Alla SJ-tåg mellan Uppsala och Stockholm inställda (2021-12-12)

#97 2021-12-13, 03:08
Resplendent
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Sverige bör söka hjälp från Ryssland så snart som möjligt. Direkt efter det kommer många infrastrukturella problem att börja åtgärdas i Sverige. Dussintals nya tunnelbanestationer kommer att dyka upp i Stockholm, kilometerlånga nya räls ska läggas, kanske till och med en järnvägsbro mellan Sverige och Finland kommer att byggas (ryssarna byggde mycket snabbt en liknande bro som förbinder Ryssland med Krymhalvön).
Kontakter dit du kan gå:
Ryska järnvägarna:
https://eng.rzd.ru/en/9889
Den ryska regeringens mottagningsrum:
http://services.government.ru/letters/
Putins adress:
http://www.letters.kremlin.ru/


Precis. Ta hit lite konsulter från RZjD så hjälper de till med att lösa alla problem. Sveriges ansvariga för infrastruktur- och trafikfrågor borde ta en studieresa till Ryssland och åka lite tåg. På något sätt är de alltid punktliga, både tunnelbanan såväl som pendeltågen och fjärrtågen. Ord som lövhalka existerar inte i deras vokabulär, och snöoväder är inga större problem. RZjD har har till och med dotterbolag som bygger järnväg internationellt.
#98 2021-12-13, 05:53
Niggers
Just Stockholm och Uppsala går det väldig många tåg. Dels SJ regionaltåg, Mälartåg som körs av MTR och sedan SL pendeltåg. Om nu SJ har personalbrist är det väl ganska rimlig att man dra in på denna sträcka som det finns många alternativa resvägar på.

Det är lite jävligare att när dom ställer in tåg mellan Järvsö och Stockholm en söndag EM, då finns inte många alternativ ta sej ifrån övre Norrland till Civilasationen ingen.
#99 2021-12-13, 06:52
IknowwhatIknow
Ursprungligen postat av RBKonduktor
SJ har infört denna åtgärd för lösa personalproblemet sen några veckor sen men slanten är 1.500:- icke 4.000:- per extra dag som arbetas under december.


Aha!
Det car ungefär som MTR pendeln gjorde 2018.
Dom började med 2.000:- per pass, men fick öka till 4.000:- under december och januari (om jag inte blandar ihop det med sommar-månaderna) då på tok för få tog extra pass till att börja med.
#100 2021-12-13, 07:59
MissSnork
Ursprungligen postat av storsaga
Vad vet du om hantering av olika väder? Har du statistik från andra länder du kan jämföra med?


jag har statistik från ett land i Norr . Där det är både kallare på vintern och varmare på sommaren. Tågen rullar bara runt oavsett snöoväder och allt annat. Inga "signalfel, spårfel, vagnfel, olyckshändelse, obehöriga i spårområdet".

Vad är det som de gör fel??
#101 2021-12-13, 08:24
AltaretRestes
Det är skitsnack. SJ har bytt elektroniskt system för planering/schemaläggning och kallar det "personalbrist" och "sjukfrånvaro" för att de inte vill att alla ska veta hur jävla fail de är som bytt till ett system som inte fungerar. Förmodligen har det kostat jävligt mycket pengar.
#102 2021-12-13, 10:18
FlexibelHottentott
Kostsamt.
Men nu kan vi skylla på att kineserna som äger själva tågen är att skylla på =)
#103 2021-12-13, 12:02
EmilyMayen
Off topic - men när det ändå är tåg som diskuteras...
Använder svenskarna ansiktsmask på tågen ?
Är på väg till Sverige för besök från ett land i Europa där ALLA har mask på tåg / buss / i affärer
Hur ser det ut på tågen i dag i Sverige ?
#104 2021-12-13, 13:03
storsaga
Ursprungligen postat av MissSnork
jag har statistik från ett land i Norr . Där det är både kallare på vintern och varmare på sommaren. Tågen rullar bara runt oavsett snöoväder och allt annat. Inga "signalfel, spårfel, vagnfel, olyckshändelse, obehöriga i spårområdet".

Vad är det som de gör fel??


Kan vara högre användningsgrad här + andra faktorer. Men hänvisa källan då.
#105 2021-12-13, 13:04
storsaga
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Off topic - men när det ändå är tåg som diskuteras...
Använder svenskarna ansiktsmask på tågen ?
Är på väg till Sverige för besök från ett land i Europa där ALLA har mask på tåg / buss / i affärer
Hur ser det ut på tågen i dag i Sverige ?


max 10% har mask pga nyligen införda rekommendationer. (Stockholm)
#106 2021-12-13, 13:06
RBKonduktor
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Off topic - men när det ändå är tåg som diskuteras...
Använder svenskarna ansiktsmask på tågen ?
Är på väg till Sverige för besök från ett land i Europa där ALLA har mask på tåg / buss / i affärer
Hur ser det ut på tågen i dag i Sverige ?

Helt Off-topic det där, och vad jag vet sitter knappast någon och räknar på det där.
Egen observation säger att kanske 10 ~ 20% använder mask när dom åker tåg i dagsläget. något mer masker i Stockholm kollektivtrafik och något färre i Göteborg och Malmö trafik.
#107 2021-12-13, 17:02
SiamGnome
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Såg faktiskt statistik på en järnvägarsajt där insatta diskuterade bl a just detta med punklighet, och på en lista över länder i världen så hamnade Sverige på den nedre hälften, tillsammans med bl a USA. På den övre hälften hamnade länder som Italien och nåt balt-land. Minns inte hur det var med Tyskland, men statistiken var överlag förvånande.

Sverige tronar på minnen från fornstora dar.


Inte för jag tror Sverige är bra men jmf förseningar mellan länder är nog svårt. Hur definieras en försening?
#108 2021-12-13, 17:34
MrMario
Ursprungligen postat av Doiten
SJ menar att det är på grund av sjukdom bland personalen.


Förvånar inte att utlåtandet kommer från just SJ, ett företag som sossarna sannolikt har god kontroll över även fast det ska drivas som i mer fristående bolagsform. 2014 lyckades ju S o MP förmå Vattenfall att ändra sig från att vara kritiska till kärnkraftsnedläggning till att vara positiva, genom att S och MP helt enkelt stukade om deras styrelse och tystade VD:n.

I detta fall med SJ:s massiva inställning av tåg så tror jag det är order uppifrån för att få ner elförbrukningen i landet så de slipper ta till den drastiska metoden med regelrätt nedsläckning, för då vore det ju helt omöjligt att förneka krisen kärnkraftsnedläggningarna inneburit för Sverige och Europa.