Kan man stå utan hotellrum, om hotellet inte kunnat dra pengar från VISA-kortet?

#13 2019-12-13, 03:30
Merwinna
Ursprungligen postat av Koiho
Fast hur ska hotellet kunna veta att man inte har tillgång till smartphone/surfplatta/dator och internet då? Dessutom kan de inte inte veta om mottagaren kollar skräpposten eller ej. Om de skickar information via epost, så tar de visserligen för givet att mottagaren har möjlighet att kolla eposten. I de flesta fall stämmer det nog också.

Visst kan man bli av med sin telefon under resans gång, men det finns ändå sätt att ha tillgång till internet. Det finns exempelvis vandrarhem och hotell som låter hotellgäster använda en dator och internet där. Antingen gratis eller mot en viss kostnad. Sedan finns det internetcafeer, bibliotek etc. Jo, det finns faktiskt bibliotek som lånar ut datorer med tillgång till internet gratis. Utan lånekort eller liknande. Har själv lånat dator på ett bibliotek i Köpenhamn, som exempel. Så tillgång till internet kan alltid lösas på något sätt, så att man kan kolla mailen.

Om man nu dessutom har blivit av med sin telefon (som du gav som exempel), eller av andra anledningar inte är kontaktbar via telefon (mobilen är urladdad, man svarar inte på okända nummer osv), så kan hotellet inte heller nå en via telefon.

Så hur ska hotellet informera gästen om en eventuell avbokning eller att de inte har kunnat dra pengar i förväg (trots att betalning ska ske i förväg), om personen ifråga saknar telefon och tillgång till internet?

Hotell brukar ju skicka ut bokningsbekräftelser och annan information via epost, så det vore inte konstigt om de skickar ut ett skriftligt besked om avbokning via epost.


Jag tycker nog att de borde hålla rummet ändå - och i stället, om gästen inte betalar eller inte dyker upp, kräva honom eller henne på kostnaden i efterhand. För det är en allvarlig situation att befinna sig i en främmande stad utan nattlogi, och det är fullbokat överallt.

Det går även att skicka mail med läskvitto, d.v.s. om kvittot inte kommer på att kunden öppnat mailet, så ska han inte heller anses vara informerad.

Vissa hotell håller rummet till en viss tid (t.ex. kl. 18) om det inte är förbetalt, och hela dygnet om det är förbetalt. Det är rimligt.

En annan sak: om man bokar via någon bokningssajt, typ hotels.com, så får man så mycket spam därifrån att det är väldigt lätt att missa ett viktigt, personligt meddelande.
#14 2019-12-13, 04:30
Forks
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är läskigt, för det kan ju vara så att mailet går till skräpposten. Eller att man blir av med sin mobil under en tågluff t.ex., och inte kan kolla sin mail. Det är allvarliga saker att boka av folks hotellrum, om man inte är säker på att de fått meddelandet... Kan få alla möjliga (farliga) konsekvenser.


Ska du verkligen åka på tågluff om du är rädd för att hotell ska bli avbokade? Ta en sparesa som är förbetald istället och ta med dig livvakt.
#15 2019-12-13, 04:38
Koiho
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker nog att de borde hålla rummet ändå - och i stället, om gästen inte betalar eller inte dyker upp, kräva honom eller henne på kostnaden i efterhand. För det är en allvarlig situation att befinna sig i en främmande stad utan nattlogi, och det är fullbokat överallt.

Det går även att skicka mail med läskvitto, d.v.s. om kvittot inte kommer på att kunden öppnat mailet, så ska han inte heller anses vara informerad.

Vissa hotell håller rummet till en viss tid (t.ex. kl. 18) om det inte är förbetalt, och hela dygnet om det är förbetalt. Det är rimligt.

En annan sak: om man bokar via någon bokningssajt, typ hotels.com, så får man så mycket spam därifrån att det är väldigt lätt att missa ett viktigt, personligt meddelande.


En lösning kan vara att betala hela summan i samband med bokning. Kanske inte så kul om det är månader kvar tills man ska bo där, men ändå en lösning. En annan lösning är annars att man bokar boende där man kan betala vid ankomst. Det vanligaste brukar vara att man betalar en viss summa i deposition, och resten vid ankomst. Men då brukar pengarna dras direkt (eller i alla fall bli reserverade och dras inom ett par dagar). Men det finns en möjlighet att betala allt vid ankomst också.

Det kanske kan minska oron över att det kanske blir problem senare, när pengarna ska dras men det sker något oväntat så att pengarna inte dras. Så att man riskerar att stå där utan boende. För du verkar ha dragit upp en worst case scenario, som troligen inte är särskilt vanligt förekommande?