Kan man stå utan hotellrum, om hotellet inte kunnat dra pengar från VISA-kortet?

#1 2019-12-12, 15:27
Merwinna
Om man har bokat ett hotellrum "pre-paid" med sitt VISA-kort, och det har stått i villkoren att beloppet kommer att dras innan ankomstdagen. Sedan går tiden, och när det är dags att ankomma till staden i fråga, så har beloppet inte dragits. Hotellet har inte heller kontaktat den tilltänkta gästen.

Kan det vara så illa, att gästen anländer till hotellet - och får höra att rummet är avbokat, och att h*n nu inte har något nattlogi? Eller har hotellet någon juridisk eller "hotell-etisk" skyldighet, att ändå ha kvar bokningen, ifall de av någon anledning inte har kunnat meddela gästen att betalningen inte fungerat?

Tänk maximal otur, där varken dragning från VISA-kortet eller mobiltelefonen eller andra kontaktkanaler fungerar. Kan gälla en person som är på tågluff t.ex., och blir av med sin mobiltelefon, inte har tillgång till sin e-mail... Personen har en bokningsbekräftelse med sig, utskriven på papper.
#2 2019-12-12, 15:50
borriz
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man har bokat ett hotellrum "pre-paid" med sitt VISA-kort, och det har stått i villkoren att beloppet kommer att dras innan ankomstdagen. Sedan går tiden, och när det är dags att ankomma till staden i fråga, så har beloppet inte dragits. Hotellet har inte heller kontaktat den tilltänkta gästen.

Kan det vara så illa, att gästen anländer till hotellet - och får höra att rummet är avbokat, och att h*n nu inte har något nattlogi? Eller har hotellet någon juridisk eller "hotell-etisk" skyldighet, att ändå ha kvar bokningen, ifall de av någon anledning inte har kunnat meddela gästen att betalningen inte fungerat?

Tänk maximal otur, där varken dragning från VISA-kortet eller mobiltelefonen eller andra kontaktkanaler fungerar. Kan gälla en person som är på tågluff t.ex., och blir av med sin mobiltelefon, inte har tillgång till sin e-mail... Personen har en bokningsbekräftelse med sig, utskriven på papper.

Du bör nog läsa igenom avtalet innan du klickar i acceptera-rutan.
#3 2019-12-12, 15:55
Merwinna
Ursprungligen postat av borriz
Du bör nog läsa igenom avtalet innan du klickar i acceptera-rutan.


Det där var inte svar på frågan.
#4 2019-12-12, 16:16
borriz
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var inte svar på frågan.

Jag tror intea att någon av Flashbacks gratiskonsulter är tankeläsare.
Vill du ha ett svar så får du vackert läsa igenom ditt avtal .
#5 2019-12-12, 16:31
Sightness
Bara maila hotellet och fråga om du kan pay on arrival.
#6 2019-12-12, 17:22
(ô_Ô)
De ser ju på hotellet om det är betalt eller inte. Är det inte betalt så får du betala på plats
#7 2019-12-12, 17:53
Koiho
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man har bokat ett hotellrum "pre-paid" med sitt VISA-kort, och det har stått i villkoren att beloppet kommer att dras innan ankomstdagen. Sedan går tiden, och när det är dags att ankomma till staden i fråga, så har beloppet inte dragits. Hotellet har inte heller kontaktat den tilltänkta gästen.

Kan det vara så illa, att gästen anländer till hotellet - och får höra att rummet är avbokat, och att h*n nu inte har något nattlogi? Eller har hotellet någon juridisk eller "hotell-etisk" skyldighet, att ändå ha kvar bokningen, ifall de av någon anledning inte har kunnat meddela gästen att betalningen inte fungerat?

Tänk maximal otur, där varken dragning från VISA-kortet eller mobiltelefonen eller andra kontaktkanaler fungerar. Kan gälla en person som är på tågluff t.ex., och blir av med sin mobiltelefon, inte har tillgång till sin e-mail... Personen har en bokningsbekräftelse med sig, utskriven på papper.


Jo, hotell kan faktiskt avboka ens hotellvistelse om det uttryckligen står så i deras villkor. Det förekommer att det sker om prepaid-betalningen av olika anledningar inte blir genomförd, om exempelvis täckning saknas så att pengarna inte kan dras.

Om man exempelvis har angett en emailadress, och hotellet har skickat en skriftlig avbokning dit, så anses personen ifråga vara informerad. Även om personen inte har kollat sin epost överhuvudtaget.

Ursprungligen postat av (ô_Ô
De ser ju på hotellet om det är betalt eller inte. Är det inte betalt så får du betala på plats


Beror väl på om hotellet godkänner det?

Nu pratar trådstartaren om något annat. Att pengarna för hotellvistelsen ska betalas innan ankomst. Antingen i samband med bokning, eller någon gång mellan bokning och ankomst. Om man inte har "garanterat" sin bokning, exempelvis betalat en deposition (och resten ska betalas vid ankomst) eller betalat hela beloppet före ankomst, så kan faktiskt hotellet avboka hotellvistelsen. Beror på vad som står i hotellets villkor.

Så man ska inte ta det för givet att man kan strunta i pre-paid, och betala allt vid ankomst.
#8 2019-12-12, 18:19
Doubt
Kort svar, ja.
Vad jag har sett har hotell det inskrivet, att är det inte betalt när det ska vara det kan hotellet avboka rummet. Och har dom dåligt med rum, inte fått betalt och inte får tag på gästen för att lösa det är det inte helt osannolikt att dom avbokar rummet.
Men ofta vill dom som alla andra som måste ha bra rykte att försöka lösa det. Jag upplever att personalen som sköter receptionen brukar vara tillmötesgående och försöka hitta en lösning om något krånglar.
#9 2019-12-12, 18:21
dincasinobonus
Ja.

Många hotell reserverar beloppet ett par dagar innan ankomst. Nekas kortet då blir du kanske kontrakterad och ombedd att ange ett annat kort. Kan du inte ange ett annat kort får du troligen höra när du senast måste checka in för att garantera din bokning (beroende på avbokningsregler) eller din reservation åker direkt ut.

Är hotellet fullbokat kan du räkna med att ditt rum inte hålls till dig. Men beror såklar på avbokningsreglerna.
#10 2019-12-13, 02:05
Merwinna
Tack allihop, jag har läst!
#11 2019-12-13, 02:12
Merwinna
Ursprungligen postat av Koiho
Jo, hotell kan faktiskt avboka ens hotellvistelse om det uttryckligen står så i deras villkor. Det förekommer att det sker om prepaid-betalningen av olika anledningar inte blir genomförd, om exempelvis täckning saknas så att pengarna inte kan dras.

Om man exempelvis har angett en emailadress, och hotellet har skickat en skriftlig avbokning dit, så anses personen ifråga vara informerad. Även om personen inte har kollat sin epost överhuvudtaget.




Det där är läskigt, för det kan ju vara så att mailet går till skräpposten. Eller att man blir av med sin mobil under en tågluff t.ex., och inte kan kolla sin mail. Det är allvarliga saker att boka av folks hotellrum, om man inte är säker på att de fått meddelandet... Kan få alla möjliga (farliga) konsekvenser.
#12 2019-12-13, 02:37
Koiho
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är läskigt, för det kan ju vara så att mailet går till skräpposten. Eller att man blir av med sin mobil under en tågluff t.ex., och inte kan kolla sin mail. Det är allvarliga saker att boka av folks hotellrum, om man inte är säker på att de fått meddelandet... Kan få alla möjliga (farliga) konsekvenser.


Fast hur ska hotellet kunna veta att man inte har tillgång till smartphone/surfplatta/dator och internet då? Dessutom kan de inte inte veta om mottagaren kollar skräpposten eller ej. Om de skickar information via epost, så tar de visserligen för givet att mottagaren har möjlighet att kolla eposten. I de flesta fall stämmer det nog också.

Visst kan man bli av med sin telefon under resans gång, men det finns ändå sätt att ha tillgång till internet. Det finns exempelvis vandrarhem och hotell som låter hotellgäster använda en dator och internet där. Antingen gratis eller mot en viss kostnad. Sedan finns det internetcafeer, bibliotek etc. Jo, det finns faktiskt bibliotek som lånar ut datorer med tillgång till internet gratis. Utan lånekort eller liknande. Har själv lånat dator på ett bibliotek i Köpenhamn, som exempel. Så tillgång till internet kan alltid lösas på något sätt, så att man kan kolla mailen.

Om man nu dessutom har blivit av med sin telefon (som du gav som exempel), eller av andra anledningar inte är kontaktbar via telefon (mobilen är urladdad, man svarar inte på okända nummer osv), så kan hotellet inte heller nå en via telefon.

Så hur ska hotellet informera gästen om en eventuell avbokning eller att de inte har kunnat dra pengar i förväg (trots att betalning ska ske i förväg), om personen ifråga saknar telefon och tillgång till internet?

Hotell brukar ju skicka ut bokningsbekräftelser och annan information via epost, så det vore inte konstigt om de skickar ut ett skriftligt besked om avbokning via epost.