Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#13 2018-06-19, 13:38
Sqeptisk
Ekonomiklass: Betalar i allmänhet sin biljett med egna pengar

Affärsklass: Oftast "någon annan" som betalar biljetten. Arbetsgivaren eller skattebetalarna, alltså

Första klass: I den mån aktuellt flygbolag har det kvar, så återigen betalar ofta resenären med egna pengar och har dessutom råd med det
#14 2018-06-19, 14:02
ufomongo
På vissa A380 1a klass får du 30 minuters badrumtid, inkl 5 minuter varm dusch.
Det är inte direkt billigt att få till på 10000 meters höjd.

Men jag tror det egentliga svaret på din fråga är att det beror på att det finns sjukt mycket folk som inte ens märker om 200 000:- försvinner från kontot.

Vi plebejer ska vara glada. Utan dessa priser i 1a-klass hade våra biljettpriser ökat markant.
#15 2018-06-19, 15:42
justina
Ursprungligen postat av Kausti
Det är typ bara företag som köper dom stolarna. Många företag har regler för vilken klass dom anställda får boka, tex:

- Vanlig anställd, under 4 timmars resa = ekonomiklass
- Vanlig anställd, mer än 4 timmars resa = businessclass

- Chef, mindre än 4 timmars resa = businessclass
- Chef, mer än 4 timmars resa = förstaklass

Kostnaderna för biljetterna är höga, men att behålla en riktigt duktig anställd kan vara värt tiotals, eller t.o.m. hundratals, miljoner kronor. Då är en flygresa för 100 000 ingenting.

Folk förstår inte vilken ”lyx” affärsresenärer bjuds på av sina arbetsgivare. Anledningen är dels att dom anställda i sin tur drar in massa pengar men även att dom måste vara hemifrån flera dagar i veckan, något som inte är så kul om man har familj (vilket dom flesta som tagit sig så långt i karriären har).


Finns även många företag som har som policy att INTE köpa business eller first class, just för att det är så dyrt och så pass lite extra value för pengarna.
#16 2018-06-19, 16:30
MrStreamer
Ursprungligen postat av ufomongo
På vissa A380 1a klass får du 30 minuters badrumtid, inkl 5 minuter varm dusch.
Det är inte direkt billigt att få till på 10000 meters höjd.

Men jag tror det egentliga svaret på din fråga är att det beror på att det finns sjukt mycket folk som inte ens märker om 200 000:- försvinner från kontot.

Vi plebejer ska vara glada. Utan dessa priser i 1a-klass hade våra biljettpriser ökat markant.


Helt korrekt.
Och det finns ett STORT underlag av resenärer som kan åka lyxigt utan att privatekonomin tar stryk.
Tex så har lilla Norge numera nästan 170 000 dollarmiljonärer. För dessa är det närmast ovidkommande om biljetten är på 50 000 eller 200 000.

https://e24.no/privat/penger/rapport-naer-170-000-dollarmillionaerer-i-n...
#17 2018-06-19, 16:38
godanli
Den som av någon anledning behöver en ”öppen” flygbiljett får ofta ta en biljett i Business Class eller bättre. Dessa ”finare” flygbiljetter är ofta fullt omboknings- och återbetalningsbara.
#18 2018-06-19, 16:53
Bossen13378
Ursprungligen postat av Nihenna
Satt och jämförde priserna på min Japanresa i höst.

En biljett i ekonomi går tur och retur på 5400, vilket helt klart är prisvärt.
Jag kollade sedan vad det skulle kosta med Business Class och första klass och blev helt chockad.

50 000 för Business, och 100 000 för första klass

Jag förstår att i slutändan så beror det på att det är vad folk är villiga att betala, så att de kan, men HUR blev det så sinnessjukt dyrt från första början? Det är ju 1000% priset för Business, och 2000% för första klass...

Jämför jag med tåg och buss, så är första klass mycket mer prisvärt för egentligen samma extraservice.
Jag ska åka till Stockholm om någon helg, och lär, som vanligt, boka första klass på tåget som då bara kostar någon hundring extra, inte ens 100% av normalpriset.

Där kommer jag att bjudas på bättre mat, med riktiga bestick, mer rymliga och bekväma säten samt gratis kaffe/te/kakbuffé. Vad mer får man på flyg? En gratisdrink i början av planet?

Buss är mer begränsat, så klart, men med Nettbuss t ex så är det betydligt mer benutrymme och rymligare säten, samt garanterat eluttag.

Detta är ju ingenting som någon medel-Svensson någonsin kommer att ha råd till, om man inte vill spendera hela sin resebudget på att ta sig till själva resan.

En bonusfråga; tycker folk verkligen att, även om de har råd, att business class och uppåt är värd det priset? Rika personer blir ju rika just för att de INTE slösar pengar, och att då spendera massa extra pengar på så lite, när alla kommer fram samtidigt, istället för att spara undan pengarna och använda på annat verkar dumt, oavsett om man har råd eller inte.


Vilket bolag flyger du med? Businessclass på flyg brunar erbjuda mycket mer än Nettbuss som bara är lite bättre säte. På businessclass brukar man ofta kunna fälla ner till en bädd, exempelvis SAS har så. SJ:s första klass är ju ett skämt och kass mat. Är ett utrymme och avskiljdhet på flygens business class man ej får på buss eller tåg. Samt mer service från kabinpersonal, fri dryck och sådant.
#19 2018-06-19, 17:00
Crash
Flygit många gånger då business är rena skämtet, enda skillnaden att stolen i mitten är tom. Har dock varit på kortare flygningar inom europa!
#20 2018-06-19, 18:12
Ursprungligen postat av godanli
Den som av någon anledning behöver en ”öppen” flygbiljett får ofta ta en biljett i Business Class eller bättre. Dessa ”finare” flygbiljetter är ofta fullt omboknings- och återbetalningsbara.

Just det! Först bör man jämföra prisskillnaden mellan biljetter med samma ombokningsvillkor.
Sedan erbjuds man i vissa fall möjligheten att slippa stora delar av flygplatsupplevelsen, fast track i diverse köer, tillgång till lounger (Emirates har väl en egen våning för de högre klasserna i Dubai?) möjlighet att jobba/slöa/duscha/äta i lugn och ro innan eller efter flyget.
Till sist så får man, beroende på bolag, klass och rutt, en bekvämare stol, mat när (om) man vill, ökad möjlighet att landa utvilad och sist (men inte viktigast) något glas bubbel vid ombordstigning.
#21 2018-06-19, 18:19
Mastodontish
Ursprungligen postat av godanli
Den som av någon anledning behöver en ”öppen” flygbiljett får ofta ta en biljett i Business Class eller bättre. Dessa ”finare” flygbiljetter är ofta fullt omboknings- och återbetalningsbara.


Inte alls, även ekonomi finns i flexibla biljetter på 99% av alla flygbolag. Business-biljetterna finns även dem i icke avbokningsbara.


Ursprungligen postat av Crash
Flygit många gånger då business är rena skämtet, enda skillnaden att stolen i mitten är tom. Har dock varit på kortare flygningar inom europa!


Finns ingen riktig Business-produkt kvar på flygningar inom Europa med undantag på ett par "förlängda" flygningar där long haul mellanlandar och sedan reser vidare inom Europa.



TS:
Man betalar för betydligt högre service och betjäning. I allt från kabinen till lounger och bagagehantering. I många förstaklassprodukter kan det i princip vara en flygvärd(inna) per passagerare.
Nu har du dessutom hittat några extrema priser. Vanlig prissättning på de större bolagen ligger på ca 25'-30' i Business TOR till Japan och vid kampanjer runt 20'.
Jag har t.ex. flygit TOR till Singapore med Qatar i Business för 9'.
#22 2018-06-19, 18:34
Min tes:

Du är alltid någon annans white trash. Någon kan tänka sig att betala mer för att slippa sitta bredvid dig eller mig för den delen. Medans andra åker privatjet för att slippa packet i första klass.
#23 2018-06-19, 18:35
MrSvensson
Säg att du ska flyga över natten och förväntas hålla ett föredrag strax efter landning, då fungerar det inte att sitta ihopträngd med 5st andra personer som luktar svett i 12 timmar.
Om du däremot har ett säte som i princip förvandlas till en säng, ja då skulle det vara ganska nice. eller hur?
Vissa flygningar tar väldigt lång tid, och vissa flyg har riktigt lyxiga "säten", såsom egen hytt, möjlighet att duscha m.m.
För en vanlig person som bara ska åka på semester t.ex så spelar detta kanske ingen roll, men som sagt någon som ska ha föredrag, förväntas jobba direkt osv osv så är ju detta helt klart "prisvärt".

Som redan sagts, det är till stor del företag som står för dessa bokningar, den anställde kanske ska ordna fram en riktigt stor order som ger företaget många miljoner i vinst, då är dessa 100tkr, 200tkr osv helt klart värt det.

Ursprungligen postat av MrStreamer
Helt korrekt.
Och det finns ett STORT underlag av resenärer som kan åka lyxigt utan att privatekonomin tar stryk.
Tex så har lilla Norge numera nästan 170 000 dollarmiljonärer. För dessa är det närmast ovidkommande om biljetten är på 50 000 eller 200 000.

https://e24.no/privat/penger/rapport-naer-170-000-dollarmillionaerer-i-n...


Jo, för en person som äger fastigheter, fordon m.m för ett totalt värde av 8.9 miljoner spenderar gärna 200.000 på en flygbiljett.
Är du dum eller? det är typ 5.5% av deras totala förmögenhet!
Notera att dessa "dollar miljonärer" är helt vanliga människor som äger ett hus, sommarställe och 2 bilar utan lån, med pengar på sparkontot.
#24 2018-06-19, 19:51
Jthundera
Det är inte många affärsresenärer som åker första klass det kan jag säga. Rika och executives på större börsföretag kan göra det. I övrigt är det vanligt med business. Det kostar inte 50k däremot. Vi betalar runt 25k per resa till Asien eller USA.

Ska man ha folk som reser långt kontinuerligt är det bara att slanta upp business class om man vill behålla dem. Det är inte semester det handlar om.

Fast track i check in & security
Lounge tillgång
Benutrymme
Stolen i sängläge
Incheckat bagage kommer först
Bra mat, senaste filmerna, bra service

Det är väl de saker som jag värderar i business.