Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#37 2018-06-20, 00:03
stoichkov8
Ser att det är många bönder i tråden. Bara nyrika idioter betalar 50 lax för business class.

Brukar köpa mina business biljetter för mellan 15-25k för långflygningar (åkte business en gång till Australien med Qatar och det gick på 23k, dem hade någon promo).

Efter inköp av 3-4 business biljetter så har man vanligtvis tillräckligt med miles för en uppgradering till first om man vill lyxa till det. Har i ärlighetens namn aldrig träffat på någon medresenär på first som betalat fullt pris, alla har kört miles/uppgradering.

Är nog bara araber som betalar över 100k för first och kändisar som blir sponsrade.
#38 2018-06-20, 00:11
Gizmo_Kvack
Efter att ha börjat flyga Business för ett par år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att flyga ekonomi igen. Det är som ett zoo. Folk som blir för fulla, skrikande barn, trötta flygvärdinnor. Stå och häng på flygplatsen i timmar, köa för att boarda, må skit på planet och köa för att gå av.

Business: Du är på flygplatsen en timma innan, fast track security, boardar först, champagne, tre rätters god mat sedan gör du om sättet till säng och får en god natts sömn. Bra frukost med riktig espresso, kliv av planet, fräsch och redo för semestern.

Kort sagt, bra Business är som att teleportera sig. Ekonomi är en pärs.

Man blir inte lyckligare av mer pengar men livet blir jävligt mycket mer bekvämt.
#39 2018-06-20, 00:34
canuckster
Väldigt bra förklarat här:

https://www.youtube.com/watch?v=BzB5xtGGsTc
#40 2018-06-20, 08:25
Sun Ruler
Min familj brukar primärt flyga business på längre flygningar och det gör vi enkom av de enkla anledningarna att vi sitter så pass mer bekvämt. Den på pappret bättre servicen och maten är tämligen ovidkommande. För oss handlar det om att anlända till slutdestinationen tämligen utvilade kontra trötta och slitna.

Vad det gäller företag så införde en familjemedlem en bestämmelse att anställda inte skulle flyga business för att företaget skulle spara pengar. Så visst finns det företag som anser att de medlen kan användas bättre och då talar vi ändå om ett lukrativt läkemedelsbolag. Detta gällde såväl den absoluta företagsledningen till lägre positioner.
#41 2018-06-20, 09:30
Rafo
Om det inte redan nämnts så ponera att du har en person som skall resa flera fighter för ett par viktiga möten. Kanske väldigt kort tid per destination osv. Möjligheten att nyttja resan då för att se till att personen anländer fräsch kan var extremt viktigt.

Även om priset inte står i relation till exakt allt som fås så blir det en nödvändighet för det direkta priset och oppurtunity cost av att personen skulle behöva en massa extra nätter kan väga upp detta med råge.
#42 2018-06-20, 09:36
EbolaTillAlla
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Efter att ha börjat flyga Business för ett par år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att flyga ekonomi igen. Det är som ett zoo. Folk som blir för fulla, skrikande barn, trötta flygvärdinnor. Stå och häng på flygplatsen i timmar, köa för att boarda, må skit på planet och köa för att gå av.

Business: Du är på flygplatsen en timma innan, fast track security, boardar först, champagne, tre rätters god mat sedan gör du om sättet till säng och får en god natts sömn. Bra frukost med riktig espresso, kliv av planet, fräsch och redo för semestern.

Kort sagt, bra Business är som att teleportera sig. Ekonomi är en pärs.

Man blir inte lyckligare av mer pengar men livet blir jävligt mycket mer bekvämt.


Räknar man baklänges så får man dock en jävligt bra "timlön" för att stå ut med ekonomiklass i 8 timmar.

Faktiskt så bra att ytterligt få privatpersoner får i närheten av detsamma på sitt arbete även om det är ett höglönedito.
#43 2018-06-20, 09:52
JoeBiden
Lol så jävla svårt och jobbigt är det fan inte att flyga ekonomiklass. Förstår om man inte klarar av de mindre påfrestningarna som en resa med pöbeln innebär, tex om man reser mycket och långt i jobbet och måste kunna prestera några/någon timme efter att man landat.

Men att stå i kö typ 20 min max när man ska på och kanske 10 när man ska är väl inte jobbigare än att vänta i en kö på banken. Står man i kö i säkerhetskontrollen tar det sällan längre tid än en kvart, även om vissa flygplatser kan vara så brutala som 1+ timme. Kan man lyssna på musik eller bara supa in sig omgivning. Pengarna man sparar där kan man enkelt bränna på några flygöl istället.

Sedan är det ju bara att sitta och softa i sitt säte. Musik, böcker, alkohol och underhållningssystemet ombord håller en ju sysselsatt. Har man med sig en skön kudde, keps och hörselkåpor sover man gott om det behövs.
#44 2018-06-20, 10:03
36th
Har åkt första klass en gång. Arlanda till New York. Anledningen var att allt var överbokat och någon fick bli uppgraderad. Vinstlott åt mig.

Det går inte att jämföra. Man är inte trött när man kommer fram, är utvilad och fräsch. Ständigt uppvaktad och så fick man ett par nya strumpor. Bekväm fåtölj.

Det går utmärkt att arbeta i första klass. Tror många väljer att kunna vara produktiva under flyget är skäl nog att ta kostnaden. Kan man fakturera 2-3000/ timme så går det ut på ett ändå.
#45 2018-06-20, 10:12
Egentligen är det mesta förklarat utom en detalj.

När man reser mycket får man status som frequent flyer och får poäng. Det är dessa poäng som sedan växlas in till ett business eller first class säte för familjen. Flygbolagen tävlar om att "fånga" dessa resenärer så att de blir lojala mot just deras bolag.

Det är alltså så enkelt att Business och första klass är så dyra för att ingen betalar för dem med egna pengar. Antingen betalar man med poäng...eller så står något företag för resan.
#46 2018-06-20, 10:12
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Svaret är enkelt: Det finns personer eller företag som är beredda att betala priset: Därav prisättningen.


De vill också slippa "dräggen" från ekonomiklass.
Den enda trösten är att de också dör vid en crash.
#47 2018-06-20, 12:16
Dawkinsean
Ursprungligen postat av Expired
lom

Jo, och visst är inte flat bed eller trerätters eller fri bar något jag begär på mina tjänsteresor. Problemet är att economy är så trångt att jag inte står ut att resa så för jobbets räkning. Är det mina pengar och min enda chans att ha råd med resan så är det ok.

Jag önskar att flygbolagen hade en mittemellan klass som inte är svindyr, men som också tillåter att man slipper skava axlar med främmande gubbar i 11 timmar och måste överdosera sömnpiller för att inte panika. SAS plus på long haul är faktiskt rätt okej. Lite bredare stolar och dubbla armstöd i så man slipper fajten. Tyvärr lite trångt om man är stor själv eller får en tjockis bredvid.

Jag reser på långresa med jobbet 4-5 gånger per år. Brukar boka plus och hoppas på uppgradering.


Helt enig. Ibland kommer man över Premium Economy, men det är obegripligt att inget bolag nischar sig med att många platser är Premium Economy. Jag betalar gärna 25% extra för anständigt benutrymme men inte 100% extra för att kunna halvligga ner.

Ett tips är att flyga Emirates till Asien. Även deras ekonomiklass är riktigt anständig!

Ursprungligen postat av JoeBiden
Sedan är det ju bara att sitta och softa i sitt säte. Musik, böcker, alkohol och underhållningssystemet ombord håller en ju sysselsatt. Har man med sig en skön kudde, keps och hörselkåpor sover man gott om det behövs.


Jag satt på en longhaul i economy förra veckan och tyckte synd om mig själv. Sen kom jag och tänka på min första longhaul för 20 år sen och insåg hur jävla mycket bättre flighten blir med dagens underhållningssystem.

Visst, total waste of time att se sju episoder av valfri skit, men åtminstone inte total boredom.
#48 2018-06-20, 12:20
AndersM79
Ursprungligen postat av Nihenna
En bonusfråga; tycker folk verkligen att, även om de har råd, att business class och uppåt är värd det priset? Rika personer blir ju rika just för att de INTE slösar pengar, och att då spendera massa extra pengar på så lite, när alla kommer fram samtidigt, istället för att spara undan pengarna och använda på annat verkar dumt, oavsett om man har råd eller inte.


Precis. De rika slösar inte med sina pengar, de betalar nämligen inte själva. Deras företag står för fiolerna. Det är därför det heter business class