Ursprungligen postat av hakro807
Givetvis är det så att bokningssajterna erbjuder en viktig tjänst.
Stora frågan är ju hur ett överskott fördelas.
Under 2019 hade exempelvis Booking Holdings som driver många av de mest kända bokningssidorna en vinst på cirka 40 miljarder
eller cirka 1,6 miljoner i vinst per anställd.
Hur många hotell har ens några få procent av dessa vinstmarginal?
Samtidigt är bokningstjänsterna så stora att finns man inte där så finns man inte.
Så vi kan både fråga oss om deras avgifter är för höga eller om både hotell och gäster blir de som betalar kalaset i slutändan.
1. Fast nu går du nästan i vänsterpartiets tankefälla/klassisk fördelningspolitik. Man tar alltid en nulägesbild och säger
"Vad orättvist"
"Varför ska X ha mer pengar än Y"
Utan att begripa varför X skapades eller blev rika från första början.
2. Det är faktiskt tack vare, det byggdes upp dessa bokningssajter som vi kunder - kunnat gå in och boka ett hotell på andra sidan jorden mycket enkelt.
Titta på bilder, välja rum, jämföra online. Boka med några tryck.
Sådant här fodrade faktiskt bara för ~15 år sedan att du behövde sammanställa allt själv.
Ringa, leta i broschyrer, fylla anteckningsblock med priser och listor.
Jag tror inte många har lust ringa till ett hotell i Tyskland för att boka ett rum på knagglig engelska. Men sådant var standard förr !
Hur mycket tjänade Booking sitt första år? 0. Förmodligen gick dom minus och tog en stor risk.
Man kan inte komma efteråt och klaga att någon gör stora vinster men inte förstå hur dom började eller tog sig dit.
Det är ändå inte monopol mig veterligen. Finns alternativ och de flesta hotell är med i ett antal stora bokningssidor.