Jobbar själv på Öresundstågen där SJ tog över trafiken för exakt ett år sedan.
Vi har använt detta planeringsverktyg i 1 år nu, och det är fortfarande skit.
Då ska det tilläggas att vi har ett mycket bättre kollektivavtal än vad typ resten av Sverige har.
Stora SJ kör fortfarande med kvartstid, vilket tillhör 1800-talet typ.
Det är därför dom på stor-SJ har sånna sjuka turer.
Jobba mellan 20-23.30, för sedan ha kvartstid mellan 23.30-03.30 innan man ska köra igen mellan 03.30-08.00.
Hos oss på Öresundstågen är det omöjligt då vi bara får jobba max 8 timmar om något av jobbtiden infaller mellan 01.30-06.00.
Skulle säga att det endast kommer bli mindre förbättringar för dom anställda på SJ.
Planeringssystemet är inköpt från ett tyskt bolag, där alla vet att man jobbar för mycket sämre villkor än vad man gör i Sverige. Kommer inte alls passa in hos svenskar på samma sätt.
När vi jobbade för Transdev, som körde Öresundstågen före SJ, kunde man alltid deala när man skulle jobba övertid. Kanske att man fick betalt för 10 timmar fastän passet bara var 6 timmar, eller att man jobbade övertid en dag och så fick man dessutom ledigt en dag till.
Det innebar att trafiken alltid flöt runt, då människor gärna tjänar extra pengar.
Kunde vara något litet problem på sommaren då man har rätt till sina 4 veckor semester.
Tyvärr har SJ helt strypt det här med att få något extra.
Är passet 3 timmar långt, så får du bara övertid för dom 3 timmarna. Och vem fan går in på sin lediga dag för att få 3 timmar övertid?
Dom ställer hellre tågen än att dom anställda ska få extra betalt. Dom har dock haft någon deal under Corona-tiden som innebär att dom slipper böter pga hastigt inkomna sjukskrivningar, då man ska stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Så det är nog det dom använder som ursäkt fortfarande, trots att det inte stämmer.
Men kan till 100% säga att många av dom inställda tågen beror på att SJ vägrar betala ut mer än vad passet ger. Då är det inte många som går in och jobbar heller.