Problem med AirBnB?

#13 2018-07-26, 10:05
PisangBatu
Ursprungligen postat av Floridasidan
Den som lämnade recension före oss hade många klagomål (tidigare var bara hyllningar som de flesta, vet inte om folk är rädda att såra värden men detta gör recensioner meningslösa) och värden besvarade detta i ett långt detaljerat svar där han förnekade allt (rent patetiskt då t.ex. allt i lägenheten var gammalt 70-80 tal på alla köksmaskiner mm. vilket han också förnekade så uppenbarligen kunde han läsa recensionen innan han svarade.

Själv kunde jag inte läsa något som värden skrivit om mig förrän jag lämnat en recension.

Systemet verkar alltså gynna värdarna, likaså på Tripadvisor där jag tydligt märkt att vissa hotell "vårdar" sina betyg genom att anmäla och försöka få bort negativa recensioner samtidigt har gästen inga möjligheter att kommentera det hotellen skriver, de kan ljuga hur mycket som helst.
En annan vanlig taktik är att ursäkta att allt inte var perfekt men det ska naturligtvis ses över, hoppas du ger oss en ny chans, läser man tillbaka så ser man samma problem i åratal utan att något alltså "setts över".

Vi har bott på ställen med högsta betyg som varit knappt beboeliga, är det hotellen som skriver recensionerna själv eller är folk så dumma att de inte förstår vad perfekt vs. undermåligt är? Verkar som (speciellt charterhotell) är perfekta bara det finns vatten i poolen och drinkar i baren

Förr gick jag mycket efter recensioner men numera ser jag det som nästan helt meningslöst.


Ser vad du menar och är beredd att hålla med. Omdömen man lämnar på en värd kan kommenteras av värden men inte tvärtom. Värden får helt enkelt sista ordet.

Tittar man på AirbnbŽs facebook så är den full av arga kunder. Det verkar vara ett system som utnyttjas av en del värdar. Någon fick pröjsa 2000kr för en antik askkopp värden påstog hade gått sönder och riktlinjen verkar vara att ställa sig på värden sida.

Jag känner igen strulet med supporten som ljuger och spelar spel. Så fort det blir en besvärlig situation som den inte klarar hantera så byter man "Dedicated case manager" :-) Själv slutade det med nr3.

Ännu en märklig sak är den att chattråden man har med supporten där raderas konversationen sakteligen. När jag skulle gå tillbaks en bit i konversationen så upptäckte jag att den stegvis försvann. Man kunde alltså inte hänvisa till vad som sagts efter ett tag. Så det blev skärmdumpar på allt när jag märkte det. Telefonsamtal spelade jag dessutom in.

Men skulle Airbnb ställa sig på tvären så är det inte mycket man kan göra ändå, man är maktlös. Så jag är nöjd med utgången i mitt case iaf.
#14 2018-07-26, 10:40
Ursprungligen postat av PisangBatu
Ser vad du menar och är beredd att hålla med. Omdömen man lämnar på en värd kan kommenteras av värden men inte tvärtom. Värden får helt enkelt sista ordet.

Tittar man på AirbnbŽs facebook så är den full av arga kunder. Det verkar vara ett system som utnyttjas av en del värdar. Någon fick pröjsa 2000kr för en antik askkopp värden påstog hade gått sönder och riktlinjen verkar vara att ställa sig på värden sida.

Jag känner igen strulet med supporten som ljuger och spelar spel. Så fort det blir en besvärlig situation som den inte klarar hantera så byter man "Dedicated case manager" :-) Själv slutade det med nr3.

Ännu en märklig sak är den att chattråden man har med supporten där raderas konversationen sakteligen. När jag skulle gå tillbaks en bit i konversationen så upptäckte jag att den stegvis försvann. Man kunde alltså inte hänvisa till vad som sagts efter ett tag. Så det blev skärmdumpar på allt när jag märkte det. Telefonsamtal spelade jag dessutom in.

Men skulle Airbnb ställa sig på tvären så är det inte mycket man kan göra ändå, man är maktlös. Så jag är nöjd med utgången i mitt case iaf.


Tack för påpekandet om historiken, det är ju illa om de raderar denna löpande, skärmdumpar vi varje tillfälle alltså

En annan sak jag märkt som jag först inte reagerat på är att värdarna i regel direkt vill ta kontakt via WhatsApp eller SMS, naturligtvis är detta för att meddelanden inte ska hamna i AirBnBs meddelandesystem. Kanske speciellt viktigt för dem när de bryter eller rör sig i gränslandet av reglerna....
#15 2018-07-26, 12:11
PisangBatu
Ursprungligen postat av Floridasidan
Tack för påpekandet om historiken, det är ju illa om de raderar denna löpande, skärmdumpar vi varje tillfälle alltså

En annan sak jag märkt som jag först inte reagerat på är att värdarna i regel direkt vill ta kontakt via WhatsApp eller SMS, naturligtvis är detta för att meddelanden inte ska hamna i AirBnBs meddelandesystem. Kanske speciellt viktigt för dem när de bryter eller rör sig i gränslandet av reglerna....


Tittade nu igen och ser att det bara gäller mobiltelefonen, alltså appen. Tittar jag på datorn finns all historik kvar så det är nog bara en bugg i deras app
#16 2018-09-10, 17:08
Troubleholder
Har faktist varit helt okej med airbnb.

Första boendet i New York så var det en kärring från Filippinerna som ägde. Allt var väl okej förutom att duschen inte hade varmvatten och fönstret var igentejpat (källarlägenhet) med kartong och silvertejp. Sen var även elementet avstängt så det tog 2 dagar innan jag hittade det gömt bakom tv bänken (smart va!) så i 2 dagar var det lika kallt inne som ute dvs minusgrader eftersom det var i vintern. Vaknade halvförkyld båda dagarna.

Sen så bodde jag en gång till i New York hos några svarta i Queens. Också en källarlägenhet för 200kr natten men okej omdömen så testade.

Hela bottenvåningen luktade som någon hade haft ett lager med maja där nere. Sen kom dom hem 02 på nätterna och ungarna som dom hade sprang runt och skrek så man vaknade till. Sen låg det åt helvete inne i förortsdjungeln så man gick ju runt på helspänn hela tiden.

Men man får det man betalar för.

Ska testa Couchsurfing denna gången!