Hur illa är SAS och vågar man boka med tanke på avbokningar och inställda resor??

#25 2021-12-22, 07:40
manicpixiedream
Jag flög med SAS från Stockholm till Berlin denna månad. Trodde inte att det var något fel på det. Vad jag gillar jämfört med Easyjet är att det tillåtna handbagaget är större.
#26 2021-12-22, 07:47
kalle632
SAS är fullt jämförbart med Lufthansa och fungerar mycket bra. Fram till COVID i alla fall.

Nej, man tänder sällan på flygvärdinnan på SAS. Å ena sidan är det nog ett tidens tecken men å andra sidan är det inget jobb för en gammal kärring.

Gissar att COVID taget hand om detta genom omstrukturering till bemanningsföretag. Med mer marknadsmässiga villkor lär tanterna hitta annan sysselsättning när glamouren fallnat.

Vem fan flyger för att få gratis sprit?
#27 2021-12-22, 13:33
salladsmix
Kaoset på Arlanda då SAS fortsätter att ställa in sina flyg, alla val bara iväg o fira jul /

(tankarna går till när alla vill bara fly, då pratar vi kaos)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-utesluter-inte-att-fler-avgangar-...
#28 2021-12-22, 13:45
Karlxis
Flyger alltid med SAS kastrup-alicante ett antal gånger per år. Har aldrig fått dåligt bemötande eller sunkiga plan. Åldern på gubbar och kärringar bland personalen stör mig absolut inte så länge de håller uppe servicen som sig bör.
Vill jag dricka champagne gör jag det vid poolen eller restaurangen inte betalar jag för flygbiljetten för att lura mig själv med att drickat ingår, sorgligt.
Dessutom är champagne inte det minsta gott.
#29 2022-01-03, 14:41
Japanskrapan
Ursprungligen postat av Karlxis
Flyger alltid med SAS kastrup-alicante ett antal gånger per år. Har aldrig fått dåligt bemötande eller sunkiga plan. Åldern på gubbar och kärringar bland personalen stör mig absolut inte så länge de håller uppe servicen som sig bör.
Vill jag dricka champagne gör jag det vid poolen eller restaurangen inte betalar jag för flygbiljetten för att lura mig själv med att drickat ingår, sorgligt.
Dessutom är champagne inte det minsta gott.

Har sett i C/Plus tidiga mornar när dom flesta tar en flaska
mini flaska champagne till frukosten och man undrar om
varför? Håller med. Det smakar sockervatten.
#30 2022-01-03, 15:45
george.sthlm
Ursprungligen postat av kalle632
SAS är fullt jämförbart med Lufthansa och fungerar mycket bra. Fram till COVID i alla fall.

Nej, man tänder sällan på flygvärdinnan på SAS. Å ena sidan är det nog ett tidens tecken men å andra sidan är det inget jobb för en gammal kärring.

Gissar att COVID taget hand om detta genom omstrukturering till bemanningsföretag. Med mer marknadsmässiga villkor lär tanterna hitta annan sysselsättning när glamouren fallnat.

Vem fan flyger för att få gratis sprit?


PGA att SAS har så stor del av sin flygproduktion utlagda på lågprisländer som Baltikum och Irland
så är service och kvalitet ibland riktigt riktigt dålig.
Piloter med bara några få timmar bakom spakarna ( xfly, sail m.m. )
När du flyger med core sas så är service och säkerhet i klass med dom bästa i europa men för
den inhyrda delen ? Herregud. Får Ryan och easyjet att framstå som föredömen.
#31 2022-01-19, 23:01
LibBell
Ursprungligen postat av george.sthlm
PGA att SAS har så stor del av sin flygproduktion utlagda på lågprisländer som Baltikum och Irland
så är service och kvalitet ibland riktigt riktigt dålig.
Piloter med bara några få timmar bakom spakarna ( xfly, sail m.m. )
När du flyger med core sas så är service och säkerhet i klass med dom bästa i europa men för
den inhyrda delen ? Herregud. Får Ryan och easyjet att framstå som föredömen.


Vilket kvalificerat skitsnack! Bästa kabinservicen har jag fåttav SAS är när jag flyger SAIL/Connect, samt deras wetlease som Xfly/Cityjet. Mainline SAS CC är bara trötta och överbetalda, personer som borde leta sig till ett annat yrke.

SAS inrikes och intraeuropa är riktigt dålig, vilket LCC är minst likvärdig, till stor beroende på bemötade av CC som är under all kritik. SAS longhaul i business har en grym hårdvara, bra catering men återigen trötta, dryga, överbetalada CC, har man tur får man några som fattar vad deras yrken går ut på. Nä, det enda som är bra med SAS just nu är deras ledning som fattar att de måste rensa ut i leden av överbetalda piloter och CC!
#32 2022-01-20, 21:16
george.sthlm
Ursprungligen postat av LibBell
Vilket kvalificerat skitsnack! Bästa kabinservicen har jag fåttav SAS är när jag flyger SAIL/Connect, samt deras wetlease som Xfly/Cityjet. Mainline SAS CC är bara trötta och överbetalda, personer som borde leta sig till ett annat yrke.

SAS inrikes och intraeuropa är riktigt dålig, vilket LCC är minst likvärdig, till stor beroende på bemötade av CC som är under all kritik. SAS longhaul i business har en grym hårdvara, bra catering men återigen trötta, dryga, överbetalada CC, har man tur får man några som fattar vad deras yrken går ut på. Nä, det enda som är bra med SAS just nu är deras ledning som fattar att de måste rensa ut i leden av överbetalda piloter och CC!


sas inrikes är och har varit (2020) inhyrda xfly (OSD, VBY mm )
först så hyllar du deras inhyrda baltiska / spanska lågpris lågkvalitets bolag
sedan så är det inrikes som är problemet ?
Men du har helt sätt stora delar av deras åldrande CC och flightdeck borde ha avvecklats för länge sedan. två fel gör inte ett rätt.
#33 2022-01-22, 05:37
Antex
Före Covid gjorde jag ett 20 tal flygningar per år med SAS (egna A320) och har varit nöjd.

Innan sista resan fick jag reda på att datorväskan inte kan åka med tillsammans med kabinväskan.
Då avbokade jag direkt.
Och tur var det för dom hade ändrat plan också till en Canadair cigarr.. en sån man inte kan stå raklång i mittgången ens.
#34 2022-01-23, 18:34
godboy
Nu är det ju som vanligt med Flashback, många som påstår sig flyga "första klass" som nog aldrig varit närmare det än att de möjligtvis sett ett flygplan på distans.

Nästa alla väljer ekonomiflyg just p g a pengarna, och även om man har pengarna så är då ändå för mycket som skiljer i slutänden.

Men nu handlar det ju om SAS, och om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag väl bara att de är snäppet bättre än Ryanair. Tycker ofta de är sena, det är diverse krångel gång på gång, så kan jag välja annat bolag så gör jag det. Men om de är de enda som flyger direkt så får det gå, då det är segt att byta.
#35 2022-01-23, 18:58
Ursprungligen postat av godboy
Nu är det ju som vanligt med Flashback, många som påstår sig flyga "första klass" som nog aldrig varit närmare det än att de möjligtvis sett ett flygplan på distans.

Nästa alla väljer ekonomiflyg just p g a pengarna, och även om man har pengarna så är då ändå för mycket som skiljer i slutänden.

Men nu handlar det ju om SAS, och om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag väl bara att de är snäppet bättre än Ryanair. Tycker ofta de är sena, det är diverse krångel gång på gång, så kan jag välja annat bolag så gör jag det. Men om de är de enda som flyger direkt så får det gå, då det är segt att byta.

Med tanke på din profil, borde du välja Malev, ett riktigt klassbolag aha
#36 2022-01-24, 22:04
LibBell
Ursprungligen postat av george.sthlm
sas inrikes är och har varit (2020) inhyrda xfly (OSD, VBY mm )
först så hyllar du deras inhyrda baltiska / spanska lågpris lågkvalitets bolag
sedan så är det inrikes som är problemet ?
Men du har helt sätt stora delar av deras åldrande CC och flightdeck borde ha avvecklats för länge sedan. två fel gör inte ett rätt.


Jag kanske var otydlig:

1 - SAS produkt som helhet inrikes/europa oavsett operatör är riktigt dålig jämfört med bolag inom den egna alliansen.

2 - VID jämförelse mellan operatörerna inrikes/europa så upplever jag main lines CC som jävligt mycket mindre serviceminded än deras underleverantörer (inkl SAIL).

3 - SAS long haul HADE kunnat vara den bästa transatlantiska produkten (iaf i business) om det inte vore för CC (main line) som är så jävla trötta (inte alla, absolut inte, men väldigt många)

Frågor på det?