Familj splittrad till havs!!! LOL (Dagskryss till Åland.) [/Mod]

#361 2018-12-31, 11:16
Graffcontroll
Från artikeln lät det som att en familj blivit splittrad ute på öppet hav, såsom skeppsbrott och att familjen delats upp och spolats i land med flytvästar på olika ställen.
#362 2018-12-31, 11:41
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men de skulle inte ha släppt in några barn, utan att först kontrollera att minst en vårdnadshavare till varje också följde med in. Bättre att neka hela sällskapet att åka i så fall, om de inte hann kontrollera något så grundläggande.

Tyvärr tror jag rädslan att bli anklagad för rasism gjorde att sådana kontroller blir lidande.
Men nu hamnade rederiet i alla fall i den fällan hur de än gjorde. Däremot får vi nog vänja oss vid sådana artiklar från media, då många folkslag har väsentligt stor skillnad på skuld och eget ansvar i jämförelse med svensken.
#363 2018-12-31, 12:03
Merwinna
Ursprungligen postat av Mattzzz
Tyvärr tror jag rädslan att bli anklagad för rasism gjorde att sådana kontroller blir lidande.
Men nu hamnade rederiet i alla fall i den fällan hur de än gjorde. Däremot får vi nog vänja oss vid sådana artiklar från media, då många folkslag har väsentligt stor skillnad på skuld och eget ansvar i jämförelse med svensken.


Jo, det är "damned if you do, damned if you don't". Men enda sättet att komma ifrån den rädslan, är att ha rutiner som behandlar alla lika. Om sedan inga svenskar beter sig så att rutinen behövs, så är det ändå inget man kan lasta rederiet för.


Ursprungligen postat av Slint
Frågan är väl hur de har råd att åka? 20 pers. Sponsrat?

Det är som på Gröna Lund, man tycker det är dyrt för en vanlig familj på två vuxna och två barn, sen ser man somaliefamiljen på 20+ och man vet att de aldrig arbetat i hela sitt liv men ändå har råd att gå på grönan.

I färjanfallet misstänker jag att de kanske var fripassagerare?


De här korta kryssningarna kan vara näst intill gratis på specialerbjudanden. På dagsturer behövs ju inte ens en hytt. Rederiet tar in det på att folk dricker alkohol och handlar i butiken ombord, men det behöver ju inte dessa göra. (Alkohol är dessutom förbjudet för dem i deras religion.)

I Gröna Lund-fallet kan det vara Socialtjänsten som ordnat en grupputflykt dit. Vissa kommuner erbjuder sina klienter som har barn sådana aktiviteter. De vet att om de ger ut extra pengar på ferierna, så går de lätt till föräldrarnas egen konsumtion och barnen får inte ut något av det. Så de bjuder på en gruppresa till någon nöjespark eller badland i stället, och det brukar vara väldigt uppskattat. Även Svenska Kyrkan gör så.
#364 2018-12-31, 12:46
getz
"Viking Line sätter inte barns trygghet i främsta rummet" Spontant tänker jag att det borde finnas lite föräldraansvar. Ska man resa iväg någonstans bör man hålla kolla på sina barn.

Men skulle vara intressant att se övervakningskamrorna från händelsen innan man drar några slutsatser
#365 2018-12-31, 13:00
Mypointis
En dagskryssning går till på följande sätt: Färjorna från Finland och Sverige möts på Åland och dagspassagerarna byter färja för att återkomma till respektive avgångsort, Stockholm el. Åbo. Om färjan från Stockholm blir försenad så sinkas flera olika färjor. P.g.a att flera rederier trafikerar linjen. Stoppet i Mariehamn brukar ta 20 min. Så det är väldigt bråttom att byta färja.
Var det kanske bra att inte alla behövde stressa sig en gång till?

Sedan kontrollerar Viking Line idag både biljetter och de vuxnas legitimationer när man lämnar terminalen för att gå ombord. Senaste åren utan undantag. Om man ska kolla att barn går ombord tillsammans med mamma eller pappa skulle ta flera timmar. Och hur ska man kunna göra detta idag när folk har så många namn även inom familjen? Kontroller påverkar inte bara dessa personer utan det skulle påverka alla resanden. För det andra så har vi passfrihet mellan de nordiska länderna. Så VL kollar nog att man reser med sin egen biljett.

Om nu dessa mammor var och parkerade bilar så har väl personalen svårt att veta om det springer folk i sista stund. Dessutom stänger man ombordstigningen en kvart innan avgång. Vilket informeras väl när man köper biljetter.

Men som sagt så har alla ett ansvar!
Som AB att skriva på ett sätt att det återspeglar verkligheten ens på ett acceptabelt sätt.
#366 2018-12-31, 13:00
nbsp
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ett dåligt system i så fall. Det borde kontrolleras vid själva landgången - så att barn inte kan splittras från sina föräldrar.

Det är inte säkert att föräldrarna skulle ha lämnat sina barn ensamma med de andra vuxna - även om dessa hade samma hudfärg och reste i samma sällskap. Sådant kan personalen faktiskt inte ta för givet.

Alltså, nu sitter jag här och försvarar somalier, men det handlar liksom inte om den här familjen utan om principen: rederiet måste faktiskt ha bättre koll. Det där skulle ju även kunna hända en svensk familj för den delen, om ungarna sprang i förväg tillsammans med sin morbror, som direkt skulle parkera sig i baren och låta ungarna löpa fritt.

Herregud, på de stora internationella rederierna får man inte ens åka med sitt EGET barn om man inte har samma efternamn, om man inte har med ett birth certificate som visar att man är mamman eller pappan, samt legitimation på samtliga. Rederiet tar inte risken att det kan vara en pederast eller pedofil som rövat med sig barnet.

Det här skär i mammahjärtat. Jag kommer ihåg när min dotter var två år, och hon sprang ombord på en buss före mig. Bussen stod still på hållplatsen, den var tom och det var några minuter tills den skulle gå. Då stängde föraren dörrarna framför näsan på mig, och sa "nu åker vi", bara för att skoja med min dotter. Hon blev skräckslagen, och hon var rädd för att åka buss flera år efter det... det behövs inte mer. Och det här var ju betydligt värre (lite beroende hur trygga barnen kände sig med de andra kvinnorna).

Folk måste själv hålla reda på sina ungar och inte låta dem springa runt hur som helst i sådana här miljöer. Det är inte rederiets sak att hålla reda på alla resandes ungar och sällskap.
Det är fullt normalt för föräldrar att ha järnkoll på ungarna när man är ute och reser och inte minst när färjor, flygplan, tåg etc ska bordas.

Men som jag såg nyligen i Malmö, mamman pratar i mobilen och går över mot typ "gult" medan 3-5 åringen blir kvar på andra sidan när bilarna börjar köra. Och mamman står och gestikulerar och troligen (kan inte arabiska) säger till ungen att den måste stanna på andra sidan.
#367 2018-12-31, 13:19
Valpen_
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och hur i hela helvete vet DU det? De var näppeligen ensamma utan hade två vuxna som ledsagare. Inte ska rederiet agera som inkvisitionen och intervjua folk om deras uppsåt. Givetvis kvitterades bokningen in av de vuxna som ändå var där. Problemet att de övriga tre trodde i sin enfald att deras försening skulle stoppa båten från att avgå. Läs artikeln. Det står svart på vitt.


Det viktigaste för framtiden är att rederiet inte upprepar samma misstag igen, att man inte sätter ekonomiska vinstintressen före allt alltid.

En buss kan vänta in en person som kommer springande, borde en båt också kunna.
#368 2018-12-31, 13:33
flashblakk
Ursprungligen postat av Taklampsfot
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvxoBo/barnen-om-mardromsresan-pa-alandsfarjan-jattemanga-grat

"Gruppen, som totalt består av fem vuxna och 15 barn, kom i elfte timmen till Stadsgårdskajen på lördagsmorgonen. Därför blev det synnerligen stressigt när de skulle gå ombord på färjan.

– Det var väldigt ont om tid, och det hade såklart varit bättre om vi hade kommit dit tidigare. Men vi fick ju checka in, så då borde de haft koll och släppt alla ombord, säger 32-åriga Huda.

Hon blev kvar på kajen tillsammans med dottern Ibtesam, systern Ruweida och två till.

– Det är en fråga om säkerhet. Viking Line sätter inte barns trygghet i främsta rummet när de gör så här. Jag är helt chockad, säger Ruweida, 30."

Det är första gången något sånt här händer, vad kan det bero på?
Ligger ansvaret på Viking Line eller kan den här situationen uppstått pga något annat?


Nu har Atonhoran bytt ut bilden till ett skepp.
Innan var det en bild på 15 kladdiga gulbruna asymetriska ihoptryckta ansikten o deras 4 bigamimorsor
#369 2018-12-31, 13:34
SkepticalHippo
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hurdana barn har ni här, egentligen? Tjocka och flegmatiska? Sitter där ni sätter dem? Normala barn har spring i benen, och får de veta att det är bråttom så springer de såklart!

Fortfarande utan att försvara några somalier, så hade jag - när jag hade yngre barn, nu är mina barn stora - också tagit för givet att färjan antingen skulle vänta tills jag också kom med, ELLER att personalen skulle stoppa mina barn på landgången och lägga ut utan dem. Jag hade aldrig kunnat drömma om att ombordstigningspersonalen skulle släppa in barnen utan frågor, och sedan hindra mig från att gå ombord. Det händer liksom inte. Så mycket måste man kunna lita på att rutiner fungerar.


Men här är det inte bara ett eller några busfrån, det är liksom 7-8 ungar som är så pass "dåligt bra" uppfostrade att de kan busboarda ett skepp utan att föräldrarna hinner stoppa dem.

Dessutom var ju några vuxna med ungarna. Det var ju fem vuxna och femton barn med i sällskapet enligt artikeln och minst en av de vuxna måste därför ha varit ombord utifrån det som skrivs i artikeln:
Hon(en vuxen, min anm.) blev kvar på kajen tillsammans med dottern Ibtesam, systern Ruweida och två till.


Det är ju lite luddigt, troligen med vilje, men man kan alltså fastslå att det var 1-3 vuxna ombord. Varför rusade de på utan att bry sig om att alla inte var med? Varför slussade inte de ungarna till boardingen så att de kunde stiga av om resten inte dykt upp i tid för avgången?

Men framför allt: Varför tog inte de hand om ungjävlarna under resan? Artikeln verkar ju fokusera på att barnen var ensamma utan någon myndig person ute till havs, men det VAR de ju inte!

Hur ska Viking Line veta att den vuxne/de vuxna som var med inte var den/de ansvariga över hela spektaklet? Tycker du att det ska börja krävas bevis på släktskap/förmyndarskap av resebolag?

Principen med lättare resor som denna är att folk tar sitt eget ansvar. Nu gjorde en gigantisk familj inte det. De borde skämmas, inte få en artikel.
#370 2018-12-31, 13:35
HepCat-X
Ursprungligen postat av Graffcontroll
Från artikeln lät det som att en familj blivit splittrad ute på öppet hav, såsom skeppsbrott och att familjen delats upp och spolats i land med flytvästar på olika ställen.



Rubriksättare vill alltid sikta på det dramatiska.
#371 2018-12-31, 13:38
nbsp
Ursprungligen postat av Valpen_
Det viktigaste för framtiden är att rederiet inte upprepar samma misstag igen, att man inte sätter ekonomiska vinstintressen före allt alltid.

En buss kan vänta in en person som kommer springande, borde en båt också kunna.

Rederiet har inte begått något misstag, de kastade loss på utsatt tid som de ska göra. En buss som ska hålla tidtabellen kan inte vänta på folk som kommer springande på varje hållplats. Nån enstaka gång, och de kan köra in det.
Tåg, flyg och färjor är en helt annan sak, det är skillnad på att kasta loss en färja och att köra iväg med en buss. De ingår i rigida system där alla måste hålla sina tider för att inte alla ska bli drabbade.

En mycket besynnerlig inställning att någon annan ska hålla reda på folks barn och sällskap, det får man göra själv. Så är det överallt.
#372 2018-12-31, 13:39
SkepticalHippo
Ursprungligen postat av Valpen_
Det viktigaste för framtiden är att rederiet inte upprepar samma misstag igen, att man inte sätter ekonomiska vinstintressen före allt alltid.

En buss kan vänta in en person som kommer springande, borde en båt också kunna.


Jag är inte jättekunnig gällande båtar, men jag är inte helt säker på att det går att jämföra enkelheten i att starta med ett stort skepp med att sätta en buss i rullning. Det är nog många personer, ett stort maskineri samt en öppen farled som sätts på spel om man börjar bryta mot tiderna.