Ursprungligen postat av Jonas1968
När det gäller gaterna på flygplatserna så är väl dom flesta justerbara för att passa till flera olika flygplanstyper och Airbus A320neo som använder samma sorts motorer som max 8 är ju högre än 737. Därför kunde ju airbus placera motorerna under vingarna och behövde därför inget MCAS.
Samma motorer, men är du säker på Airbus placerat dem
under vingarna och inte framför?
https://leehamnews.com/wp-content/uploads/2015/01/AFC-fpr-A321neo.png
Airbus motsvarighet tycks f.ö. ha likartade problem:
https://www.aerotime.aero/ruta.burbaite/23713-easa-alerts-airbus-a321neo...
De har dock fly by wire från början, vilket gör att de inte behövt lägga till någon MCAS.
Ursprungligen postat av F149
Litar mer på min pilotkompis som faktiskt flyger dom än på en flashbackare med en dödskalle som profilbild.... Pilotfel punkt.
Din kompis har rätt så tillvida att piloterna som flög i de bägge olyckorna hanterade felen som uppstod väldigt illa.
Därmed inte sagt att inte MCAS är oerhört dåligt konstruerat.
När olyckor uppstår finner man nästan alltid hela kedjor av fel, där olyckan kunnat förhindras om man bara brutit en av länkarna.
Den dåliga implementeringen av MCAS är självklart en del i felkedjan. Utan den hade olyckorna inte inträffat.
En annan är piloternas undermåliga kompetens och flygbolagens dåliga säkerhetskultur. Med adekvat bolagsträning hade olyckorna inte heller inträffat.