Bokningsajternas andel av hotellpriset

#25 2021-01-27, 19:48
Pitschka
Ursprungligen postat av Japhy
Turkiet är ett land som helt sonika har blockat Blocket (no pun intended). Det går att boka om man är utanför Turkiet, men inte när man väl är där. Skälen är de du anger ovan. De skinnar hotellen.

Men jag tycker Blocket är bra för kunden och det är nog för mig.


Men Blocket är väl en liten aktör i sammanhanget.
Dessutom, de flesta resenärer bokar väl utifrån?

Jag gillar Hotels Combined.
Man kan kolla om rummet har balkong.
#26 2021-01-27, 19:58
Med ditt resonemang är det rena vinsten för hotellen att tex booking.com tar ockerpriser för sin förmedlingstjänst, vilket går tvärt emot trådens (ursprungliga) påstående om att det just handlade om ocker och att hotellen blir "rånade".

Som jag nämnde tidigare så lämnar hotellen i 9 fall av 10 bättre pris eller villkor när man ringer/mailar dem direkt, jämför med tex booking.com. Då är det alltså väldigt få som gör din beräkning nedan. Kanske är det bara 1 av 10 hotell som kan sin matte och driver med vinst. De andra är dumma i huvudet och går med förlust, år efter år. Vad vet jag...

Vad gäller din beräkning så får det du det som är framstå som det är antingen eller. De kan ta min bokning per tele samtidigt "som det trillar in 3 nya bokningar via Booking" som du uttrycker det. Vet dock inte vilket hotell i världen som får tre bokningar på 2-3 minuter. Särskilt inte i dessa tider. Men det vet väl du förstås, det också...

Ursprungligen postat av .RIHTT
Medans hotellet pratar med dig, trillar det in 3 nya bokningar via Booking.

Och Booking kommer fylla på med flera tusen gäster till hotellet innan året är slut.


Vem tror du dom tjänar mest pengar på , dig ?



Om du ringer och bokar ett rum för 1000kr så "slipper" dom enligt dig att betala ca 20% i förmedling till Bokningssajten.


= ok dom får ca 200kr mer i just denna transaktion. ( 1 kund)


Men på en vecka kommer Booking generera 100 nya kunder:

100x1000= 100 000 kr.
Avdrag 20% i förmedling.

20 000 kr till Booking.

80 000 kr kvar rakt in i verksamheten som ska ombesörja omkostnader. Dom väljer detta före dina 200kr....

För dom förstår vem som är den stora stammisen här. Det är bokningssajten om du inte förstod.

Och dom kan räkna själva att ser liiiiiite längre än 1 kund.


PS.
*Men för det första, måste dom ha en bemannad reception och ledig personal som kan ta just ditt samtal.

(Det är inte gratis)
Personal, lön, arbetsgivareavgift, och OM du sen kommer ska du betala med en kortterminal.

Som VOILA= också kostar.
Liksom belastas dom en avgift här till företaget för att processera din transaktion på 1000kr.
#27 2021-01-27, 20:56
CelenoII
Ursprungligen postat av Pitschka
Men Blocket är väl en liten aktör i sammanhanget.
Dessutom, de flesta resenärer bokar väl utifrån?

Han menar nog Booking eftersom de är blockade i Turkiet. Turkiet blockar även andra sajter man kan roas av.

Löses med VPN.
#28 2021-01-27, 21:07
CelenoII
Min erfarenhet, med kanske 100 privata hotellnätter om året, är att det är svårt att pruta på priset jämfört med priset man fått från bokningssajterna.

Det funkar ofta på mindre ställen där ägaren eller nån släkting står i receptionen. Det funkar också, enligt min erfarenhet, lite bättre om man bott där en natt och vill förlänga.

Jag har ibland bokat med mobilen ståendes i receptionen för att hotellets pris varit högre än tex booking.

Jag har sympati för små guesthouses, men inte för hotell.
#29 2021-01-27, 21:17
Lillred
Bor på hotell rätt ofta och tycker det är klockrent att sitta hemma i soffan och söka, välja och boka.
#30 2021-01-27, 22:12
.RIHTT
Ursprungligen postat av Odaxu
Med ditt resonemang är det rena vinsten för hotellen att tex booking.com tar ockerpriser för sin förmedlingstjänst


Nej.
Isåfall kan du inte läsa, eller är för dum att ens diskutera med.

100-20=80.
Det är en intäkt.
Inte vinst.





Ursprungligen postat av Odaxu

Som jag nämnde tidigare så lämnar hotellen i 9 fall av 10 bättre pris eller villkor när man ringer/mailar dem direkt


Källa?



Ursprungligen postat av Odaxu

.Kanske är det bara 1 av 10 hotell som kan sin matte och driver med vinst. De andra är dumma i huvudet och går med förlust, år efter år.


Källa?


Ursprungligen postat av Odaxu

Vad gäller din beräkning så får det du det som är framstå som det är antingen eller. De kan ta min bokning per tele samtidigt "som det trillar in 3 nya bokningar via Booking" som du uttrycker det.

Vet dock inte vilket hotell i världen som får tre bokningar på 2-3 minuter


Nej jag försökte leverera en poäng att ett hotell gärna offrar "ockerpriset" för att få en jämn strid av kunder som hittar till dom.

Att existera på bokningssajter är en sk MARKNADSFÖRING som de flesta bolag ändå budgeterar för.

Varför skulle ett hotell som omsätter fjuttiga 10 miljoner om året, som är bemannade 08-21 vilja lägga krut på att investera i hemsidor, bygga bokningssystem eller svara i telefon när det bevisligen lönar sig att gå med på de stora bookingsajterna?

Poäng 2 var också att ett hotell kanske inte är bemannat, när just du bokar pga tidszonerna.

Poäng 3 som du inte heller fattar är att via internet kan folk gå in och boka massor av rum simultant. Vid biljettsläpp etc och Hotellet behöver inte lägga en minut på det.


Ett hotell brukar också släppa på, via ett verktyg att nu ska 5st rum som står tomma annonseras på Booking.

Man får inte in bokningarna helt jämnt fördelat över dygnet, utan mycket väl kan det rassla till i klump. Helt enligt deras drive.


Lite fakta för dig så du kan hålla käften med hjärndöda hittepå saker:


Onlinebokning av hotellrum har vuxit mycket kraftigt under 2000-talet och numera görs cirka hälften av alla bokningar av hotell- rum på internet.



Offlinekanalernas (till exempel via telefon) andel av
det totala antalet bokningar av hotellrum minska

//
Konkurrensverket (2017) Konkurrens och tillväxt på digitala marknader Konkurrensverkets
rapportserie 2017:2.


1. seså. Förklara Einstein varför hälften av alla hotell i världen räknar så fel, att dom då väljer att gå med i bokningssidorna?

2. Inte för att jag, eller någon annan kommer orka med skiten du kläcker ur dig. Liksom din onödiga existens.

Mest för att folk ska få sig ett gott skratt.
#31 2021-01-27, 22:12
Ursprungligen postat av CelenoII

Det funkar ofta på mindre ställen där ägaren eller nån släkting står i receptionen. Det funkar också, enligt min erfarenhet, lite bättre om man bott där en natt och vill förlänga.
Jag har ibland bokat med mobilen ståendes i receptionen för att hotellets pris varit högre än tex booking.
Jag har sympati för små guesthouses, men inte för hotell.


Känner igen alltihop. =)
#32 2021-01-27, 22:20
Ursprungligen postat av .RIHTT
Diverse otrevligheter och personangrepp...


Tycker du är riktigt otrevlig. Förstår inte att man kan lägga så mycket tid att skriva ett långt otrevligt inlägg.

Du efterfrågar källor. Källan är förstahandsupplevelser av i snitt 100 hotellnätter per per år, på spridda kontinenter.

Allt du gjort i ditt inlägg är att (förutom att vara otrevlig) bekräftat förmedlingstjänsternas funktion och prismodell. Finns betydligt trevligare sätt att förklara något som vi alla redan känner till. Tråden handlar om huruvida dessa tjänster tar ockerpriser och i praktiken utpressar leverantörerna.
#33 2021-01-27, 22:32
Ursprungligen postat av CelenoII
Han menar nog Booking eftersom de är blockade i Turkiet. Turkiet blockar även andra sajter man kan roas av.

Löses med VPN.


Booking nätverkets sidor är numera åtkomliga i Turkiet vad jag vet, har själv varit inne på booking.com för att avboka en hotellreservation i Rhodos som ej blev av. Funkade utmärkt från mobilen i Alanya förra året. Det som hände från 2018 var att du fortfarande kom åt siten och kunde boka hotell som var lokaliserade utanför Turkiet men kunde inte boka hotell som låg inne i Turkiet. Orsaken till detta var för att Turkiet tyckte dessa siter skulle betala skatter till Turkiet för att så att säga drog nytta av Turkiets tillgängliga attraktioner. Dock sedan oktober 2020 är problemet löst då Booking.com numera öppnat kontor i Turkiet och avser betala 7.5% i skatt. https://www.dailysabah.com/business/tech/bookingcom-to-set-up-office-in-turkey

Vad gäller denna tråds ämne så är det så att Hotellen och då särskilt små okända anläggningar dragit stor nytta av dessa bokningsajter och tjänat mer pengar på sin verksamhet än om de inte hade dessa sajter trots de relativt höga kommissionerna. Så håller inte med trådskaparna, tycker dessa sajter varit till stor nytta både för oss konsumenter som fått mer makt och information samt lättar att hitta hotell och boka dessa enkelt dessutom har hotellen och då särskilt de små som inte har avtal med charterarrangörer också fått fler bokningar än de annars skulle fått så win win helt enkelt. Sen att Booking.com mfl är korrupta det är en annan sak det är väl de flesta bolag mer eller mindre.
#34 2021-01-28, 11:58
OlleViero
Ursprungligen postat av Tarrou
Välkänt faktum. Men, kan krasst konstatera att vore det inte för dessa bokningssidor hade jag inte hittat många av de trevliga hotell jag bott på privat under de senaste 10 åren


Samma här och använt mig av Booking många gånger som jag tycker mig vara billigare än Hotels oftast.

Tänk förr innan Internet blommade och man reste. Fanns i stort sett ingen information alls att få tag på i förhand. Flygresor var man tvungen att boka via resebyråer och när man klev av på flygplatsen så var det taxi lite på en höft till något hotell som chaffisen antagligen hade provision på.
#35 2021-01-28, 17:13
CelenoII
Ursprungligen postat av PornKing
Booking nätverkets sidor är numera åtkomliga i Turkiet vad jag vet

Det var bra att det har löst sig! Nästa gång jag åker till Turkiet...
#36 2021-04-25, 15:07
Nisse Gandhi
Många hotell har tydligen egna regler och förmåner.

Bokade tre veckor på ett hotell som ingår i en större hotellkedja. Bokade via mail på hotellets hemsida.

I receptionen när jag checkade in sa personalen att:

1. Jag skulle få rabatt eftersom jag bokade över 15 dagar.
2. Gratis frukost eftersom jag bokade på internet.

Vet inte om jag hade fått dessa förmåner om jag hade bokat via en bokningssajt.