Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är en sak jag inte förstår. Anledningen till dem förändrade luftegenskaperna är att de inte kunde få plats med de nya större bränslesnålare jetmotorerna under vingarna så de satte de högre upp så att en del av motorn är över vingen och inkräktar på vingens luftegenskaper.
Kunde de inte bara sätta 737:an på styltor, dvs höja planet med längre landningställ så att de fick plats med motorerna under vingen?
Man kan nog göra det.
Tittar du på undersidan av en 737, oavsett generation, så ser du att landningsställen inte åker in i själva kroppen utan bara viks upp mot håligheter i kroppen. Ska man förlänga benen så måste de hålen flyttas, vilket kanske Inte så lätt, jag har för mig att de är oförändrade sedan första generationen.
Max 10 däremot har så lång bakkropp att den får teleskopbakben för att inte skrapa i stjärten vid start/landning, men troligen är det en dyr lösning som de ville undvika. Och skulle man nu förlänga benen för att kunna flytta ner motorerna så ändras nog flygegenskaperna vilket man måste ta hänsyn till. Samt att man får problem med övrig infrastruktur, sedan ca 50 år har bland annat flygplatser anpassats för 737, vilket innebär saker som att en viss dörr befinner sig på en viss höjd. Inget stort problem alls, men det underlättar säkert att kunna säga att allt som funkar till förra generationen funkar på samma sätt till den nya.