Varför är tuk-tuk och tricycle dyrare än taxi?

#1 2019-01-31, 02:42
MartinJeep
När man stannar eller blir stoppad av en tuk-tuk i Bangkok och vill åka en viss sträcka så kostar det låt säga 200 Baht. Samma sträcka med taxi kostar 60 Baht. Tuk-tuks är gamla rostiga trehjulingar utan aircon. Hur kan taxi vara så mycket billigare än tuk-tuk, när det borde vara det omvända?

Samma gäller tricycles i Filippinerna. En viss sträcka kostar 200 Peso medan taxi återigen runt 60 Peso.
Trikes är nedgångna bullriga äckel som nästan ger hörselskador: http://thumbs.dreamstime.com/b/tricycle-motor-taxi-philippines-dumaguete...

Varför är trikes och tuk-tuk dyrare än taxi, finns det en förklaring?
#2 2019-01-31, 02:44
Fistfullofmetal
Snabbare resa?
#3 2019-01-31, 03:03
nilltre
Det är som med ekologisk frukt, det kostar lite extra att spara på miljön.
#4 2019-01-31, 03:04
MartinJeep
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Snabbare resa?
Nej inte snabbare resa. Motorcykel går lite snabbare iom att den kan tränga sig i köer mellan bilarna. Det kan däremot inte tuk-tuk, dom är alldeles för breda för det. Nej det måste bero på något annat. Hur kan tuk-tuk kulturen ens finnas kvar när taximeter finns? Vem åker dom?
#5 2019-01-31, 03:06
MartinJeep
Ursprungligen postat av nilltre
Det är som med ekologisk frukt, det kostar lite extra att spara på miljön.
Tuk-tuk istället för taxi har inte alls med miljö att göra.
De spyr ut svarta avgaser. Förorenar som minst tre taxibilar.
#6 2019-01-31, 03:08
nilltre
Ursprungligen postat av MartinJeep
Tuk-tuk istället för taxi har inte alls med miljö att göra.
De spyr ut svarta avgaser. Förorenar som minst tre taxibilar.


Tänkte mig sånadär med trampor.
Gällande motorcykelvarianten tänker jag som den under.
#7 2019-01-31, 03:10
dodgyrash
Enkelt. För att turister är dumma nog att betala det för upplevelsen. "Är i Bangkok, måste testa tuk-tuk!" och andra korkade idéer. Hur ofta ser du thailändare i en tuk-tuk?
#8 2019-01-31, 03:21
krautbrain
Kostnaden för en Taxi är reglerad. Taxichaufförer måste använda taxametern, även om många försöker sälja en resa till ett fast pris istället. Däremot så har jag märkt att på vissa platser i Bangkok så letar Taxin bara vidare efter annan kund om du envisas med taxametern.

Lycka till att reglera tuk-tuk-branchen. De kör efter egen prissättning och det pris du får först har garanterat en hög prutmån. Beroende på efterfrågan på transport kan du säkert pressa ned priset ordentligt om du kan pruta.
#9 2019-01-31, 03:40
MartinJeep
Nja, jag vet inte om era svar stämmer. Jag har prutat på tuk-tuks så att det varit på gränsen till oförskämt, av ren aggression att bli scammad varje gång. Så gott det går har jag också förklarat och frågat dom samma sak som i den här tråden men ingen verkar fatta vad jag säger.

Jag har funderat på om det kan vara att pga av att tuk-tuks kanske kör en vägs ärende och tom tillbaka medan taxin kör runt och kan plocka upp nya kunder direkt när jag hoppar av. Tuk-tuks kanske har en fast plats där dom ska stå. En tuk.-tuk chaufför får kanske inte plocka upp kunder på en annans revir.

Alla tuk-tuksen kan inte vara för turister. Undrar vad thailändare betalar? För dom kan det nog tom vara billigare med tuk-tuks än taxi, eftersom man aldrig ser dom komma ut ur taxibilar.
#10 2019-01-31, 03:48
MartinJeep
Spoiler:
Ursprungligen postat av krautbrain
Kostnaden för en Taxi är reglerad. Taxichaufförer måste använda taxametern, även om många försöker sälja en resa till ett fast pris istället. Däremot så har jag märkt att på vissa platser i Bangkok så letar Taxin bara vidare efter annan kund om du envisas med taxametern.

Lycka till att reglera tuk-tuk-branchen. De kör efter egen prissättning och det pris du får först har garanterat en hög prutmån. Beroende på efterfrågan på transport kan du säkert pressa ned priset ordentligt om du kan pruta.
Kostnaden för en Taxi är reglerad.
Då måste ju tuk-tuk chaufförerna vara stenrika.. De kan ta vilket pris som helst. Är det kanske därför dom skriker mot en hela tiden; tuk-tuk tuk-tuk sir och håller på.. Jag njuter när man sätter sig i en taxi och han säger "200 baa okee? okee?" och man svarar med stenhård stämma; No taximeter! Period.
#11 2019-01-31, 03:52
krautbrain
Ursprungligen postat av MartinJeep
Spoiler:
Då måste ju tuk-tuk chaufförerna vara stenrika.. De kan ta vilket pris som helst. Är det kanske därför dom skriker mot en hela tiden; tuk-tuk tuk-tuk sir och håller på.. Jag njuter när man sätter sig i en taxi och han säger "200 baa okee? okee?" och man svarar med stenhård stämma; No taximeter! Period.


Vissa tjänar nog bra. Men vissa står ju bara och inväntar rätt pris. Den tiden dom väntar tjänar dom inte en spänn på. Sedan verkar tjänstesektorn i Thailand inte utgå ifrån att arbetaren arbetar för att maximera sin vinst.

Edit. Har dom aldrig kastat ut dig ur Taxin när du prompt velat köra på mätaren? Hände mig runt den där stora marknaden i Bangkok (kommer inte ihåg vad den heter). Blev konstant nekad mätaren, de letade bara nya kunder istället. Fick till slut köra en på fast pris. Dom är reglerade men det är svårt att detaljstyra taxichaufförer i en miljonstad.
#12 2019-01-31, 04:06
Lasse Berghagen
För att svars på ursprungsfrågan. Tuk-tuk är lite av ett turistjippo. Chaufförerna vet att de kan begära, och få, 300 baht för en resa som kostar 70 med taxi.