Flygplan landar sidledes under storm

#13 2018-10-16, 10:14
AndersJohanssen
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ehm.. Nej. Varför skulle inverters flygning vara svårt? Förutom en annorlunda alfa så är det ingen skillnad. Ja, förutom att "vanliga" flygplan inte har bränslesystem som klarar av negatkv belastning mer än några sekunder innan man får problem med sumpar, läckage, pickup och liknande.

Vilken manöver inför landning i ett passagerarflygplan skulle vara svårare att utföra menar du?
#14 2018-10-16, 10:39
EckiEcki
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Vilken manöver inför landning i ett passagerarflygplan skulle vara svårare att utföra menar du?


Men flyger inte passagerplan inverterat alls. Jag förstår inte din fråga.
#15 2018-10-16, 11:18
Ursprungligen postat av ksv


757:an får landa med upp till 40 kt i sidvindskomposant.
Det är ett stabilt och lättfluget plan som är lätt att hantera även i sådana vindar.
Jag har själv landat just den typen i sådana vindar några gånger.

Andra flygplanstyper har lägre begränsningar.
På B737 sänktes tillåten sidvindskomposant efter att man satt på winglets, eftersom den ökade vingspannen också ökade risken att slå i vingspetsen vid landning i kraftig sidvind.

Ställer vindbyarna, alltså att sidvindskomposanten varierar, till några större problem?
757an verkar ha högre ”markfrigång” än 737an, jag gissar att det minskar risken att slå i vingar.
#16 2018-10-16, 15:31
AndersJohanssen
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men flyger inte passagerplan inverterat alls. Jag förstår inte din fråga.

Jag kom med ett påstående att inverterad flygning är en av dom svåraste manövrerna man kan göra med ett passagerarflygplan under inflygningen, du håller inte med men kommer inte heller med ett alternativt scenario som skulle kräva mer av piloten. Så, vad skulle vara svårare menar du?
#17 2018-10-16, 16:37
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Ställer vindbyarna, alltså att sidvindskomposanten varierar, till några större problem?
Ja, det är klart.
Är vinden stadig blir det hela enklare.

Ursprungligen postat av Neksnor
757an verkar ha högre ”markfrigång” än 737an, jag gissar att det minskar risken att slå i vingar.
Ja.
Ännu mer begränsade är vissa 4-motoriga maskiner, som riskera slå i yttermotorerna.
#18 2018-10-16, 18:07
EckiEcki
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag kom med ett påstående att inverterad flygning är en av dom svåraste manövrerna man kan göra med ett passagerarflygplan under inflygningen, du håller inte med men kommer inte heller med ett alternativt scenario som skulle kräva mer av piloten. Så, vad skulle vara svårare menar du?


Snyta sig är svårare. För det får man göra. Inverters flygning gör man inte. Men om det gick, så vore det inte särskilt svårt.

Skulle du inverters ett passagerplan på final, så är det ett haveri. Vidare är inte inverters flygning en manöver.

Visserligen har jag bara några hundra timmar, men inverterat är inte "svårt".
#19 2018-10-17, 11:59
AndersJohanssen
Ursprungligen postat av EckiEcki
Snyta sig är svårare. För det får man göra. Inverters flygning gör man inte. Men om det gick, så vore det inte särskilt svårt.

Skulle du inverters ett passagerplan på final, så är det ett haveri. Vidare är inte inverters flygning en manöver.

Visserligen har jag bara några hundra timmar, men inverterat är inte "svårt".

Det har gjorts för länge sedan och finns dokumenterat. Så jo det gör man visst, om man kan och måste, att dom flesta inte klarar av det kan man dock ha överseende med.
#20 2018-10-17, 12:01
EckiEcki
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Det har gjorts för länge sedan och finns dokumenterat. Så jo det gör man visst, om man kan och måste, att dom flesta inte klarar av det kan man dock ha överseende med.


Jag skulle vilja se typ godkännandet på att göra det med ett kommersiellt flygplan?

Men om du Kan hitta ett sådant så kvarstår dock följande; det är inte svårt att flyga inverterat. Annan alfa, mer behöver man egentligen inte tänka på.
#21 2018-10-17, 12:29
2560p
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Det har gjorts för länge sedan och finns dokumenterat. Så jo det gör man visst, om man kan och måste, att dom flesta inte klarar av det kan man dock ha överseende med.


Förstår jag dig rätt, du menar alltså att man kan landa ett passagerarplan upp-å-ner? Ja, det låter faktiskt som en av de allra svåraste manövrerna man kan tänka sig.
#22 2018-10-17, 12:42
AndersJohanssen
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag skulle vilja se typ godkännandet på att göra det med ett kommersiellt flygplan?

Men om du Kan hitta ett sådant så kvarstår dock följande; det är inte svårt att flyga inverterat. Annan alfa, mer behöver man egentligen inte tänka på.

Det här var ett stunt som utfördes för bra många år sedan, förmodligen inga semeterfirare med på den flighten.

Jag förstår att inverters flygning rakt upp och ner kanske inte är vidare svårt men jag syftade på "manövern" under inflygning (som sista utväg typ). Denzel gör ju detta extraordinära i en filmatisering, eftersom han är en top shelf actor som bara gör bra filmer tänkte jag att det skulle vara lite sanning i det han råkar ut för.

https://youtu.be/_nhxm5QEbYI

Men nu när vi har en pilot i tråden kanske du kan bena ut vad som är fiction and whats not?
#23 2018-10-17, 13:01
EckiEcki
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Det här var ett stunt som utfördes för bra många år sedan, förmodligen inga semeterfirare med på den flighten.

Jag förstår att inverters flygning rakt upp och ner kanske inte är vidare svårt men jag syftade på "manövern" under inflygning (som sista utväg typ). Denzel gör ju detta extraordinära i en filmatisering, eftersom han är en top shelf actor som bara gör bra filmer tänkte jag att det skulle vara lite sanning i det han råkar ut för.

https://youtu.be/_nhxm5QEbYI

Men nu när vi har en pilot i tråden kanske du kan bena ut vad som är fiction and whats not?


Jag tänker inte ens kommentera på något som händer i en spelfilm.

Jag känner till att man har rollat en twin.. Men en korrekt utfört tunnelroll är aldrig inverterad flygning eftersom man alltid har positiv belastning. Man går aldrig över i noll eller negativt.
#24 2018-10-17, 16:34
SleePy1
Det är väl lika vanligt som hur vanligt det är att det är sånt väder. Har själv varit med om det i ett mindre passagerarflygplan, otäckt som passagerare men piloterna är tränade för det. Som man kan se på filmerna så ser det otäckt ut men landningen är klockren varje gång, ingen större risk alltså. Hur många olyckor har du hört talas om där dom har misslyckats (kraschat) vid landningen pga. sidvind? jag har då inte hört talas om någon.