Hotels.com återbetalning av avbokad natt?

#13 2020-05-01, 10:11
Sainsburys
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej, jag jobbar inte inom samma branch för du står bakom en reception.

Jag äger fastigheter runt om i världen varav ett flertal är listade med ett flertal av dom största bokningssajterna och vet hur dom jobbar för att jag finns där.

Hur ser du ens relevansen med Best Western som är helt, eller delvis, en franchise?

Helt olika affärsmodeller.

Du verkar blanda friskt och hej vilt här.

Förstår att Expedia Group äger varumärken varav Hotels.com är ett varumärke.

"hur kommer det sig att jag tar betalt av Expedias virtual card om hotels.com inte bokar via Expedia då"

Hotels.com är ett varumärke ägt av......Expedia Group.

Läs gärna "Portfolio of brands" i Expedia Group Inc's egen finansiella rapport om du vill veta mer.

https://ir.expediagroup.com/static-files/fdf64d16-c286-4cfc-a0c5-6cdb84bd2751

Där står också att tanken bakom att ha många olika varumärken men alla faller under.....Expedia Group.


Jag står inte bakom en reception, men okej att du inte jobbar inom hotellbranschen förklarar allting.
Med det säger jag att jag ger mig, du får gärna tro vad du vill.

Att du ens inte förstår vad jag menar med Best Western bevisar precis allting.
I denna bransch spelar det ingen roll hur som helst om företagen jobbar tillsammans, är under samma tak eller liknande, hela skiten lever på provision och det bokas av varandra även fast de är under samma tak.
Men ja, du får fortsätta tro det du tror och jag fortsätter "tro" det jag tror.
#14 2020-05-01, 10:18
Novus4212
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag står inte bakom en reception, men okej att du inte jobbar inom hotellbranschen förklarar allting.
Med det säger jag att jag ger mig, du får gärna tro vad du vill.

Att du ens inte förstår vad jag menar med Best Western bevisar precis allting.
I denna bransch spelar det ingen roll hur som helst om företagen jobbar tillsammans, är under samma tak eller liknande, hela skiten lever på provision och det bokas av varandra även fast de är under samma tak.
Men ja, du får fortsätta tro det du tror och jag fortsätter "tro" det jag tror.


Jag jobbar inte direkt inom hotell, förutom delägande men inte direkt i branschen, men det är väl skitsamma då jag jobbar med Expedia, Hotels.com och många andra dagligen med andra fastigheter och vet hur det fungerar vilket du inte verkar göra.

Nu blandar du in hur branschen får sina pengar vilket är helt irrelevant i vad vi diskuterar och bevisar för mig att du inte riktigt har koll på läget utan, åter igen, blandar hej friskt med bits and pieces här och där.

Vad är det du inte förstår med att Hotels.com och Expedia är samma bolag förstår jag heller inte men det verkar lönlöst att gå vidare eftersom du verkar ha bristande kunskaper inom detta affärsområde.

Du läser verkligen inte vad jag skriver. Förstår inte vad jag skriver. Och uppenbart att du inte klarar av att läsa innantill vad Expedia själva skriver i sina finansiella rapporter.

Dags att gå vidare för det blir inga barn gjorda här.

Ha en trevlig 1:a Maj.
#15 2020-05-01, 10:26
Sainsburys
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag jobbar inte direkt inom hotell, förutom delägande men inte direkt i branschen, men det är väl skitsamma då jag jobbar med Expedia, Hotels.com och många andra dagligen med andra fastigheter och vet hur det fungerar vilket du inte verkar göra.

Nu blandar du in hur branschen får sina pengar vilket är helt irrelevant i vad vi diskuterar och bevisar för mig att du inte riktigt har koll på läget utan, åter igen, blandar hej friskt med bits and pieces här och där.

Vad är det du inte förstår med att Hotels.com och Expedia är samma bolag förstår jag heller inte men det verkar lönlöst att gå vidare eftersom du verkar ha bristande kunskaper inom detta affärsområde.

Du läser verkligen inte vad jag skriver. Förstår inte vad jag skriver. Och uppenbart att du inte klarar av att läsa innantill vad Expedia själva skriver i sina finansiella rapporter.

Dags att gå vidare för det blir inga barn gjorda här.

Ha en trevlig 1:a Maj.


Och du läser inte heller vad jag skriver.
Jag försöker förklara för dig att det spelar INGEN roll om Hotels.com och Expedia är samma bolag. Om en gäst bokar via Hotels.com så bokar Hotels.com via Expedia (även fast Expedia som huvudbolag får pengarna, det spelar ingen roll!). Jag försöker bara förklara för dig att skiten hotels.com BOKAR via expedia, ingenting annat!
Det är skitsamma om de är samma bolag eller ej!
De har fortfarande olika priser på olika hotell med mera. Jag försöker bara förklara för dig att de fortfarande BOKAR via expedia även fast de tillhör samma koncern.

Du jobbar då och då med hotels.com och expedia, och jag jobbar dagligen med dom och har gjort det i över tio år.

Du vägrar lyssna på det jag säger.
Jag försöker dra jämförelser, tex Best Western som franchise. Det förstod du heller inte.
Den enda gång provision inte betalas är om en gäst bokar DIREKT med hotellet via telefon, email eller vid receptionen.
Bokas det på något annat sätt, så vill företaget som det bokas via ha provision för bokningen. Och Hotels.com som är under samma tak som expedia vill även DOM ha betalat, så dom tar en provision när de sedan bokar rummet via Expedia som finns i deras extranet, för expedia vill inte släppa ett rum till Hotels.com (även fast de är i samma koncern) utan att själva få sin procent utav det, och ÄVEN fast de är under samma tak. Och det pga att båda bolagen har personal som jobbar med bokningar som de måste betala löner till. Och både hotels.com och Expedia har olika VAT nummer.

Ursäkta alla stavfel men ville skriva så mycket jag kunde på så kortast tid.
#16 2020-05-01, 13:54
Novus4212
Ursprungligen postat av Sainsburys
Och du läser inte heller vad jag skriver.
Jag försöker förklara för dig att det spelar INGEN roll om Hotels.com och Expedia är samma bolag. Om en gäst bokar via Hotels.com så bokar Hotels.com via Expedia (även fast Expedia som huvudbolag får pengarna, det spelar ingen roll!). Jag försöker bara förklara för dig att skiten hotels.com BOKAR via expedia, ingenting annat!
Det är skitsamma om de är samma bolag eller ej!
De har fortfarande olika priser på olika hotell med mera. Jag försöker bara förklara för dig att de fortfarande BOKAR via expedia även fast de tillhör samma koncern.

Du jobbar då och då med hotels.com och expedia, och jag jobbar dagligen med dom och har gjort det i över tio år.

Du vägrar lyssna på det jag säger.
Jag försöker dra jämförelser, tex Best Western som franchise. Det förstod du heller inte.
Den enda gång provision inte betalas är om en gäst bokar DIREKT med hotellet via telefon, email eller vid receptionen.
Bokas det på något annat sätt, så vill företaget som det bokas via ha provision för bokningen. Och Hotels.com som är under samma tak som expedia vill även DOM ha betalat, så dom tar en provision när de sedan bokar rummet via Expedia som finns i deras extranet, för expedia vill inte släppa ett rum till Hotels.com (även fast de är i samma koncern) utan att själva få sin procent utav det, och ÄVEN fast de är under samma tak. Och det pga att båda bolagen har personal som jobbar med bokningar som de måste betala löner till. Och både hotels.com och Expedia har olika VAT nummer.

Ursäkta alla stavfel men ville skriva så mycket jag kunde på så kortast tid.


"Du jobbar då och då med hotels.com och expedia, och jag jobbar dagligen med dom och har gjort det i över tio år."

Nej, jag jobbar med dom dagligen och har jobbat med med Expedia redan för många år sedan fast då som konsult inom ett visst segment och idag har jag ett flertal fastigheter listade så kan du själva räkna ut om jag är insatt eller ej.

Nej, det skickas inte commission mellan partnerna (Hotels.com, Expedia) utan det är en enkel cross-posting där Expedia Group Inc utnyttjar deras EGNA olika kanaler för att synas så mycket som möjligt och generera bokningar.

Expedia Group Inc resultat blir detsamma så varför skulle det skickas provision hit och dit när man ändå kan mäta och spåra var försäljningen kom ifrån och få värdefulla data ifrån detta?

Med alla Expedias dotterbolag så skulle det bli en enorm administration för just ingeting så det faller på sin egen orimlighet bara där.

För att ha jobbat med Expedia så länge som du säger dig ha så är du verkligen inte insatt på hur dessa processer funkar och vad syftena är och varför olika processer finns.

Du får givetvis tro vad du vill och jag känner att vi avslutar och rundar av här.
#17 2020-05-07, 18:59
Enok1Halvar
Fortsätter på min trådstart,har ännu inte fått min frinatt på $73 tillbaka från hotels.com pengarna fick jag som jag sa, har nu dom andra 2 frinätterna + pengar att inhämta , Dom skrev för 2 veckor sedan via ett mail till mig att
"Om du har bokat ett icke-återbetalningsbart pris före 19 mars 2020, för vistelser mellan 20 mars och 31 maj 2020, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande de kommande dagarna för att fråga om du vill behålla eller avboka din bokning" hmm kommande dagarna är nu 2 veckor sedan,kanske dom kör en fuling och hoppas folk ska gå in och avboka sin bokning då är man INTE berättigad till återbetalning, vad vet jag,eller ska jag gå in och avboka min "icke återbetalningsbara bokning självmant"

Ok dom har fullt upp och tufft ,men wtf skriv inget ni kan hålla liksom
Handlar inte om stora pengar typ 2500:- ,men har redan bjussat vissa resebolag tillräckligt så ,får nog ringa dom och sälla sig i kön i morrn, finns ju ett specail nummer för Guldmedlemmar så vi får se