Finns det någon tysklandsfärja som är mer lämplig för fotgängare?

#13 2023-08-05, 17:42
BAB7
Trelleborg-Sazznitz med katamaranen tar bara 2 timmar och 15 minuter, det är väl det smidigaste alternativet.
#14 2023-10-04, 19:48
Merwinna
Ursprungligen postat av BAB7
Trelleborg-Sazznitz med katamaranen tar bara 2 timmar och 15 minuter, det är väl det smidigaste alternativet.


Den finns väl inte än?
#15 2023-10-05, 13:33
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Merwinna
Den finns väl inte än?


Jo, den finns och heter FRS Baltic, men verkar inte trafikera under vintern.
Har åkt den flera gånger, bland annat då den gick från Ystad.
#16 2023-10-05, 13:44
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Merwinna
Har åkt mellan Trelleborg och Rostock med Stenas färjor - vanligen "Mecklenburg-Vorpommern", men även "Skåne" - ett antal gånger på senare år. Det är ett billigt och på vissa sätt smidigt sätt att komma till Tyskland, särskilt om man tar nattfärjan och sover bort restiden. Och färjeterminalen i Trelleborg ligger nära järnvägsstationen, så den biten går också lätt.

Men jag störs alltid av ombord- och ilandstigningen på färjan, då det inte är anpassat för resenärer utan bil överhuvudtaget. Det är långa, höga, smala gallertrappor (stilettklackar rekommenderas ej!) att bära sitt bagage i, och ingen hiss. Hur funktionshindrade och äldre gör förstår jag inte, de kanske inte kan åka alls? Känns omodernt och diskriminerande i dagens läge, i så fall.

Och man måste gå på själva bildäcket, bland alla bilar och lastbilar, vilket känns osäkert då jag alltid är rädd att de ska börja köra... På vägen hem, i Trelleborg, när man ska gå nerför en fällbro, så är jag alltid rädd att de som manövrerar den (och som dessutom inte kan svenska) ska börja resa upp den medan någon fortfarande är på bron... eller en hel buss, vid de tillfällen då de skickar upp terminalbussen att hämta fotgängarna på bildäcket. Känns väldigt osäkert varje gång...

Skyltningen ombord är också för bedrövlig, och det finns ingen att fråga om man inte hittar sin hytt eller inte vet hur och var man ska gå ut från fartyget. Detta lär man sig ju, men jag kommer ihåg första gången när jag sprang upp och ner i trapporna, och det inte fanns någon att fråga. Jag kom ut på ett lastbilsdäck där lastbilarna stod så nära väggen att det inte gick att gå där - vad hade hänt om jag hade försökt ändå och de hade börjat köra och krossat mig mot väggen, liksom? Livsfarligt!!!

Skitig blir man också om man kommer åt väggen eller en lastbil. Dessutom ger det en "otrevlig, ovälkomnande fattigmanskänsla" - eller hur jag ska uttrycka det - att starta resan så. Reslusten försvinner. Finlands- och Ålandsfärjorna kostar för övrigt lika mycket/litet, men där delar man ändå upp bilar, lastbilar och fotgängare. Fotgängarna utsätts inte för något av det jag beskrev, utan man får gå ombord på riktiga, täckta landgångar, och man kommer in i fartyget i ett slags salong som känns lite lyxig och välkomnande. Man kan ta hissen upp till sin våning o.s.v..

Mina frågor är:

1. Vet ni någon annan tysklandsfärja som är bättre i det här avseendet, och

2. Vet ni om Stena och de andra rederierna, har några planer på att förbättra ombord- och landstigningen för sina fotburna resenärer? Eller är färjorna helt enkelt avsedda för lastbilschaufförer i första hand, och övriga får åka med lite på nåder och ta det som det är..?


Kan ju börja med att färjeterminaler över lag är en ganska trist tillställning. Har inte sett någonstans att man försökt göra en sådan mysig på något sätt.
Tittar man på Travemünde och Rostock så är de extra otrevliga för passagerare utan bil, eftersom de mer eller mindre är byggda för att prioritera bilar och långtradare.
För att minska ditt lidande skulle jag rekommendera Ystad - Swinoujscie (Polen) men som ligger på gränsen till Tyskland. Färjeterminalerna där är uppbyggda med lite mer tanke på passagerare utan bil.
Ystad är kanske den sämre av dem, då du går över en gångbro när du kommer från järnvägsstationen.
Swinoujscie är kanske ingen arkitektmässig dröm, men faktiskt rätt bekväm och du har en järnvägsstation (Swinoujscie Port) precis inpå färjeterminalen.
Därifrån tar du lämpligtvis tåg till Szczecin och sedan byter till tåg mot valfri destination i Tyskland.
#17 2023-10-05, 14:06
Merwinna
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Kan ju börja med att färjeterminaler över lag är en ganska trist tillställning. Har inte sett någonstans att man försökt göra en sådan mysig på något sätt.
Tittar man på Travemünde och Rostock så är de extra otrevliga för passagerare utan bil, eftersom de mer eller mindre är byggda för att prioritera bilar och långtradare.
För att minska ditt lidande skulle jag rekommendera Ystad - Swinoujscie (Polen) men som ligger på gränsen till Tyskland. Färjeterminalerna där är uppbyggda med lite mer tanke på passagerare utan bil.
Ystad är kanske den sämre av dem, då du går över en gångbro när du kommer från järnvägsstationen.
Swinoujscie är kanske ingen arkitektmässig dröm, men faktiskt rätt bekväm och du har en järnvägsstation (Swinoujscie Port) precis inpå färjeterminalen.
Därifrån tar du lämpligtvis tåg till Szczecin och sedan byter till tåg mot valfri destination i Tyskland.


Tack, jag ska kolla upp detta och även katamaranen!

Terminalen i Trelleborg sent på kvällen när man väntar på nattfärjan, och allt annat i den byggnaden är stängt + ingen personal vilket gör att det blir ödsligt, skulle kunna användas för en dystopisk skräckfilm...
#18 2023-10-05, 14:18
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, jag ska kolla upp detta och även katamaranen!

Terminalen i Trelleborg sent på kvällen när man väntar på nattfärjan, och allt annat i den byggnaden är stängt + ingen personal vilket gör att det blir ödsligt, skulle kunna användas för en dystopisk skräckfilm...


Känns rätt skumt att göra så. Själv har jag bara kört av färjan med bil i Trelleborg och noterade att de hade värdens mest nitiska tulltjänstemän.
Ystad är kanske inte skithäftig att vistas i men de har i alla fall en lite kiosk som dock är skitdyr. Unity Line som trafikerar till Polen (samt även äckelfärjan Polferries) har avgångar på förmiddagen eller på kvällen. Rekommenderar att ta färjan på kvällen och då köpa till en hytt. Det blir som ett flytande hotell och du kommer fram utvilad.
#19 2023-10-05, 14:22
Merwinna
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Känns rätt skumt att göra så. Själv har jag bara kört av färjan med bil i Trelleborg och noterade att de hade värdens mest nitiska tulltjänstemän.
Ystad är kanske inte skithäftig att vistas i men de har i alla fall en lite kiosk som dock är skitdyr. Unity Line som trafikerar till Polen (samt även äckelfärjan Polferries) har avgångar på förmiddagen eller på kvällen. Rekommenderar att ta färjan på kvällen och då köpa till en hytt. Det blir som ett flytande hotell och du kommer fram utvilad.


Jo, jag brukar alltid ta nattfärjan till Rostock också. Finns ju inget att göra på de där skorvarna, bättre att sova bort tiden.
#20 2023-10-05, 14:41
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag brukar alltid ta nattfärjan till Rostock också. Finns ju inget att göra på de där skorvarna, bättre att sova bort tiden.


Precis, håller fullständigt med dig. Som bilförare får man dessutom ta det lugnt med spriten och då kan man lika gärna ta och lägga sig.

Har av olika anledningar någon gång lyckats hamna på dagsfärjan. Det är sällan någon höjdare, för man går liksom omkring där totalt uttråkad. Har i alla fall lyckats läsa ut flera böcker när jag haft dagstur
#21 2023-10-05, 17:25
Dornier
Linjen Trelleborg - Sassnitz har verkligen förändrats. För några år sedan var det avgångar flera gånger om dygnet, på morgonen, på dagen, på kvällen och en som avgick vid 2 på natten.

På senare år var det bara en avgång om dygnet, då var det Stena Line som drev den. Minns inte vem som drev innan när det var flera avgångar. I samband med plandemin lades linjen ned helt och hållet.

Nu finns det då en katamaran, men den går bara på sommaren.
#22 2023-10-06, 12:58
Dornier
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag brukar alltid ta nattfärjan till Rostock också. Finns ju inget att göra på de där skorvarna, bättre att sova bort tiden.


Hur vågar du sova på färjor, du är ju hypernervös? Tänk om det börjar brinna som på Scandinavian Star 1990. Det måste ju vara sämre att ligga och sova om nåt händer.

Jag är inte hypernervös, men jag åker alltid på dagen. Den gamla färjan till Sassnitz tog bara 3 tim och 45 min (den nya katamaranen är snabbare men jag har inte åkt denna ännu). Till Rostock tar det 5 tim och 30 min. Det är ju ingenting.

M/S Scandinavian Star var en bil- och passagerarfärja färdigbyggd 1970 av Dubegion-Normandie med namnet M/S Massalia som eldhärjades i Skagerrak den 7 april 1990 utanför Lysekil på väg från Oslo i Norge till Fredrikshamn i Danmark. Ombord fanns 383 passagerare och 99 i besättningen. De flesta passagerarna var barnfamiljer och pensionärer som firade påsk. 159 personer omkom.
#23 2023-10-06, 16:49
Merwinna
Ursprungligen postat av Dornier
Hur vågar du sova på färjor, du är ju hypernervös? Tänk om det börjar brinna som på Scandinavian Star 1990. Det måste ju vara sämre att ligga och sova om nåt händer.

Jag är inte hypernervös, men jag åker alltid på dagen. Den gamla färjan till Sassnitz tog bara 3 tim och 45 min (den nya katamaranen är snabbare men jag har inte åkt denna ännu). Till Rostock tar det 5 tim och 30 min. Det är ju ingenting.


Jag är inte alls någon nervös person, då har du läst mig fel. Jag är bara allmänt vaksam. Sover alltid med kläderna på i hytten och skor och ytterkläder alldeles intill, sådana saker.

Om man tar nattfärjan eller dagfärjan kan bero på många saker, t.ex. tiden det tar med tåg till Trelleborg, inklusive säkerhetsmarginal för försenade eller inställda tåg. En natt (även om den blir kort) i en hytt blir i alla fall billigare än en hotellnatt i Rostock, och så kan man börja dagen direkt när man kommer fram. Även om det är lite väl tidigt på morgonen, när allt är stängt ännu. Och ibland ska man vidare med ett annat tåg neråt Sydtyskland ifrån Hauptbahnhof...

Fast jag hoppas mycket på satsningen på nattåg till Europa. Problemet är ju som vanligt SJ - att man aldrig kan lita på dem.
#24 2023-10-09, 11:46
Dornier
Ursprungligen postat av Merwinna

Om man tar nattfärjan eller dagfärjan kan bero på många saker, t.ex. tiden det tar med tåg till Trelleborg, inklusive säkerhetsmarginal för försenade eller inställda tåg.
[...]
Fast jag hoppas mycket på satsningen på nattåg till Europa. Problemet är ju som vanligt SJ - att man aldrig kan lita på dem.


Jag förstår. Nattåg är väl kanske inte så mysigt dock, dela sovkupé med en massa främmande människor?

Du får ta flyget och skita i miljön.