Hur illa är SAS och vågar man boka med tanke på avbokningar och inställda resor??

#37 2022-02-06, 00:16
peter_pung
Ursprungligen postat av kalle632
SAS är fullt jämförbart med Lufthansa och fungerar mycket bra. Fram till COVID i alla fall.

Nej, man tänder sällan på flygvärdinnan på SAS. Å ena sidan är det nog ett tidens tecken men å andra sidan är det inget jobb för en gammal kärring.

Gissar att COVID taget hand om detta genom omstrukturering till bemanningsföretag. Med mer marknadsmässiga villkor lär tanterna hitta annan sysselsättning när glamouren fallnat.

Vem fan flyger för att få gratis sprit?

Jag föredrar helt klart äldre och mer erfarna flygvärdinnor. Om det skulle hända något hade i alla fall jag haft mindre förtroende för en hårdsminkad 20-åring med lösnaglar och silikonbröst.
#38 2022-02-06, 00:23
peter_pung
Ursprungligen postat av Antex
Före Covid gjorde jag ett 20 tal flygningar per år med SAS (egna A320) och har varit nöjd.

Innan sista resan fick jag reda på att datorväskan inte kan åka med tillsammans med kabinväskan.
Då avbokade jag direkt.
Och tur var det för dom hade ändrat plan också till en Canadair cigarr.. en sån man inte kan stå raklång i mittgången ens.

Själv blir jag glad när jag hamnar på en CRJ-900. Mycket mer själ än 737/A320 och dessutom statistiskt sett världens säkraste flygplan. Inte en enda person har dött i en CRJ-900.
#39 2022-02-06, 00:29
peter_pung
Ursprungligen postat av godboy
Nu är det ju som vanligt med Flashback, många som påstår sig flyga "första klass" som nog aldrig varit närmare det än att de möjligtvis sett ett flygplan på distans.

Nästa alla väljer ekonomiflyg just p g a pengarna, och även om man har pengarna så är då ändå för mycket som skiljer i slutänden.

Men nu handlar det ju om SAS, och om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag väl bara att de är snäppet bättre än Ryanair. Tycker ofta de är sena, det är diverse krångel gång på gång, så kan jag välja annat bolag så gör jag det. Men om de är de enda som flyger direkt så får det gå, då det är segt att byta.

Jag håller med. Jag har råd att flyga business, men gör det bara om jag hittar någon extremt bra kampanj. Har bara hänt vid ett par tillfällen. Exempelvis till Asien brukar Economy kosta runt 8000 kr, medan Business ligger på runt 25000 kr. Tycker att jag får mycket mer värde om jag lägger mellanskillnaden på bättre hotell och finare middagar på destinationen.
#40 2022-02-06, 08:32
kalle632
Det är bra om de styr upp handbagagen. Gubbjävlarna fuskar som fan och man får lägga en massa energi för att komma först på så man får plats.

Jag kör ett baggage med datorn i sleeve i ytterfacket.
#41 2022-03-03, 22:41
SWAG99
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag håller med. Jag har råd att flyga business, men gör det bara om jag hittar någon extremt bra kampanj. Har bara hänt vid ett par tillfällen. Exempelvis till Asien brukar Economy kosta runt 8000 kr, medan Business ligger på runt 25000 kr. Tycker att jag får mycket mer värde om jag lägger mellanskillnaden på bättre hotell och finare middagar på destinationen.


Det har du ju rätt i. Själv får jag lätt panik/svår ångest av attacks in mig i economy. Det har kommit på senare år. Kan funka ok om det är ledigt bredvid, eller om det är en liten späd person. Hamnar jag bredvid en annan 80 kilos man och ska sitta och skava axlar i 11 timmar hem från Japan är paniken ett faktum. Brukar ha nån benzo i fickan att ta till om det krisar, men undviker helst att flyga längre sträckor om jag inte kan åka business.
#42 2022-03-03, 23:34
peter_pung
Ursprungligen postat av SWAG99
Det har du ju rätt i. Själv får jag lätt panik/svår ångest av attacks in mig i economy. Det har kommit på senare år. Kan funka ok om det är ledigt bredvid, eller om det är en liten späd person. Hamnar jag bredvid en annan 80 kilos man och ska sitta och skava axlar i 11 timmar hem från Japan är paniken ett faktum. Brukar ha nån benzo i fickan att ta till om det krisar, men undviker helst att flyga längre sträckor om jag inte kan åka business.

Ja, alla är vi olika. Om jag bara har lurar med musik och ett par öl och någon drink i kroppen så lyckas jag nästan gå in i någon slags dvala och sen försvinner timmarna snabbt.

Sen är det ju inte alltid trevligt. Minns särskilt en flygning från Bangkok där jag hamnade bredvid en fet gubbe som stank svett och satt och grälade med sin fru större delen av resan. Men oftast går det utmärkt.

Tycker mest att man kan bo på så fruktansvärt mycket bättre hotell i en vecka eller två för mellanskillnaden. Härdar hellre ut i 10 timmar för att ha det ännu bättre på destinationen.
#43 2022-03-03, 23:39
RandomWanderer
Ursprungligen postat av Harrywinston
Bor utomlands och har inte flugit med SAS på minst femton år utan flyger mest med Delta, United, KLM, Air France. Undviker SAS som pesten pga att det är statligt, sossigt och att deras flygvärdinnor oftast är nära pensionsåldern och knappast är serviceminded.

Hursomhelst i sommar tänkte jag besöka Swedistan och pga covidregler som ändras hela tiden lutar det åt att jag flyger med SAS då de är de enda med direktflyg härifrån.

Så hur illa är SAS numera? Bör jag skippa SAS och istället mellanlanda i London, Amsterdam eller någon annan hub utanför Sverige? Problemet då är väl att man även tvingas följa testregler från detta land och riskerar att de inför inreseförbud osv med kort varsel. Direktflyg till Sverige borde vara mindre riskabelt.

Hur är de olika klasserna med SAS? Tänkte helst ta Premium economy eller liknande men i värsta fall business om premium economy suger på SAS. Samtidigt vill man ju inte punga ut 20k+ för business och sedan bli behandlad som skit av någon tjock värdegrundscertifierad flygvärdinna.



Ett företag som hatar sitt eget land. Ett företag som anser att Norden inte har någon egen kultur.
Ett företag som styrs av Kommunisterna på Vänstern och sög upp det mesta av de fjuttiga bidrag de gav ut under pandemin.

Och du måste fråga om du skall undvika skiten ?

Du är en del av dagens enorma problem med mänskligheten.
#44 2022-05-10, 17:13
SKIL
SAS ställer in cirka 4.000 flygningar under maj-augusti
Personalbrist och Leveransproblem.
https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-sas-staller-in-4-000-flygningar-i-...

Beskedet får pilotfacket att rasa, men enligt SAS har hela flygindustrin just nu problem att växla upp efter pandemin.

- SAS borde säljas vidare till högst bjudande ...
#45 2022-05-18, 13:54
Mashedpotatoe
Ursprungligen postat av SKIL
SAS ställer in cirka 4.000 flygningar under maj-augusti
Personalbrist och Leveransproblem.
https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-sas-staller-in-4-000-flygningar-i-...

Beskedet får pilotfacket att rasa, men enligt SAS har hela flygindustrin just nu problem att växla upp efter pandemin.

- SAS borde säljas vidare till högst bjudande ...


De borde lösa det som EasyJet:
https://speld.nl/2022/05/17/personeelstekort-bij-luchtvaartmaatschappije...

Google translate:
Personalbrist hos flygbolag: passagerare från inställda flyg får plats som kabinpersonal
17 maj 2022 av Xara Roelofs och Bas van der Meulen

Liksom i många andra sektorer råder det stor personalbrist hos flygbolagen. EasyJet har kommit med en kreativ lösning på detta problem: kunder vars flyg har ställts in eller platser tagits bort erbjuds en gratis plats som kabinpersonal. "På så sätt kommer de fortfarande fram till sin destination."

"Vi kontaktar personer vars flyg har ställts in och erbjuder dem en tjänst som kabinpersonal", förklarar easyJets vd Johan Lundgren. ”De erbjuds en sex minuter lång snabbkurs där de lär sig säkerhetsinstruktionerna och därefter kan de hälla upp rätt mängd dryck så att koppen precis inte rinner över. De lär sig också att hantera aggressiva britter som slår in skallarna på varandra under flygningen.”

"Inom en mycket nära framtid hoppas vi kunna sätta in strandade passagerare inte bara som kabinpersonal utan också som piloter", fortsätter VD:n. "På så sätt kan alla alltid komma till destinationen och vår personalbrist har löst sig." Eventuella risker som en högre risk att krascha täcks av det finstilta när du bokar biljetten på hemsidan. "Och naturligtvis får folk tillbaka sina pengar när de kraschar. För det ska de kontakta våra operatörer, som från och med nu består av passagerare som får vänta i timmar på bagagekontrollen.”
#46 2022-05-28, 16:08
SKIL
SAS värsta kris någonsin ..
SAS har skulder på 33,5 miljarder svenska kronor.
Med nio kvartal i rad av solida underskott kan bolaget nu titta ner i avgrunden, skriver Finans.dk.

Tuffa tider nu
#47 2022-05-28, 18:39
Merwinna
Ursprungligen postat av SKIL
SAS värsta kris någonsin ..
SAS har skulder på 33,5 miljarder svenska kronor.
Med nio kvartal i rad av solida underskott kan bolaget nu titta ner i avgrunden, skriver Finans.dk.

Tuffa tider nu


Ja, man gråter ju inte direkt. Men otroligt synd att de skulle gå den vägen. Jag minns när jag var barn, hur man såg upp till de stiliga piloterna och flygvärdinnorna på SAS-planen. Men för ett eller ett par decennium sedan fick någon för sig, att i alla fall flygvärdinnorna (vet inte hur det var med piloterna) skulle bära mjukisplagg och keps, och att de inte skulle behöva vara slanka, välvårdade och snyggt sminkade med uppsatt hår o.s.v. längre, som hos andra flygbolag. Det skulle väl vara jämlikt och feministiskt. Men det var där det började sjansera. De flesta människor flyger inte så ofta, och när de gör det tycker de att stilig personal att titta på i kabinen, hör till upplevelsen.
#48 2022-05-29, 10:29
SKIL
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man gråter ju inte direkt. Men otroligt synd att de skulle gå den vägen. Jag minns när jag var barn, hur man såg upp till de stiliga piloterna och flygvärdinnorna på SAS-planen. Men för ett eller ett par decennium sedan fick någon för sig, att i alla fall flygvärdinnorna (vet inte hur det var med piloterna) skulle bära mjukisplagg och keps, och att de inte skulle behöva vara slanka, välvårdade och snyggt sminkade med uppsatt hår o.s.v. längre, som hos andra flygbolag. Det skulle väl vara jämlikt och feministiskt. Men det var där det började sjansera. De flesta människor flyger inte så ofta, och när de gör det tycker de att stilig personal att titta på i kabinen, hör till upplevelsen.



Tänk ändå att SAS blev Årets flygbolag under 80-talet ..

Qatar Airways som nu har vunnit utmärkelsen sex gånger (2011, 2012, 2015, 2017, 2019 och nu 2021)