att slippa avgifter).

När vi bokat så har det varit uthyrarna som bara vägrat hyra ut trots att boendet låg till uthyrning och man kunde direktboka (fick bara ett meddelande typ " vi kan inte ta bokning så långt i förväg, v.v. avboka", eller att de gjort fel trots att de accepterat bokningen och hälsat oss välkomna så kom sen ett meddelande som "tyvärr har vi gjort fel och det har blivit dubbelbokat, v.v. avboka".

Uthyrarna vill inte avboka tydligen, antagligen ser det illa ut i deras statistik eller så kostar det dem pengar.....

Nä, det får vara med att hyra på sådana sidor för vår del.
#5 2018-07-23, 21:21
PisangBatu
Bokade ett ställe, fick en bekräftelse på bokning. När jag dök upp bodde ett par permanent på boendet. Det var t.o.m. sålt till en ny ägare. Ringde Airbnb och vi bokade ett ett nytt med lite kompensation. Kom fram till det nya stället och liknande visa där. Det fanns inget ledigt och hosten sa att han inte gör affärer med dessa längre(hade inte fått betalt etc). Märkligt att det listas boenden som inte ens är tillgängliga. Båda hade varit i kontakt med Airbnb och sagt till dem att ta bort listningarna, sa dem iaf.

Det var bara början på alla problem under resan med dessa. Kan varna för situationer som dessa.

Innan har jag bokat och det har funkat som det ska. Men jag tvekar att använda dessa igen. Inte så kul att bli strandsatt.
#6 2018-07-24, 10:02
Jag har använt tjänsten ett flertal gånger, mest i New York. Jag har aldrig haft några problem med avbokningar etc trots att jag bokat många månader innan.
Läs recensionerna noga och kolla så dom är gjorda nyligen, i recensionerna står även dom som fått sina bokningar avbokade av hosten. Är det många som fått det så är det dags att dra öronen åt sig och kolla på nåt annat.
Dock är det ju så att priserna har stigit ganska rejält dom senaste åren, så ibland är det tom dyrare än hotell och då tycker inte jag det är värt det.
#7 2018-07-24, 15:45
Ursprungligen postat av cliffbarnes80
Jag har använt tjänsten ett flertal gånger, mest i New York. Jag har aldrig haft några problem med avbokningar etc trots att jag bokat många månader innan.
Läs recensionerna noga och kolla så dom är gjorda nyligen, i recensionerna står även dom som fått sina bokningar avbokade av hosten. Är det många som fått det så är det dags att dra öronen åt sig och kolla på nåt annat.
Dock är det ju så att priserna har stigit ganska rejält dom senaste åren, så ibland är det tom dyrare än hotell och då tycker inte jag det är värt det.


Men problemet är ju att värden KAN avboka (oavsett om de brukar göra det eller inte) in i sista stund medan kunden oftast inte kan det, och kan man så kostar det.
Det är väldigt osäkert även om det inte händer ofta, inte så kul att t.ex. få ett boende avbokat dagen innan en resa, då blir det en nödlösning och inte alls den semester man tänkt sig, dessutom antagligen mycket dyrare Alltså en risk man måste ha i åtanke när man väljer Airbnb och liknande.

Upplever också att man ofta kan boka hotell eller lägenhetshotell för mindre pengar och då försvinner prisargumentet som väl var ursprunget till AirBnBs succé bland resenärerna.....

I New York är uthyrning ju dessutom olagligt om det inte är som inneboende så där finns även risken att man blir utkastad hux flux.
#8 2018-07-25, 14:01
PisangBatu
Ursprungligen postat av Floridasidan
Men problemet är ju att värden KAN avboka (oavsett om de brukar göra det eller inte) in i sista stund medan kunden oftast inte kan det, och kan man så kostar det.
Det är väldigt osäkert även om det inte händer ofta, inte så kul att t.ex. få ett boende avbokat dagen innan en resa, då blir det en nödlösning och inte alls den semester man tänkt sig, dessutom antagligen mycket dyrare Alltså en risk man måste ha i åtanke när man väljer Airbnb och liknande.

Upplever också att man ofta kan boka hotell eller lägenhetshotell för mindre pengar och då försvinner prisargumentet som väl var ursprunget till AirBnBs succé bland resenärerna.....

I New York är uthyrning ju dessutom olagligt om det inte är som inneboende så där finns även risken att man blir utkastad hux flux.


Det går att få kompensation vid en sån situation, men det är en förhandling och olika vid olika scenarion. I mitt fall som förhoppningvis var unikt besvärlig så var kompensationen mer än merkostnaden för ett nytt boende. Men för detta fick jag stå på mig och vara RIKTIGT jobbig :-)
#9 2018-07-25, 14:22
Ursprungligen postat av PisangBatu
Det går att få kompensation vid en sån situation, men det är en förhandling och olika vid olika scenarion. I mitt fall som förhoppningvis var unikt besvärlig så var kompensationen mer än merkostnaden för ett nytt boende. Men för detta fick jag stå på mig och vara RIKTIGT jobbig :-)


Jo, jag menar ju inte bara ekonomiskt, man planerar och väljer prisvärt boende på perfekt läge sen kan det bara avbokas utan vidare och man får ta vad som går att hitta. En stor nackdel i min värd som väljer boende väldigt noga och långt i förväg....
Det är ju dålig kundservice om man ska behöva kriga för sin rätt, de vet klart att många inte orkar utan ger upp ganska snabbt.

Jag gillar inte heller upplägget med recensioner där värden får sista ordet och kan ljuga hur mycket som helst.
Såg det senast när gästen innan oss skrev om en massa fel, värden ljög och förnekade, skylde t.o.m på gästen trots att vi såg att allt de skrivit stämde. Värdarna kan också hämnas på gästerna och såga dem, vi skrev sanningen om samma boende och fick då höra att vi borde städat bättre, vi lämnade renare än när vi kom och dessutom betalade vi städavgift. Kanske därför de flesta recensioner är så positiva? Samma sak gäller t.ex. Tripadvisor. Dessa företag vill bara sälja och står knappast på gästernas sida.....
#10 2018-07-25, 14:35
Ursprungligen postat av cliffbarnes80
Jag har använt tjänsten ett flertal gånger, mest i New York. Jag har aldrig haft några problem med avbokningar etc trots att jag bokat många månader innan.
Läs recensionerna noga och kolla så dom är gjorda nyligen, i recensionerna står även dom som fått sina bokningar avbokade av hosten. Är det många som fått det så är det dags att dra öronen åt sig och kolla på nåt annat.
Dock är det ju så att priserna har stigit ganska rejält dom senaste åren, så ibland är det tom dyrare än hotell och då tycker inte jag det är värt det.


Kan ju tillägga att värden ber gästen boka av, de vill inte göra det själv, just för att det inte ska synas.

Recensioner tycker jag i princip är värdelösa, läser man 50 st kanske en eller två är trovärdiga, resten ger högstabetyg till allt vilket är orimligt. Normal standard bör vara betyg 5-6 av 10 (skalorna och systemen varierar klart på olika sidor), läser mann alla recensioner som finns bör medel ligga där, slår vad om att det ligger betydligt högre.
De som råkat ut för något negativt sätter ofta 1 lr. 2 i betyg, de som inte är direkt missnöjda 10 oavsett om det är ett risigt ställe eller om det faktiskt är exeptionellt bra. Tyvärr innebär det att man bara kan gå efter de som har konkreta klagomål och försöka bedömma deras trovärdighet.
#11 2018-07-25, 15:00
PisangBatu
Ursprungligen postat av Floridasidan


Jag gillar inte heller upplägget med recensioner där värden får sista ordet och kan ljuga hur mycket som helst.
Såg det senast när gästen innan oss skrev om en massa fel, värden ljög och förnekade, skylde t.o.m på gästen trots att vi såg att allt de skrivit stämde. Värdarna kan också hämnas på gästerna och såga dem, vi skrev sanningen om samma boende och fick då höra att vi borde städat bättre, vi lämnade renare än när vi kom och dessutom betalade vi städavgift. Kanske därför de flesta recensioner är så positiva? Samma sak gäller t.ex. Tripadvisor. Dessa företag vill bara sälja och står knappast på gästernas sida.....


Nu är jag ny på Airbnb, har använt det några gånger under den senaste månaden. Är det inte så att bådas recensioner visas först när båda har skrivit en recension? Att värdens recension blir publik först när jag/kunden lämnat en egen och viceversa? Det kanske är något nytt p.g.a. hämndomdömen etc.

Jag kunde i.a.f. inte se värdens omdömen förrän jag lämnat ett eget.
#12 2018-07-25, 15:35
Ursprungligen postat av PisangBatu
Nu är jag ny på Airbnb, har använt det några gånger under den senaste månaden. Är det inte så att bådas recensioner visas först när båda har skrivit en recension? Att värdens recension blir publik först när jag/kunden lämnat en egen och viceversa? Det kanske är något nytt p.g.a. hämndomdömen etc.

Jag kunde i.a.f. inte se värdens omdömen förrän jag lämnat ett eget.


Den som lämnade recension före oss hade många klagomål (tidigare var bara hyllningar som de flesta, vet inte om folk är rädda att såra värden men detta gör recensioner meningslösa) och värden besvarade detta i ett långt detaljerat svar där han förnekade allt (rent patetiskt då t.ex. allt i lägenheten var gammalt 70-80 tal på alla köksmaskiner mm. vilket han också förnekade så uppenbarligen kunde han läsa recensionen innan han svarade.

Själv kunde jag inte läsa något som värden skrivit om mig förrän jag lämnat en recension.

Systemet verkar alltså gynna värdarna, likaså på Tripadvisor där jag tydligt märkt att vissa hotell "vårdar" sina betyg genom att anmäla och försöka få bort negativa recensioner samtidigt har gästen inga möjligheter att kommentera det hotellen skriver, de kan ljuga hur mycket som helst.
En annan vanlig taktik är att ursäkta att allt inte var perfekt men det ska naturligtvis ses över, hoppas du ger oss en ny chans, läser man tillbaka så ser man samma problem i åratal utan att något alltså "setts över".

Vi har bott på ställen med högsta betyg som varit knappt beboeliga, är det hotellen som skriver recensionerna själv eller är folk så dumma att de inte förstår vad perfekt vs. undermåligt är? Verkar som (speciellt charterhotell) är perfekta bara det finns vatten i poolen och drinkar i baren

Förr gick jag mycket efter recensioner men numera ser jag det som nästan helt meningslöst.