Hotels.com återbetalning av avbokad natt?

#1 2020-04-29, 19:29
Enok1Halvar
Är guldmedlem på Hotels.com och just nu inte aktuellt att ringa dom eftersom jag förstår dom har fullt upp,(Går tydligen bara att ringa max inom 10 dagar inom resedatum ,ej maila längre)
Men hade en natt Bokad på Sas Radisson i Helsingfors 23-24 Maj,den blev avbokad av dom eller hotellet,fick återbetalt pengarna i förra veckan, men hade även löst in 1 fri natt på $73 som man får var 10/natt via dom,den är dock inte återbetald på mitt Hotels.com konto,nån som vet om dom inte återbetalas?
Bara en undran, för jag har några andra nätter inom detta tidsintervall som nu Hotels.com sagt sig betala tillbaka,har även där 2 fri nätter att förhoppningsvis återbetalas?
#2 2020-04-29, 20:29
Richard-III
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Är guldmedlem på Hotels.com och just nu inte aktuellt att ringa dom eftersom jag förstår dom har fullt upp,(Går tydligen bara att ringa max inom 10 dagar inom resedatum ,ej maila längre)
Men hade en natt Bokad på Sas Radisson i Helsingfors 23-24 Maj,den blev avbokad av dom eller hotellet,fick återbetalt pengarna i förra veckan, men hade även löst in 1 fri natt på $73 som man får var 10/natt via dom,den är dock inte återbetald på mitt Hotels.com konto,nån som vet om dom inte återbetalas?
Bara en undran, för jag har några andra nätter inom detta tidsintervall som nu Hotels.com sagt sig betala tillbaka,har även där 2 fri nätter att förhoppningsvis återbetalas?


Frinatten bör du också få tillbaka (vi fick det). Men det kan ju ta viss tid.

De värnar rätt bra om sina Guldmedlemmar. Jag har tidigare (före Corona) fått tillbaka en stor bokning som var ”pre paid, non-refundable” där de hjälpte till och frågade hotellet, och när hotellet sade OK så fick jag tillbaka hela beloppet.
#3 2020-04-29, 20:35
Enok1Halvar
Ursprungligen postat av Richard-III
Frinatten bör du också få tillbaka (vi fick det). Men det kan ju ta viss tid.

De värnar rätt bra om sina Guldmedlemmar. Jag har tidigare (före Corona) fått tillbaka en stor bokning som var ”pre paid, non-refundable” där de hjälpte till och frågade hotellet, och när hotellet sade OK så fick jag tillbaka hela beloppet.


Jag har oftast haft riktigt bra service på Hotels.com (ibland några nya som inte vet vad)
men oftast sköter dom det riktigt snyggt,men undrade bara men ser som det blir bra
#4 2020-04-29, 21:41
SirDuke
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Jag har oftast haft riktigt bra service på Hotels.com (ibland några nya som inte vet vad)
men oftast sköter dom det riktigt snyggt,men undrade bara men ser som det blir bra

Jag har också bra erfarenheter, de har varit smidiga och hjälpt oss med avbokning i sista sekunden
Du får säkert tillbaka poängen
#5 2020-04-30, 09:41
Sainsburys
Vill ni spara ännu mer pengar så kan ni även titta på Expedia.
Hotels.com bokar alltid via Expedia. Och alla agenturer tar ju en provision på bokningen.

Jag tittar på ett specifikt hotell just nu.. Hotels.com tar 712kr, och Expedia tar 552kr. Samma rum. Frukost ingår. Allting är samma. Bara att Expedia är billigare och det för att Hotels.com bokar via Expedia och vill då ta ut en provision och då får du som gäst betala det.

Dock vet jag inte om Expedia har samma förmåner som Hotels.com gällande samlade poäng som sedan kan utnyttjas till en gratisnatt, och sen vet jag ej om deras kundtjänst är lika bra som ni beskriver hotels.coms kundtjänst.
Sen behöver inte Expedia alltid vara billigare än hotels.com heller för den delen. Det beror på vilka hotell dom samarbetar med och så vidare, äsh det är en hel bok att beskriva hur det fungerar. Jag menar, tittar ni på ett hotell på hotels.com så ta gärna en extra-titt på expedia.se.
#6 2020-04-30, 12:25
Novus4212
Ursprungligen postat av Sainsburys
Vill ni spara ännu mer pengar så kan ni även titta på Expedia.
Hotels.com bokar alltid via Expedia. Och alla agenturer tar ju en provision på bokningen.

Jag tittar på ett specifikt hotell just nu.. Hotels.com tar 712kr, och Expedia tar 552kr. Samma rum. Frukost ingår. Allting är samma. Bara att Expedia är billigare och det för att Hotels.com bokar via Expedia och vill då ta ut en provision och då får du som gäst betala det.

Dock vet jag inte om Expedia har samma förmåner som Hotels.com gällande samlade poäng som sedan kan utnyttjas till en gratisnatt, och sen vet jag ej om deras kundtjänst är lika bra som ni beskriver hotels.coms kundtjänst.
Sen behöver inte Expedia alltid vara billigare än hotels.com heller för den delen. Det beror på vilka hotell dom samarbetar med och så vidare, äsh det är en hel bok att beskriva hur det fungerar. Jag menar, tittar ni på ett hotell på hotels.com så ta gärna en extra-titt på expedia.se.


Ehhh....Hotels.com är en del av Expedia Group.

Och nej, Hotels.com bokar inte av Expedia.

Ett hotell kan registrerara sig på Hotels.com och även sedan synas på Expedia och vice versa genom att dessa listningar går ut på många av Expedias sajter.

Ett hotell kan också registrera sig dels på Hotels.com OCH Expedia och köra med två olika prissättningar därav så tror man att det är billigare i enskilt fall men så är vanligtvis inte fallet.

Lägg därtill att olika kampanjer körs på Hotels.com / Expedia som hotellet kan delta i som inte syns på den andra sajten så kan priset bli olika.
#7 2020-04-30, 20:25
Sainsburys
Ursprungligen postat av Novus4212
Ehhh....Hotels.com är en del av Expedia Group.

Och nej, Hotels.com bokar inte av Expedia.

Ett hotell kan registrerara sig på Hotels.com och även sedan synas på Expedia och vice versa genom att dessa listningar går ut på många av Expedias sajter.

Ett hotell kan också registrera sig dels på Hotels.com OCH Expedia och köra med två olika prissättningar därav så tror man att det är billigare i enskilt fall men så är vanligtvis inte fallet.

Lägg därtill att olika kampanjer körs på Hotels.com / Expedia som hotellet kan delta i som inte syns på den andra sajten så kan priset bli olika.


Så du verkar tro att bara för hotels.com tillhör samma grupp som Expedia så kan dom inte boka via dom? Hela branschen handlar om provision, Expedia tar INTE hand om en bokning från hotels.com om de inte får provision, oavsett om de är i samma koncern eller ej. Så ja, Hotels.com bokar via expedia.

Jag har aldrig i reception fått en bokningskonfirmation från hotels.com om en gäst har bokat via Hotels.com.
Varenda gång en gäst bokar på hotels.com så får jag i receptionen en bekräftelse från Expedia, och hotels.com finns som en liten notis högst upp så jag förstår att gästen inte bokat via expedia men via hotels.com.
Jag har ett virtuellt kreditkortsnummer från Expedia som jag tar betalt av (då gästen redan har förbetalt hotels.com). Så jo, Hotels.com bokar via Expedia.
#8 2020-04-30, 20:32
Enok1Halvar
Kan till viss del hålla med, alla gånger jag bokat med Hotels.com och kommer till hotellet så bekräftar dom alltid antal nätter och att jag bokat med Expedia,brukar då rätta dom med Hotels.com, men dom verkar inte bry sig nämvärt ?
Är Expedia större eller bara en undergrupp?
#9 2020-04-30, 20:44
Sainsburys
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Kan till viss del hålla med, alla gånger jag bokat med Hotels.com och kommer till hotellet så bekräftar dom alltid antal nätter och att jag bokat med Expedia,brukar då rätta dom med Hotels.com, men dom verkar inte bry sig nämvärt ?
Är Expedia större eller bara en undergrupp?


Expedia är större och mer internationellt, men hotels.com är mer känt i Sverige.
#10 2020-05-01, 08:44
Novus4212
Ursprungligen postat av Sainsburys
Så du verkar tro att bara för hotels.com tillhör samma grupp som Expedia så kan dom inte boka via dom? Hela branschen handlar om provision, Expedia tar INTE hand om en bokning från hotels.com om de inte får provision, oavsett om de är i samma koncern eller ej. Så ja, Hotels.com bokar via expedia.

Jag har aldrig i reception fått en bokningskonfirmation från hotels.com om en gäst har bokat via Hotels.com.
Varenda gång en gäst bokar på hotels.com så får jag i receptionen en bekräftelse från Expedia, och hotels.com finns som en liten notis högst upp så jag förstår att gästen inte bokat via expedia men via hotels.com.
Jag har ett virtuellt kreditkortsnummer från Expedia som jag tar betalt av (då gästen redan har förbetalt hotels.com). Så jo, Hotels.com bokar via Expedia.


Jag vet som sagt mycket väl hur det fungerar och jag vet också hur Expedia Hotel Collect med sitt virtuella kort så man får betalt.

Jag får väl ta ett exempel så att du förstår bättre.

Om jag listar mitt hotell på Hotels.com endast så kan Expedia även korslista detta utan ditt vetande på t.ex Expedia.com.

När en person bokar ett rum ifrån detta hotell på Expedia.com så bokar inte Expedia.com ett rum genom Hotels.com utan det är samma grupp.

Men vad du ser, och vad kunden kan se eventuellt kan se, är att bokningen är gjord på Expedia.com på Hotels.com som en hänvisning.

Jag har sett bokningar där det i bokningsbekräftelsen säger "Homeaway via Expedia" men exakt cad kunden ser vet jag inte.

Det bir således en hänvisning och inte att Hotels.com bokar av Expedia.com, eller vice versa.

Bara för att du får se en logga på en bekräftelse gör det inte till att det sker en faktisk bokning bplagen/sajterna emellan.

Men visst, du får ju givetvis tro vad du vill och i det stora hela gör det väl knappast någon skillnad varken för dig som äger ett hotell eller listad bostad eller för gästen?
#11 2020-05-01, 09:26
Sainsburys
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag vet som sagt mycket väl hur det fungerar och jag vet också hur Expedia Hotel Collect med sitt virtuella kort så man får betalt.

Jag får väl ta ett exempel så att du förstår bättre.

Om jag listar mitt hotell på Hotels.com endast så kan Expedia även korslista detta utan ditt vetande på t.ex Expedia.com.

När en person bokar ett rum ifrån detta hotell på Expedia.com så bokar inte Expedia.com ett rum genom Hotels.com utan det är samma grupp.

Men vad du ser, och vad kunden kan se eventuellt kan se, är att bokningen är gjord på Expedia.com på Hotels.com som en hänvisning.

Jag har sett bokningar där det i bokningsbekräftelsen säger "Homeaway via Expedia" men exakt cad kunden ser vet jag inte.

Det bir således en hänvisning och inte att Hotels.com bokar av Expedia.com, eller vice versa.

Bara för att du får se en logga på en bekräftelse gör det inte till att det sker en faktisk bokning bplagen/sajterna emellan.

Men visst, du får ju givetvis tro vad du vill och i det stora hela gör det väl knappast någon skillnad varken för dig som äger ett hotell eller listad bostad eller för gästen?


Ja vi båda jobbar i samma bransch verkar det som, och vi har olika åsikter.
Om någon bokar på Hotels.com och jag får bokningsbekräftelsen från Expedia, hur kommer det sig att jag tar betalt av Expedias virtual card om hotels.com inte bokar via Expedia då?

Att hotels.com och Expedia tillhör samma koncern spelar ingen roll... det bokas fortfarande via varandra.
Best Western tar tex provision om någon bokar via deras hemsida, och det även fast hotellet själva är medlemmar i Best Western. Hade ingen provision funnits så hade inte Best Western kunnat betala löner till de anställda som jobbar med centralbokningar.
Alla tar provision från varandra här för att få det gå runt, oavsett om de är i samma bolag eller ej.
Ligula gör samma sak.

Hotels.com och Expedia kan gärna befinna sig i samma koncern men de bokar fortfarande via varandra och tar provision från varandra.

Och PS. Ditt exempel med "hänvisning" och att expedia korslistar så betyder det ju självfallet att hotels.com bokar via Expedia om Expedia har korslistat ett hotell på sin sida, annars kan inte Hotels.com se den och boka den. Då bokar alltså Hotels.com via Expedia varesig du vill det eller ej.

Det går inte att boka ett rum via en hänvisning.
#12 2020-05-01, 09:52
Novus4212
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja vi båda jobbar i samma bransch verkar det som, och vi har olika åsikter.
Om någon bokar på Hotels.com och jag får bokningsbekräftelsen från Expedia, hur kommer det sig att jag tar betalt av Expedias virtual card om hotels.com inte bokar via Expedia då?

Att hotels.com och Expedia tillhör samma koncern spelar ingen roll... det bokas fortfarande via varandra.
Best Western tar tex provision om någon bokar via deras hemsida, och det även fast hotellet själva är medlemmar i Best Western. Hade ingen provision funnits så hade inte Best Western kunnat betala löner till de anställda som jobbar med centralbokningar.
Alla tar provision från varandra här för att få det gå runt, oavsett om de är i samma bolag eller ej.
Ligula gör samma sak.

Hotels.com och Expedia kan gärna befinna sig i samma koncern men de bokar fortfarande via varandra och tar provision från varandra.

Och PS. Ditt exempel med "hänvisning" och att expedia korslistar så betyder det ju självfallet att hotels.com bokar via Expedia om Expedia har korslistat ett hotell på sin sida, annars kan inte Hotels.com se den och boka den. Då bokar alltså Hotels.com via Expedia varesig du vill det eller ej.

Det går inte att boka ett rum via en hänvisning.


Nej, jag jobbar inte inom samma branch för du står bakom en reception.

Jag äger fastigheter runt om i världen varav ett flertal är listade med ett flertal av dom största bokningssajterna och vet hur dom jobbar för att jag finns där.

Hur ser du ens relevansen med Best Western som är helt, eller delvis, en franchise?

Helt olika affärsmodeller.

Du verkar blanda friskt och hej vilt här.

Förstår att Expedia Group äger varumärken varav Hotels.com är ett varumärke.

"hur kommer det sig att jag tar betalt av Expedias virtual card om hotels.com inte bokar via Expedia då"

Hotels.com är ett varumärke ägt av......Expedia Group.

Läs gärna "Portfolio of brands" i Expedia Group Inc's egen finansiella rapport om du vill veta mer.

https://ir.expediagroup.com/static-files/fdf64d16-c286-4cfc-a0c5-6cdb84bd2751

Där står också att tanken bakom att ha många olika varumärken men alla faller under.....Expedia Group.