Alla SJ-tåg mellan Uppsala och Stockholm inställda (2021-12-12)

#61 2021-12-12, 09:16
SJ:s nya VD var tidigare chef på Samhall. Hon kanske tog med sig personalen till SJ.
#62 2021-12-12, 09:23
Ratad
Ursprungligen postat av Niggward
Man är ju inte direkt förvånad. I Sverige stannar trafiken varje år vid första löv eller snöfall även fast man VET att det kommer runt samma tid varje år.

Att tågen stannar för att någon är sjuk låter som en vanlig dag i landet

Detta.

Plus att det snålas in på underhåll av tågseten på många ställen så minsta lilla reservdelsbrist eller sjukdom bland personalen där så kollapsar underleverantörernas hittepåsystem.
#63 2021-12-12, 09:53
Enkelt, bara ta bilen. Lita inte på andra.
För ni har väl bil som reservplan ?
#64 2021-12-12, 09:56
Mydan
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan ju inte ha hur mycket personal som helst som sitter stand-by. Även SJ:s ombordare har ledigt varannan helg.


Är det för ovärdigt för raketforskarna, eller?

Är det inte märkligt, det här med att det alltid finns en diffus "kritiskt tänktande" förklaring...?

Ändå har sådana förklaringar aldrig någonsin behövt uttryckas senaste 100 åren, då det aldrig hänt? Är det inte lite märkligt hur det nu helt plötsligt är så pass "naturligt" att "även SJ:s ombordare har ledigt"?

Men det är väl som det är.
Det har alltid våldtagits i rekord i Sverige.
Det har alltid bombats i Sverige.
Det har alltid skjutits i Sverige.
Det har alltid gruppvåldtagits i Sverige.
Det har alltid förnedringsrånats i Sverige.
Vi har alltid haft massinvandring i Sverige...

... SJ:s ombordare har alltid varit lediga i Sverige?
#65 2021-12-12, 09:59
staticage
Detta är alltså kollektivtrafik mellan ett lands huvudstad och näst största stad haha.
U-land
#66 2021-12-12, 10:00
flipflap
Ursprungligen postat av Zloth
Är detta ett skämt?

Herregud, man skulle kunna tro att det är Ryssland vi pratar om.

Du har inte åkt mycket tåg i Ryssland hör jag ...
#67 2021-12-12, 10:03
HomoDeus
Så här blir det när stat ska driva verksamhet. Pissdyrt och dåligt.
#68 2021-12-12, 10:17
Jus-sanguinis
Ursprungligen postat av Zloth
Är detta ett skämt?

Herregud, man skulle kunna tro att det är Ryssland vi pratar om.


Det var mycket jag inte gillade i Ryssland men tunnelbanan och tågen gick fan i tid och det fanns personal.
#69 2021-12-12, 10:19
Haubits77B
Ursprungligen postat av maanoja
Jobbar själv på Öresundstågen där SJ tog över trafiken för exakt ett år sedan.
Vi har använt detta planeringsverktyg i 1 år nu, och det är fortfarande skit.
Då ska det tilläggas att vi har ett mycket bättre kollektivavtal än vad typ resten av Sverige har.
Stora SJ kör fortfarande med kvartstid, vilket tillhör 1800-talet typ.
Det är därför dom på stor-SJ har sånna sjuka turer.
Jobba mellan 20-23.30, för sedan ha kvartstid mellan 23.30-03.30 innan man ska köra igen mellan 03.30-08.00.
Hos oss på Öresundstågen är det omöjligt då vi bara får jobba max 8 timmar om något av jobbtiden infaller mellan 01.30-06.00.
Skulle säga att det endast kommer bli mindre förbättringar för dom anställda på SJ.
Planeringssystemet är inköpt från ett tyskt bolag, där alla vet att man jobbar för mycket sämre villkor än vad man gör i Sverige. Kommer inte alls passa in hos svenskar på samma sätt.

När vi jobbade för Transdev, som körde Öresundstågen före SJ, kunde man alltid deala när man skulle jobba övertid. Kanske att man fick betalt för 10 timmar fastän passet bara var 6 timmar, eller att man jobbade övertid en dag och så fick man dessutom ledigt en dag till.
Det innebar att trafiken alltid flöt runt, då människor gärna tjänar extra pengar.
Kunde vara något litet problem på sommaren då man har rätt till sina 4 veckor semester.
Tyvärr har SJ helt strypt det här med att få något extra.
Är passet 3 timmar långt, så får du bara övertid för dom 3 timmarna. Och vem fan går in på sin lediga dag för att få 3 timmar övertid?
Dom ställer hellre tågen än att dom anställda ska få extra betalt. Dom har dock haft någon deal under Corona-tiden som innebär att dom slipper böter pga hastigt inkomna sjukskrivningar, då man ska stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Så det är nog det dom använder som ursäkt fortfarande, trots att det inte stämmer.

Men kan till 100% säga att många av dom inställda tågen beror på att SJ vägrar betala ut mer än vad passet ger. Då är det inte många som går in och jobbar heller.



Det här är klassiskt.
Man köper in ett system från ett annat land och tror att det ska fungera.

De svenska kiosk-/närköp-/lanthandelskedjorna Time och Nära Dej (Menigo, f.d ICA Meny) köpte in ett kassasystem anpassat för norska sportbutiker. Vad kunde gå fel?????
#70 2021-12-12, 10:22
idontknowmyself
Det verkar vara ganska återkommande att problemet ligger i planeringsverktyget de använder. Jag såg något om att de även började använda ett nytt i november och hela Mälardalen fick problem att tågpendla.

Det här är såpass allvarligt att man är förvånad att inte mer info finns om vad det är för program de använder och varför man skyller på personalen som är helt slutkörd efter dålig planering.

Jag misstänker att vi kommer få se mer problem framöver närmaste 10-20 åren. Programmet man använder för att planera finns ju kvar och fortsätter att göra livet för jäkligt.

Det här fungerar helt enkelt inte och hela vårt järnvägsnät är på bristningsgränsen eftersom man har förslösat pengar som skulle gått till infrastrukturen på andra saker istället.
#71 2021-12-12, 10:26
farbror Sven
Kanske dags att blåsa liv i 80-talets långkörare; PUST- föreningen pendlare Uppsala-Stockholm.
#72 2021-12-12, 10:59
Newstyle
Ursprungligen postat av storsaga
Statistiskt har du en onyanserad bild av verkligheten.


Statistiskt sett blir Sverige bara sämre och sämre allt från skolresultat där vår minister inte ens med bevisat fusk kunde få ljuga till att Sverige hänger med i PISA.

Till kriminalitet, våldsbrott och våldtäkter är vi nu värst på i hela Europa. Högst antal dödskjuttningar av alla länder och sprängningar med bomber och handgranater kan jämföras med Mexico som är ett av de farligaste länderna i Sydamerika.

Vidare med väldigt låga pensioner trots den skyhöga skatten och en välfärd som håller på att glida oss ur händerna.

Bland de längsta vårdköerna i Europa för operationer, vi har en vårdskuld alltså ligger efter med behandlingar som också visar nya bottensiffror mot andra tidigare jämnlika länder. Vi har bland de lägst antal IVA platser per person och land i hela Europa. Förlossningsvården går åt helsike och barnmorskor flyr nu yrket...

Vad har du för bild av verkligheten? Beskriv gärna din bild av var det går så bra för Sverige statistiskt sett!