Finns det någon tysklandsfärja som är mer lämplig för fotgängare?

#1 2020-01-01, 16:25
Merwinna
Har åkt mellan Trelleborg och Rostock med Stenas färjor - vanligen "Mecklenburg-Vorpommern", men även "Skåne" - ett antal gånger på senare år. Det är ett billigt och på vissa sätt smidigt sätt att komma till Tyskland, särskilt om man tar nattfärjan och sover bort restiden. Och färjeterminalen i Trelleborg ligger nära järnvägsstationen, så den biten går också lätt.

Men jag störs alltid av ombord- och ilandstigningen på färjan, då det inte är anpassat för resenärer utan bil överhuvudtaget. Det är långa, höga, smala gallertrappor (stilettklackar rekommenderas ej!) att bära sitt bagage i, och ingen hiss. Hur funktionshindrade och äldre gör förstår jag inte, de kanske inte kan åka alls? Känns omodernt och diskriminerande i dagens läge, i så fall.

Och man måste gå på själva bildäcket, bland alla bilar och lastbilar, vilket känns osäkert då jag alltid är rädd att de ska börja köra... På vägen hem, i Trelleborg, när man ska gå nerför en fällbro, så är jag alltid rädd att de som manövrerar den (och som dessutom inte kan svenska) ska börja resa upp den medan någon fortfarande är på bron... eller en hel buss, vid de tillfällen då de skickar upp terminalbussen att hämta fotgängarna på bildäcket. Känns väldigt osäkert varje gång...

Skyltningen ombord är också för bedrövlig, och det finns ingen att fråga om man inte hittar sin hytt eller inte vet hur och var man ska gå ut från fartyget. Detta lär man sig ju, men jag kommer ihåg första gången när jag sprang upp och ner i trapporna, och det inte fanns någon att fråga. Jag kom ut på ett lastbilsdäck där lastbilarna stod så nära väggen att det inte gick att gå där - vad hade hänt om jag hade försökt ändå och de hade börjat köra och krossat mig mot väggen, liksom? Livsfarligt!!!

Skitig blir man också om man kommer åt väggen eller en lastbil. Dessutom ger det en "otrevlig, ovälkomnande fattigmanskänsla" - eller hur jag ska uttrycka det - att starta resan så. Reslusten försvinner. Finlands- och Ålandsfärjorna kostar för övrigt lika mycket/litet, men där delar man ändå upp bilar, lastbilar och fotgängare. Fotgängarna utsätts inte för något av det jag beskrev, utan man får gå ombord på riktiga, täckta landgångar, och man kommer in i fartyget i ett slags salong som känns lite lyxig och välkomnande. Man kan ta hissen upp till sin våning o.s.v..

Mina frågor är:

1. Vet ni någon annan tysklandsfärja som är bättre i det här avseendet, och

2. Vet ni om Stena och de andra rederierna, har några planer på att förbättra ombord- och landstigningen för sina fotburna resenärer? Eller är färjorna helt enkelt avsedda för lastbilschaufförer i första hand, och övriga får åka med lite på nåder och ta det som det är..?
#2 2020-01-01, 21:18
snorkherren
Ursprungligen postat av Merwinna
Har åkt mellan Trelleborg och Rostock med Stenas färjor - vanligen "Mecklenburg-Vorpommern", men även "Skåne" - ett antal gånger på senare år. Det är ett billigt och på vissa sätt smidigt sätt att komma till Tyskland, särskilt om man tar nattfärjan och sover bort restiden. Och färjeterminalen i Trelleborg ligger nära järnvägsstationen, så den biten går också lätt.

Men jag störs alltid av ombord- och ilandstigningen på färjan, då det inte är anpassat för resenärer utan bil överhuvudtaget. Det är långa, höga, smala gallertrappor (stilettklackar rekommenderas ej!) att bära sitt bagage i, och ingen hiss. Hur funktionshindrade och äldre gör förstår jag inte, de kanske inte kan åka alls? Känns omodernt och diskriminerande i dagens läge, i så fall.

Och man måste gå på själva bildäcket, bland alla bilar och lastbilar, vilket känns osäkert då jag alltid är rädd att de ska börja köra... På vägen hem, i Trelleborg, när man ska gå nerför en fällbro, så är jag alltid rädd att de som manövrerar den (och som dessutom inte kan svenska) ska börja resa upp den medan någon fortfarande är på bron... eller en hel buss, vid de tillfällen då de skickar upp terminalbussen att hämta fotgängarna på bildäcket. Känns väldigt osäkert varje gång...

Skyltningen ombord är också för bedrövlig, och det finns ingen att fråga om man inte hittar sin hytt eller inte vet hur och var man ska gå ut från fartyget. Detta lär man sig ju, men jag kommer ihåg första gången när jag sprang upp och ner i trapporna, och det inte fanns någon att fråga. Jag kom ut på ett lastbilsdäck där lastbilarna stod så nära väggen att det inte gick att gå där - vad hade hänt om jag hade försökt ändå och de hade börjat köra och krossat mig mot väggen, liksom? Livsfarligt!!!

Skitig blir man också om man kommer åt väggen eller en lastbil. Dessutom ger det en "otrevlig, ovälkomnande fattigmanskänsla" - eller hur jag ska uttrycka det - att starta resan så. Reslusten försvinner. Finlands- och Ålandsfärjorna kostar för övrigt lika mycket/litet, men där delar man ändå upp bilar, lastbilar och fotgängare. Fotgängarna utsätts inte för något av det jag beskrev, utan man får gå ombord på riktiga, täckta landgångar, och man kommer in i fartyget i ett slags salong som känns lite lyxig och välkomnande. Man kan ta hissen upp till sin våning o.s.v..

Mina frågor är:

1. Vet ni någon annan tysklandsfärja som är bättre i det här avseendet, och

2. Vet ni om Stena och de andra rederierna, har några planer på att förbättra ombord- och landstigningen för sina fotburna resenärer? Eller är färjorna helt enkelt avsedda för lastbilschaufförer i första hand, och övriga får åka med lite på nåder och ta det som det är..?

Åker man Göteborg- Kiel så är det en färja modell större som är anpassad även för passagerare utan bil. Terminalen i Kiel är dock mycket modernare och fräschare än den i Göteborg.
#3 2020-01-01, 21:43
Merwinna
Ursprungligen postat av snorkherren
Åker man Göteborg- Kiel så är det en färja modell större som är anpassad även för passagerare utan bil. Terminalen i Kiel är dock mycket modernare och fräschare än den i Göteborg.


Minsann? Tack! Ja, det skulle kunna vara ett alternativ, jag tror inte att det går fortare för mig att åka till Trelleborg än till Göteborg. Eller bara marginellt i så fall.

Ja, det där med terminalerna glömde jag ta upp. Både i Trelleborg och Rostock är de bedrövliga, kala blåshål. Men allra värst i Trelleborg, när man ska ta nattfärjan - då finns det ingen personal alls, och inget sätt att kontakta personal. Man ser bara en personal varje timme, när chauffören kommer för att hämta folk till terminalbussen. Och han kan ofta inte svara på frågor o.s.v..

Man checkar in i en automat, och det finns som sagt ingen att fråga om det inte funkar - väldigt oroande kan det vara.

Det finns inte ens en kaffeautomat, eller en toalett. (Man kan gå på toaletten på Clarionhotellet, men då måste man gå ut och runt och in i hotellets restaurang och förbi deras personal, och man känner sig som att man stjäl ett toalettbesök. Och man kan ta en kopp kaffe eller ett glas vin i hotellets restaurang också såklart, men det är SVINDYRA priser, och är det en försening så måste man ju vara i själva terminalen ifall någon personal skulle komma och informera...)
#4 2020-01-01, 22:32
Dornier
Det finns ju Finnlines Malmö - Travemünde också. Men det är samma stuk med mest en massa långtradare, buss ut till färjan, osv. Dessutom ligger terminalen i Malmö långt från kollektivtrafik, man måste nog ta taxi dit.

Färjan Trelleborg - Sassnitz har annars den kortaste restiden, och på färjeterminalen i Sassnitz kan man iallafall gå i land från färjan via landgångar, det behövs ingen skyttelbuss.

Inga tips på exakt det du var ute efter, men jag nämner det ändå.
#5 2020-01-01, 22:51
Merwinna
Ursprungligen postat av Dornier
Det finns ju Finnlines Malmö - Travemünde också. Men det är samma stuk med mest en massa långtradare, buss ut till färjan, osv. Dessutom ligger terminalen i Malmö långt från kollektivtrafik, man måste nog ta taxi dit.

Färjan Trelleborg - Sassnitz har annars den kortaste restiden, och på färjeterminalen i Sassnitz kan man iallafall gå i land från färjan via landgångar, det behövs ingen skyttelbuss.

Inga tips på exakt det du var ute efter, men jag nämner det ändå.


Tack, jag läser.

Taxi är ingen höjdare, jag hatar det... I Rostock, där färjeterminalen också ligger långt från stadens centrum, kan man i alla fall ta lokalbussarna till en S-bahn-station. Och vidare med det tåget in till stadens centrum.

Om nattågen till Europa blir verklighet någon gång, och det bättre samarbetet mellan europeiska järnvägar så man kan åka i samma vagn hela vägen, som Isabella lovade, så slipper man färjorna helt...
#6 2020-01-01, 23:02
Dornier
Man kan åka nattåg Malmö - Berlin under sommaren iallafall med Snälltåget.

https://www.snalltaget.se/destinationer/berlin
#7 2020-01-01, 23:28
Merwinna
Ursprungligen postat av Dornier
Man kan åka nattåg Malmö - Berlin under sommaren iallafall med Snälltåget.

https://www.snalltaget.se/destinationer/berlin


Jo, jag vet! Och det är ju bättre än inget.
#8 2020-01-01, 23:53
pudellus
Ystad har en något trevligare terminal än Trelleborg. Swinoujscie kan vara ett alternativ om man ska till nordöstligaste Tyskland eller Berlin eftersom det ligger nära gränsen.
#9 2020-01-02, 00:46
Ursprungligen postat av Merwinna
Minsann? Tack! Ja, det skulle kunna vara ett alternativ, jag tror inte att det går fortare för mig att åka till Trelleborg än till Göteborg. Eller bara marginellt i så fall.

Ja, det där med terminalerna glömde jag ta upp. Både i Trelleborg och Rostock är de bedrövliga, kala blåshål. Men allra värst i Trelleborg, när man ska ta nattfärjan - då finns det ingen personal alls, och inget sätt att kontakta personal. Man ser bara en personal varje timme, när chauffören kommer för att hämta folk till terminalbussen. Och han kan ofta inte svara på frågor o.s.v..

Man checkar in i en automat, och det finns som sagt ingen att fråga om det inte funkar - väldigt oroande kan det vara.

Det finns inte ens en kaffeautomat, eller en toalett. (Man kan gå på toaletten på Clarionhotellet, men då måste man gå ut och runt och in i hotellets restaurang och förbi deras personal, och man känner sig som att man stjäl ett toalettbesök. Och man kan ta en kopp kaffe eller ett glas vin i hotellets restaurang också såklart, men det är SVINDYRA priser, och är det en försening så måste man ju vara i själva terminalen ifall någon personal skulle komma och informera...)

Stena Göteborg-Kiel går dagligen vid 19-tiden i båda riktningarna och kommer fram vid 7-tiden.
I Göteborg är det mindre än tio minuters gångväg från kollektivtrafik (spårvagn) till båt. Det enda jag vet (bakfulla minnen) om Kiel är man ganska snabbt har gått in till till något centrum.
I båda terminalerna hanteras passagerare separerat från fordon.
#10 2020-01-02, 12:10
Merwinna
Ursprungligen postat av pudellus
Ystad har en något trevligare terminal än Trelleborg. Swinoujscie kan vara ett alternativ om man ska till nordöstligaste Tyskland eller Berlin eftersom det ligger nära gränsen.


Ursprungligen postat av Neksnor
Stena Göteborg-Kiel går dagligen vid 19-tiden i båda riktningarna och kommer fram vid 7-tiden.
I Göteborg är det mindre än tio minuters gångväg från kollektivtrafik (spårvagn) till båt. Det enda jag vet (bakfulla minnen) om Kiel är man ganska snabbt har gått in till till något centrum.
I båda terminalerna hanteras passagerare separerat från fordon.


Tack båda två! Ja, Kiel har jag tänkt åka till ändå - på Kielveckan (segelfartygsfestival). Att resan tar 12 timmar i stället för sex-sju (rostockfärjan) ser jag bara som positivt, eftersom man då hinner både ta en drink i baren, sova en lång natts sömn, och äta frukost i lugn och ro. Jag gillar överhuvudtaget nattresor, då man kan sova bort tiden - sova måste man ju ändå, så man "förlorar" ingen tid.
#11 2023-08-05, 09:08
cleolina
Ja, det låter ju verkligen inget vidare! Och om det är som du beskriver även livsfarligt.
Men varför inte ta vanligt dagtåg? Köpenhamn - Hamburg går på under fem timmar, inget byte, flera avgångar per dag. Tycker inte att man ”förlorar” tid - mysigt att titta ut på det vackra danska landskapet eller läsa en bok om man föredrar det. Tar alltid tåget när jag ska ner till Europa, funkar prima. Deutsche Bahn har också en briljant Reiseplanner (inte bara för Tyskland!) men det visste du säkert redan.
#12 2023-08-05, 11:02
Merwinna
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, det låter ju verkligen inget vidare! Och om det är som du beskriver även livsfarligt.
Men varför inte ta vanligt dagtåg? Köpenhamn - Hamburg går på under fem timmar, inget byte, flera avgångar per dag. Tycker inte att man ”förlorar” tid - mysigt att titta ut på det vackra danska landskapet eller läsa en bok om man föredrar det. Tar alltid tåget när jag ska ner till Europa, funkar prima. Deutsche Bahn har också en briljant Reiseplanner (inte bara för Tyskland!) men det visste du säkert redan.


Absolut! Dock är det ju ett elände att man inte kan lita på SJ:s del av sträckan. Och sedan står man där på en perong i Skåne eller Danmark, och det anslutande tåget till kontinenten har avgått för länge sedan.