Hur illa är SAS och vågar man boka med tanke på avbokningar och inställda resor??

#157 2024-03-29, 11:44
Riggragg
Väntar fortfarande på ersättning från senaste strejken.
Räknar inte längre med att få något.
Aldrig mer SAS.
#158 2024-03-30, 02:39
Harrywinston
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Är det så illa med Stockholm? Nästan värt en mellanlandning i London eller något sånt. Fast det är ganska kass överlag att resa från USA till Europa. De amerikanska och europeiska bolagen är möjligen oftast lite bättre än SAS men inte mycket. Jag som kommer från andra hållet är bortskämd med de asiatiska och arabiska bolagen och flera av dem flyger till Stockholm. Till och med Qantas spöar lätt alla USA/EU-bolag utom möjligen Finnair som spottat upp sig på senare år.

Kan vara värt att kolla på Emirates och köra en liten minisemester i Dubai ett par dagar på vägen. De har ett plan om dagen till Stockholm.

Det är oerhört tattigt.

Vill och vill.... Boss move här är att du bokar mamma och barn tillsammans och sen skyller du på jävla SAS men det fanns ingen stol till pappa förutom så långt från barnen det går att komma. Mammagenerna kickar in och du får åka i lugn och ro.



Ja, inte många bra alternativ från USA till Sverige tyvärr. Delta One sägs väl vara ok men för vår del hade det blivit två byten och att vänta i i Amsterdam eller CDG på ett morgonflyg när man nog helst vill sova.

Hade hundra gånger hellre flugit med något asiatiskt eller Mellanöstern bolag. Flyger ibland till Japan och det är milsvid skillnad i service.

Det är verkligen märkligt att SAS, och kanske svenskar i allmänhet, är så värdelösa på service och hospitality överlag. Inget asiatiskt eller för den delen amerikanskt bolag skulle komma på tanken att köra zigenarfasoner och ta betalt för att man väljer sittplats i businesskabinen. Det lämnar ju en otroligt dålig eftersmak. Bättre hade det givetvis varit om de istället tagit 100 dollar mer för biljetten eller hur mycket det nu skulle krävas.

Inte bra att låta kunderna känna att de åker med ett riktigt zigenarflyg som försöker blåsa en och tar ut avgifter till höger och vänster för saker som givetvis borde ingå.

Och det är väl inte bara förbehållet flygbranschen och SAS när jag tänker efter utan det kanske är ett svenskt fenomen pga att Sverige är lite av DDR fortfarande. Det är ju usel kundservice på i princip allting i Sverige inklusive flyg, hotell och restauranger.

Jag drar mig till minnes för ett år sedan när vi besökte Stockholm och lyxade till det med en svit på Grand hotel för 10 000kr per natt ungefär. Vi ringde då receptionen och bad dem skicka upp bestick till vår bebis. Det gick fort och smidigt, men döm om vår förvåning några dagar senare när vi checkade ut och det visade sig att de debiterat 75kr för att skicka upp de där besticken när vi som sagt redan betalade 10k per natt.

Vilka zigenare alltså. Och så otroligt korkat.

I år när vi åker till Stockholm kör vi istället Airbnb. Hoppas Grand hotel är nöjda med de 75kr de tog för att skicka upp en kniv och en gaffel för de förlorar drygt 75 000kr på det i och med att vi nu väljer Airbnb i sommar, och förmodligen varje sommar från och med nu.

Korkade jävla tattare. Samma sak med SAS. Nästa gång blir det definitivt något annat bolag.
#159 2024-03-30, 05:43
Motvillig1.2
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, inte många bra alternativ från USA till Sverige tyvärr. Delta One sägs väl vara ok men för vår del hade det blivit två byten och att vänta i i Amsterdam eller CDG på ett morgonflyg när man nog helst vill sova.

Flög Delta business från Singapore till SF i slutet av förra året. Skräp jämfört med bra bolag. Istället för sur SAS-kärring så var det sura överåriga negresser som surt frågade "What do you want?" om man tryckt på serviceknappen. Rakt av otrevliga.

För den som är van att resa från Australien så är en layover här och där inget konstigt och att planera för sömn och tidszoner är meningslöst. Mitt råd, ta två nätter av nästa semester och hantera jetlaggen i Dubai, Paris, Rom, London eller något sånt hellre än att planera runt SAS eller Stockholms sunkiga USA connections. Då får du både fler flygbolag att välja på och en liten extrasemester.
Ursprungligen postat av Harrywinston

Det är verkligen märkligt att SAS, och kanske svenskar i allmänhet, är så värdelösa på service och hospitality överlag. Inget asiatiskt eller för den delen amerikanskt bolag skulle komma på tanken att köra zigenarfasoner och ta betalt för att man väljer sittplats i businesskabinen. Det lämnar ju en otroligt dålig eftersmak. Bättre hade det givetvis varit om de istället tagit 100 dollar mer för biljetten eller hur mycket det nu skulle krävas.

Ja, mycket underligt. Ungefär som om en trestjärning restaurang skulle ta bestickavgift eller något. Fast, utan att försvara Sverige, så är ju USA de dolda eller tveksamma avgifternas mecka. Särskilt på hotell och restauranger. Och sen kommer drickshelvetet ovanpå det. Till och med vanliga affärer tigger tricks och man måste klicka nej. Även här vinner Asien. Man betalar priset som angavs och inga konstigheter, drickstiggande och annat zigenartrams.
#160 2024-03-30, 09:29
Ghibellino
Bra att tråden bumpades.

Själv väljer jag bort SAS av ideologiska skäl (sedan den osmakliga reklamen). Tråkigt förstås att så många har dåliga erfarenheter av sina bokningar med bolaget, men samtidigt blir man ju bekräftad i sitt eget beslut. Förutom svenskfientligheten föreligger alltså flera andra anledningar att aldrig flyga med SAS.

Till SAS: Go and fuck yourselves!
#161 2024-03-31, 19:46
godboy
Ursprungligen postat av Ghibellino
Bra att tråden bumpades.

Själv väljer jag bort SAS av ideologiska skäl (sedan den osmakliga reklamen). Tråkigt förstås att så många har dåliga erfarenheter av sina bokningar med bolaget, men samtidigt blir man ju bekräftad i sitt eget beslut. Förutom svenskfientligheten föreligger alltså flera andra anledningar att aldrig flyga med SAS.

Till SAS: Go and fuck yourselves!

Det är några år sen den skitreklamen var. Kan det vara fem sex år sen, och det är så jävla bra att vi är fler som väljer bort skitbolaget. Jag flyger en hel del i tjänsten, men jag får välja lite som jag vill trots att det är ett universitet jag flyger för, när jag flyger för landstinget så är det lite knöligare att slippa SAS men väljer man tider som inte passar in Žpå deras flighter så brukar det gå att ducka. Dessutom är SAS det bolag jag haft absolut mest bekymmer med. Det kan ju vara otur också, men i kombination med deras skräpreklam så väljer jag bort SAS.
#162 2024-04-02, 13:22
george.sthlm
Om man åker från New York så är det bara SAS som flyger direkt, sen lär väl Delta dyka upp
någon gång framåt sommaren. Lika illa båda två.
En del hatar ju Newark ( sas) och då kan Delta från JFK vara ett lika bra eller dåligt alternativ.

Åker du INTE från New York utan från annan flygplats så blir det ju ett byte någonstans ändå och
då anser jag att Lufthansa är det minst dåliga alternativet. Oavsett reseklass.
Tråkigt och trist , ja men väldigt lite strul.
Åkte Denver-Frankfurt-Stockholm i December och det var helt ok.
#163 2024-04-04, 04:14
Harrywinston
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om man åker från New York så är det bara SAS som flyger direkt, sen lär väl Delta dyka upp
någon gång framåt sommaren. Lika illa båda två.
En del hatar ju Newark ( sas) och då kan Delta från JFK vara ett lika bra eller dåligt alternativ.

Åker du INTE från New York utan från annan flygplats så blir det ju ett byte någonstans ändå och
då anser jag att Lufthansa är det minst dåliga alternativet. Oavsett reseklass.
Tråkigt och trist , ja men väldigt lite strul.
Åkte Denver-Frankfurt-Stockholm i December och det var helt ok.


Det blir Delta till Newark och sedan SAS till Stockholm. Ogillar New Yorks flygplatser och försöker undvika dem men denna gång när jag flyger med små barn så passade detta bäst. Flyger då över natten direkt till Stockholm och de kan sova på planet åtminstone litegrann och sedan direkt från Arlanda till sängen för ytterligare lite sömn vid behov istället för att flyga över natten till typ Amsterdam och landa trött som en djur och tvingas vänta timmar på nästa plan med skrikande ungar.

Förhoppningsvis är SAS lounge på Newark ok men det vore nog att hoppas på för mycket. Lär väl max servera lite varmkorv och ta betalt för eventuella rusdrycker. Och Amex lounger sägs ju tyvärr vara knökfulla nuförtiden.

Men när barnen blir större kan jag prova Lufthansa då som du säger. Men man önskar att det funnits Emirates och likande med rimliga byten till Stockholm från USA.
#164 2024-04-04, 04:51
Motvillig1.2
Ursprungligen postat av Harrywinston

Förhoppningsvis är SAS lounge på Newark ok men det vore nog att hoppas på för mycket. Lär väl max servera lite varmkorv och ta betalt för eventuella rusdrycker. Och Amex lounger sägs ju tyvärr vara knökfulla nuförtiden.

Har lyckligtvis ingen större erfarenhet av SAS lounger men en gång var jag på Landvetter och där serverades det faktiskt just varmkorv i loungen. Vilket i och för sig var fint. Nostalgigott med svensk industrikokkorv.

Erfarenhetsmässigt måste man vara Platinum/Emerald (Oneworld) eller Elite Gold (Star Alliance) för att komma in i vettiga lounger i USA men även de vanliga businessloungerna har gratis alkohol att svälja ned buffetrågsmaten med.
#165 2024-04-04, 08:08
george.sthlm
Ursprungligen postat av Harrywinston


Förhoppningsvis är SAS lounge på Newark ok men det vore nog att hoppas på för mycket. Lär väl max servera lite varmkorv och ta betalt för eventuella rusdrycker. Och Amex lounger sägs ju tyvärr vara knökfulla nuförtiden.

.


Jag var på SAS loungen i Newark april 2023. Själva loungen var helt acceptabel.
Men inget att äta, torra smörgåsar kex och ost.
All dricka var gratis, även sprit.
Sista halvtimmen innan boarding var det proppfullt.

När Norwegan flög direkt ( innan pandemin) från JFK så hyrde dom in sej på Korean air lounge
och den var riktigt bra. Mycket plats och rolig Koreansk mat.
#166 2024-06-14, 04:24
Harrywinston
Attans också, kom just på att vårt yngsta barn är 2 år gammalt när vi flyger nu i sommar och vetetusan hur hon kommer klara att sitta ensam i en business klass stol. Hon kan knappt sitta still i tio minuter. Så jag undrar hur det kommer att fungera vid start och landning och man kan väl inte hålla i henne då sätena har en liten vägg mellan sig så att säga.

Försökte kontakta kundservice, men som väntat med skitbolaget SAS är det omöjligt att hitta en epost address till deras kundservice eller någon funktion där man kan ställa frågor till dem elektroniskt. Känner inte för att sitta 45 minuter i telefonkö och sedan komma fram till ett mongo som inte kan svara på frågor.

Så ni som flugit med SAS business, hur tror ni att det skulle funka att flyga med en tvååring? Man kanske borde ta med en bilbarnsstol eller något så att hon kan sitta still under start och landning? Verkar också finnas något slags fyrpunktsbälte man kan köpa över nätet och montera över det vanliga flygbältet men vet inte om det fungerar på vilket säte som helst.

Hur gör ni andra?
#167 2024-07-31, 17:54
Sqeptisk
Hur står det till med SAS nuförtiden?

Driver de fortfarande verksamheten under amerikanskt konkursskydd "chapter 11"?
#168 2024-07-31, 21:46
AGHORIBABA1008
Flög med SAS senast igår, är ju dyrt men fungerade bra.