Dela kostnaden för bilresa

#13 2020-06-20, 22:59
BAB7
Ursprungligen postat av danevito
Det finns två sorters elbilar och erfarenheter. Tesla och så "dom andra elbilarna"


Det är skitsamma vilken elbil, samma problem kvarstår oavsett i varierande grad.
#14 2020-06-20, 23:55
deepwww89
Ursprungligen postat av BAB7
Elbil blir billigare om du laddar på "rätt" laddplatser, men problemet är att det kräver en väldigt exakt planering, och även om ni planerar väl så lär de hända mer än en gång under resan att ni ankommer till en defekt eller upptagen laddstolpe, och då gäller det att ha en plan B, - med elbil måste man alltid ha både en plan b och plan c.
Tänk också på att spontana avstickare eller plötslig ändring av rutten kräver en helt ny planering när ni kör elbil.
Räkna också med långa laddtider i vissa fall, ibland kan ni få vänta om laddplatsen är upptagen, och ofta finns det bara långsamladdare, då har ni en "tvångspaus" på flera timmar.


Tack för tipset! Då får man helt enkelt avvakta ett par år tills alla länder har bättre laddstationer.
#15 2020-06-21, 00:06
EnlitenUggla
Ursprungligen postat av BAB7
Att köra 500 mil med en elbil kräver en enorm planering, ni kan inte ta några spontana beslut eller vägar, och trots extremt god planering är ändå risken stor att det någongång under resans gång går åt helvete pga av att laddstationen ni ankommer till är defekt, upptagen eller något annat trubbel.
Dessutom finns det mängder med elleverantörer och kort och appar, laddstationer som kräver förregistering och abonnemang, så är det på de flesta laddställen, typ 90%.. - och det finns inget enhetligt betalsystem, kortbetalning funkar inte på laddstationer!
En annan sak är laddkostnaden, det finns sk. plugsurfing som gör att man kan ladda på många ställen, men laddkostnaden kan då bli svindyr!
Läs mer här: (FB) Varning Till Alla Elbilsägare!!! (Höga priser om ni tänker ladda ute i Europa)

Att köra elbil på längre sträckor kräver envishet, tålamod och starka nerver!
Jag vet vad jag snackar om, jag har kört 10.000 mil med min elbil och flera turer runt i europa.


KÖr själv en Tesla 3
Inga problem att köra 70mil
Jag laddar en gång det räcker. Den kommer ca 50mil på en laddning.
Och Gps:en visar alla laddstationer så det är rätt smidigt.
#16 2020-06-21, 11:09
Elbilar är dyra att köpa, men billiga att tanka.
En enkel lösning skulle kunna vara att bilägaren bidrar med bil, de andra delar på ”bensinen”.
#17 2020-06-21, 16:05
BAB7
Ursprungligen postat av Neksnor
Elbilar är dyra att köpa, men billiga att tanka.
En enkel lösning skulle kunna vara att bilägaren bidrar med bil, de andra delar på ”bensinen”.


Billiga att ladda hemma ja!
Där hemma laddar man till en kostnad på 1 till 3 kronor milen.

Men på långturer när man måste ladda på offentliga laddstationer är kostnaden mycket högre, då får man betala 5 till 10 kronor per kWh (plugsurfing ännu mer) och hamnar milkostnaden på 15 till 30 kronor milen för laddningskostnaden!!
Då kör man mycket billigare med en bensin eller dieselbil.

Ett sätt att komma runt de höga laddkostnaderna är att ladda AC-laddning, i sverige kan du ladda AC-laddning för 3 kronor kWh vilket ger en milkostnad på ca 6-9 kr milen.
I tex Tyskland kan du ladda AC gratis på många ställen, detta utnyttjar jag ofta då de gratis laddstationerna är tillgängliga för alla, annars är det så att alla betalstationer kräver abbonenang eller för-registrering vilket naturligtvis är enormt komplicerat då det finns hundratals firmor som erbjuder laddning och har laddstolpar uppdsatta.

Själv har jag endast kort för sverige, fortum och bee, i tyskland laddar jag endast som sagt på fria AC-gratisstationer.

För de flesta elbilar är dock AC-stationerna inget bra alternativ då de flesta elbilar endast kan ladda 7-11 kW AC, detta gör att det tar flera timmar att ladda batteriet fullt.

De enda elbilarna som kan ladda AC relativt snabbt är Renault ZOE och Smart EQ, dessa kan ladda 22 kW AC, det betyder att tex en Renault ZOE laddar fullt på 2 timmar.
#18 2020-06-21, 19:37
Ursprungligen postat av BAB7
Billiga att ladda hemma ja!
Där hemma laddar man till en kostnad på 1 till 3 kronor milen.

Men på långturer när man måste ladda på offentliga laddstationer är kostnaden mycket högre, då får man betala 5 till 10 kronor per kWh (plugsurfing ännu mer) och hamnar milkostnaden på 15 till 30 kronor milen för laddningskostnaden!!
Då kör man mycket billigare med en bensin eller dieselbil.

Ett sätt att komma runt de höga laddkostnaderna är att ladda AC-laddning, i sverige kan du ladda AC-laddning för 3 kronor kWh vilket ger en milkostnad på ca 6-9 kr milen.
I tex Tyskland kan du ladda AC gratis på många ställen, detta utnyttjar jag ofta då de gratis laddstationerna är tillgängliga för alla, annars är det så att alla betalstationer kräver abbonenang eller för-registrering vilket naturligtvis är enormt komplicerat då det finns hundratals firmor som erbjuder laddning och har laddstolpar uppdsatta.

Själv har jag endast kort för sverige, fortum och bee, i tyskland laddar jag endast som sagt på fria AC-gratisstationer.

För de flesta elbilar är dock AC-stationerna inget bra alternativ då de flesta elbilar endast kan ladda 7-11 kW AC, detta gör att det tar flera timmar att ladda batteriet fullt.

De enda elbilarna som kan ladda AC relativt snabbt är Renault ZOE och Smart EQ, dessa kan ladda 22 kW AC, det betyder att tex en Renault ZOE laddar fullt på 2 timmar.

Och hur sin lösning på problemet ut?
Räkna ut exakt värdeminskning på fordonet, inklusive eventuellt ökat batterislitage på grund av att laddningen inte alltid blev optimal, addera inhandlad el och dela på tre?