Kommer ni flyga med 737 MAX 8-9 om de tillåts lyfta igen?

#49 2019-12-10, 20:25
pjabas
Ursprungligen postat av Tratten45
Läste att Ryanair har lyckats få Boeing att byta namn till 737-8200 på innestående leveranser av 737 max

Lätt att komma ihåg de olika varianterna ändå. "Boeing".
#50 2019-12-10, 22:37
Ursprungligen postat av Tratten45
Läste att Ryanair har lyckats få Boeing att byta namn till 737-8200 på innestående leveranser av 737 max

Det handlar väl om deras "specialversion" av Max 8? Som jag fattat det en vanlig Max 8 fast med någon extra nödutgång så att de kan klämma in 200 passagerare istället för bara 189, alltså 11 stolar extra med oförändrad besättning.
#51 2019-12-11, 09:25
Tratten45
Ursprungligen postat av Neksnor
Det handlar väl om deras "specialversion" av Max 8? Som jag fattat det en vanlig Max 8 fast med någon extra nödutgång så att de kan klämma in 200 passagerare istället för bara 189, alltså 11 stolar extra med oförändrad besättning.


Kan det vara med den nya optionen Ballistic parachute som införs
#52 2019-12-13, 23:49
vinc
Det ser inte bra ut för Boeing 737 MAX. Flygbolagen är tydligen skrämda av planet. Det har bara kommit in 30 beställningar för planet.

https://simpleflying.com/2019-boeing-737-max-orders/
#53 2019-12-14, 14:53
seriouslyfuckedup
Ursprungligen postat av Jonas1968
Grundproblemet att MCAS bara har en givare lär ju vara kvar men alla piloter lär ju då iallafall veta om MCAS och hur dom stänger av det om det börjar dumma sig.
Det stora problemet tidigare var ju att piloterna inte fått ordentlig utbildning och information om MCAS-systemet.


Båda givarna kommer nyttjas och stämmer de inte överens slås MCAS av.
#54 2019-12-14, 18:30
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Båda givarna kommer nyttjas och stämmer de inte överens slås MCAS av.

Bra om det blir så nu. Så var det inte då MCAS drog Lion Air och Etiopian airlines i backen.
#55 2019-12-14, 18:41
vinc
Ska tydligen släppas en simulering hur MCAS-funktion på Steam.
https://store.steampowered.com/app/1191930/MCAS_Simulation/
#56 2019-12-15, 18:36
Tratten45
Det finns ingen pilot på planeten som flyger något flygtyg som kan alla nödprocedurer exakt utantill. Möjligtvis hinner man läsa på någon checklista om man ligger på +10000ft.
#57 2019-12-16, 23:47
pollarn
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5df8002efb84340011d71827

Amerikanska flygplanstillverkaren Boeing stoppar tillfälligt produktionen av modellen 737 Max, rapporterar The Wall Street Journal som hänvisar till en källa med kännedom om beslutet.

Produktionsstoppet ska ske i januari.

Flygplan av den aktuella modellen, som varit inblandad i två dödsolyckor med totalt 346 dödsfall, har varit belagda med flygförbud sedan i mars. Trots detta har bolaget tillverkat omkring 40 plan i månaden sedan dess.
#58 2019-12-17, 00:00
ksv
Ursprungligen postat av Tratten45
Det finns ingen pilot på planeten som flyger något flygtyg som kan alla nödprocedurer exakt utantill. Möjligtvis hinner man läsa på någon checklista om man ligger på +10000ft.
Om jag inte missminner mig, är det runt åtta korta nödchecklistor man ska kunna utantill på B737. Detta är ett absolut krav för att kunna passera den årliga kontrollen i simulatorn.

I de bägge haverierna med max-flygplanen har besättningarna i båda fallen misslyckats med två av dessa (Unreliable Airspeed och Runaway Trim).
#59 2019-12-17, 00:56
HipToBeSquare
Det är en sak jag inte förstår. Anledningen till dem förändrade luftegenskaperna är att de inte kunde få plats med de nya större bränslesnålare jetmotorerna under vingarna så de satte de högre upp så att en del av motorn är över vingen och inkräktar på vingens luftegenskaper.

Kunde de inte bara sätta 737:an på styltor, dvs höja planet med längre landningställ så att de fick plats med motorerna under vingen?
#60 2019-12-17, 07:07
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är en sak jag inte förstår. Anledningen till dem förändrade luftegenskaperna är att de inte kunde få plats med de nya större bränslesnålare jetmotorerna under vingarna så de satte de högre upp så att en del av motorn är över vingen och inkräktar på vingens luftegenskaper.

Kunde de inte bara sätta 737:an på styltor, dvs höja planet med längre landningställ så att de fick plats med motorerna under vingen?

Man kan nog göra det.
Tittar du på undersidan av en 737, oavsett generation, så ser du att landningsställen inte åker in i själva kroppen utan bara viks upp mot håligheter i kroppen. Ska man förlänga benen så måste de hålen flyttas, vilket kanske Inte så lätt, jag har för mig att de är oförändrade sedan första generationen.
Max 10 däremot har så lång bakkropp att den får teleskopbakben för att inte skrapa i stjärten vid start/landning, men troligen är det en dyr lösning som de ville undvika. Och skulle man nu förlänga benen för att kunna flytta ner motorerna så ändras nog flygegenskaperna vilket man måste ta hänsyn till. Samt att man får problem med övrig infrastruktur, sedan ca 50 år har bland annat flygplatser anpassats för 737, vilket innebär saker som att en viss dörr befinner sig på en viss höjd. Inget stort problem alls, men det underlättar säkert att kunna säga att allt som funkar till förra generationen funkar på samma sätt till den nya.