VY Nattåg till och från Norrland – En katastrof!

#13 2021-07-27, 01:27
MartinDahlinsMamma
Ursprungligen postat av pestloppan
Berodde förseningen på att det var fel på tåget, eller fel på spåranläggningen?
Var det det senare så kan ju knappast Vy Tåg anklagas för själva förseningen!

Du bör f.ö ha rätt stor chans att få tillbaka en stor del av biljettpriset vid en så stor försening.


Det som hände TS tåg var att ett annat lok hade havererat så hens tågs lok var på något vänster tvunget att tas ur bruk och hämta de havererade tåget och köra de till en station för att sen tas ur bruk igen och åka tillbaka till ts tåg för att fortsätta färden.

Dvs tåget stod stilla utan lok på en station ute i bushen. Hela händelseförloppet är väldigt märkligt.

Ca 5-6 h försening ledde detta till.

Med det sagt håll er undan från VY lägg till de hundringar SJ kostar extra, det kommer ni vinna på i längden.
#14 2021-07-27, 08:04
pestloppan
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Det som hände TS tåg var att ett annat lok hade havererat så hens tågs lok var på något vänster tvunget att tas ur bruk och hämta de havererade tåget och köra de till en station för att sen tas ur bruk igen och åka tillbaka till ts tåg för att fortsätta färden.

Dvs tåget stod stilla utan lok på en station ute i bushen. Hela händelseförloppet är väldigt märkligt.

Ca 5-6 h försening ledde detta till.

Med det sagt håll er undan från VY lägg till de hundringar SJ kostar extra, det kommer ni vinna på i längden.


Fast om du ska fortsätta norrut från Boden och vidare mot Kiruna, Riksgränsen och Narvik så är Vy Tåg det enda alternativet.
#15 2021-07-27, 11:21
MartinDahlinsMamma
Ursprungligen postat av pestloppan
Fast om du ska fortsätta norrut från Boden och vidare mot Kiruna, Riksgränsen och Narvik så är Vy Tåg det enda alternativet.


Ok då förstår jag, då tycker jag synd om er som behöver åka så långt norrut att ni måste använda er utav VY.
#16 2021-07-27, 15:49
ForzaLeon
Det är bara tacka avregleringen att Sveriges järnväg är som den är.
#17 2021-07-28, 23:26
Rostmox
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Det är bara tacka avregleringen att Sveriges järnväg är som den är.


Det är en lång betalartikel men jag kan inte låta bli att ta ett citat från den.

Maria och Göran Lindberg från Luleå är på järnvägsstationen enbart för att köpa glass. De åker inte tåg längre, eftersom de inte litar på tågen.
– Nej absolut inte. Det har man ju sett gång efter annan hur tågen blir försenade och passagerare lämnas i sticket, säger Maria Lindberg.
– Jag skulle aldrig våga åka tåg och framförallt inte till något möte. Aldrig i livet, säger Göran Lindberg.
Han har själv arbetat 42 år på järnvägen i Luleå som arbetsledare för underhållet, berättar han.
– Jag kan säga att det är inte som det var förr.
Varför tror du att det har blivit försämrat?
– Avregleringen. Det är ju så det blir. Det är ett enormt bristande underhåll, konstaterar han och tittar menande på allt ogräs som växer på banområdet.
Förr kunde man köra tåg även om det var minus 30 grader, påpekar han.
– Om det stannade så körde ett växellok ut för att hämta det. Det går inte idag, för då är det ett annat företag som man måste ringa och de ska ha väldigt bra betalt
Vad ska man göra åt det?
– Återgå till det statliga.


https://nsd.se/bli-prenumerant/artikel/lz2ngmql
#18 2021-07-29, 09:26
ForzaLeon
Ursprungligen postat av Rostmox


Det är en lång betalartikel men jag kan inte låta bli att ta ett citat från den.

https://nsd.se/bli-prenumerant/artikel/lz2ngmql


Jo precis det mesta handlar om avregleringen av järnvägen.
Då allt börjar handla om pengar och endast pengar blir underhåll och trafik därefter.

Det bästa är ett och samma statliga företag (SJ) sköter all trafik och underhåll inom svensk järnväg.
Där det då ska få kosta pengar att bedriva en fungerande trafik på svensk järnväg.

Varför ska statligt ägda utländska företag köra tåg i Sverige där de plockar russinen ur kakan?
De är inte ett dugg intresserade av att köra den trafik som ger ingen/lite vinst.
#19 2021-08-05, 15:01
OlleViero
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Jo precis det mesta handlar om avregleringen av järnvägen.
Då allt börjar handla om pengar och endast pengar blir underhåll och trafik därefter.


Det bästa är ett och samma statliga företag (SJ) sköter all trafik och underhåll inom svensk järnväg.
Där det då ska få kosta pengar att bedriva en fungerande trafik på svensk järnväg.

Varför ska statligt ägda utländska företag köra tåg i Sverige där de plockar russinen ur kakan?
De är inte ett dugg intresserade av att köra den trafik som ger ingen/lite vinst.


När SJ hade ansvaret så fungerade det i stort sett alltid.

Men när det går att tjäna pengar på verksamheten så blir framförallt underhållet eftersatt.
Staten har ett ansvar för kommunikationerna i det avlånga landet.

Märkligt nog så drabbar det även flygtrafiken, då Svedavia bara ansvarar för att antal flygplatser. Inte alla som man kan tycka.
#20 2021-08-09, 17:24
Taurus-
Åkte nyligen med Vy från Stockholm till Abisko och senare åt andra hållet.

Avgången var i tid, men under resornas gång blev det ganska exakt en timmes försening åt bägge hållen.

Nattåget gick rätt segt och släppte ofta förbi andra tåg. Annars inga klagomål men långa köer i bistron, inga covidavstånd där inte!
#21 2022-10-27, 23:10
Plukke
Blir ju svårt att åka klimatsmart om man inte vill uppoffra 10 timmars försening utan mat på det.
#22 2022-10-28, 14:45
Ursprungligen postat av Rostmox
Ett lok gick sönder och de fick inte tag på något nytt, alltså tåget stod i STHLM utan lok.

Beror nog på att man har ett helt annat signalsystem på Botniabanan än på resten av järnvägsnätet. Finns bara ett begränsat antal lok som är utrustade för ERTMS. Man kan alltså inte ta vilket lok som helst för då blir det stopp i Sundsvall.
#23 2022-10-29, 20:57
Rostmox
Ursprungligen postat av Jonas1968
Beror nog på att man har ett helt annat signalsystem på Botniabanan än på resten av järnvägsnätet. Finns bara ett begränsat antal lok som är utrustade för ERTMS. Man kan alltså inte ta vilket lok som helst för då blir det stopp i Sundsvall.


Du menar att det har något att göra med att det gamla ATC systemet håller på att avvecklas och att det kör ihop sig i samband med det?
#24 2022-10-29, 21:08
Ursprungligen postat av Rostmox
Du menar att det har något att göra med att det gamla ATC systemet håller på att avvecklas och att det kör ihop sig i samband med det?

ATC har inte börjat avvecklas ännu även om det finns planer på det i framtiden men Botniabanan är byggd med det nya systemet ERTMS. Majoriteten av dom svenska loken är ännu inte utrustade för detta och dessa lok fungerar inte på sträckan Sundsvall-Umeå.