Ursprungligen postat av Koiho
Fast hur ska hotellet kunna veta att man inte har tillgång till smartphone/surfplatta/dator och internet då? Dessutom kan de inte inte veta om mottagaren kollar skräpposten eller ej. Om de skickar information via epost, så tar de visserligen för givet att mottagaren har möjlighet att kolla eposten. I de flesta fall stämmer det nog också.
Visst kan man bli av med sin telefon under resans gång, men det finns ändå sätt att ha tillgång till internet. Det finns exempelvis vandrarhem och hotell som låter hotellgäster använda en dator och internet där. Antingen gratis eller mot en viss kostnad. Sedan finns det internetcafeer, bibliotek etc. Jo, det finns faktiskt bibliotek som lånar ut datorer med tillgång till internet gratis. Utan lånekort eller liknande. Har själv lånat dator på ett bibliotek i Köpenhamn, som exempel. Så tillgång till internet kan alltid lösas på något sätt, så att man kan kolla mailen.
Om man nu dessutom har blivit av med sin telefon (som du gav som exempel), eller av andra anledningar inte är kontaktbar via telefon (mobilen är urladdad, man svarar inte på okända nummer osv), så kan hotellet inte heller nå en via telefon.
Så hur ska hotellet informera gästen om en eventuell avbokning eller att de inte har kunnat dra pengar i förväg (trots att betalning ska ske i förväg), om personen ifråga saknar telefon och tillgång till internet?
Hotell brukar ju skicka ut bokningsbekräftelser och annan information via epost, så det vore inte konstigt om de skickar ut ett skriftligt besked om avbokning via epost.
Jag tycker nog att de borde hålla rummet ändå - och i stället, om gästen inte betalar eller inte dyker upp, kräva honom eller henne på kostnaden i efterhand. För det är en allvarlig situation att befinna sig i en främmande stad utan nattlogi, och det är fullbokat överallt.
Det går även att skicka mail med läskvitto, d.v.s. om kvittot inte kommer på att kunden öppnat mailet, så ska han inte heller anses vara informerad.
Vissa hotell håller rummet till en viss tid (t.ex. kl. 18) om det inte är förbetalt, och hela dygnet om det är förbetalt. Det är rimligt.
En annan sak: om man bokar via någon bokningssajt, typ hotels.com, så får man så mycket spam därifrån att det är väldigt lätt att missa ett viktigt, personligt meddelande.