Alla SJ-tåg mellan Uppsala och Stockholm inställda (2021-12-12)

#73 2021-12-12, 11:09
Snorrelino
Det hela började redan under pandemin. SJ har sedan några år en mycket tuff attityd mot sina anställda. I mars förra året när pandemin började drog man in personalens arbetsschema och tvingade de anställda till en rutin där alla skulle titta i en app varje dag kl. 17.00 för att se vilka arbetstider man skulle ha nästa kalenderdygn. Otroligt tufft i en verksamhet som pågår dygnet runt. Man fick alltså bara 7 timmar på sig att anpassa både sitt eget och sin familjs liv efter SJ.

Detta pågick över 5 månader. Flera som talade om att de tilldelade arbetstiderna inte fungerade den eller den dagen hotades med Arbetsvägran. Man var totalt livegna.

Sedan fick man ytterligare någon dag eller två i förväg i under några månader.

Det nya verktyget är köpt för att pressa skiten ur folk och det är det som till slut knäckt personalen.

Man har även stora problem med personalbrist för att alla som har möjlighet säger upp sig. Plus sjukskrivningar hos de som inte orkar mer.

Hat god insyn via en mig närstående person som jobbar i företaget. Själv hade jag aldrig jobbat på SJ efter att ha kunnat följa det på nära håll.
#74 2021-12-12, 11:29
Haubits77B
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det hela började redan under pandemin. SJ har sedan några år en mycket tuff attityd mot sina anställda. I mars förra året när pandemin började drog man in personalens arbetsschema och tvingade de anställda till en rutin där alla skulle titta i en app varje dag kl. 17.00 för att se vilka arbetstider man skulle ha nästa kalenderdygn. Otroligt tufft i en verksamhet som pågår dygnet runt. Man fick alltså bara 7 timmar på sig att anpassa både sitt eget och sin familjs liv efter SJ.

Detta pågick över 5 månader. Flera som talade om att de tilldelade arbetstiderna inte fungerade den eller den dagen hotades med Arbetsvägran. Man var totalt livegna.

Sedan fick man ytterligare någon dag eller två i förväg i under några månader.

Det nya verktyget är köpt för att pressa skiten ur folk och det är det som till slut knäckt personalen.

Man har även stora problem med personalbrist för att alla som har möjlighet säger upp sig. Plus sjukskrivningar hos de som inte orkar mer.

Hat god insyn via en mig närstående person som jobbar i företaget. Själv hade jag aldrig jobbat på SJ efter att ha kunnat följa det på nära håll.


Fast SJ har ju rät VÄRDEGRUND.

Denna förbannade värdegrund är tamigfan en version av medeltidens avlatsbrev!

10 stycken "leve Greta" så kommer du undan med mord.
#75 2021-12-12, 11:44
Enoch.Thulin
Ursprungligen postat av SKIL
Alla SJ:s regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm ställs in på söndagen, rapporterar P4 Uppland. SJ menar att det är på grund av sjukdom bland personalen.
Alla som har en bokad biljett med oss eller ska åka med oss i morgon kan boka Mälartågs avgångar, säger Stefan Holmlund, presstalesperson på SJ till radion.

https://sverigesradio.se/artikel/alla-sondagens-regionaltag-mellan-uppsa...
"Bussar mellan Uppsala och Märsta kommer rulla"

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/taagtrafik-mellan-uppsala-och...

Eller personalbrist, vid större sjukdomsfall?

Märkligt att den personal som sköter ersättningsbussarna inte är sjukdomsdrabbad.
#76 2021-12-12, 11:53
grungewhore
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Märkligt att den personal som sköter ersättningsbussarna inte är sjukdomsdrabbad.

det är ett annat bolag.
#77 2021-12-12, 11:57
grungewhore
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det hela började redan under pandemin. SJ har sedan några år en mycket tuff attityd mot sina anställda. I mars förra året när pandemin började drog man in personalens arbetsschema och tvingade de anställda till en rutin där alla skulle titta i en app varje dag kl. 17.00 för att se vilka arbetstider man skulle ha nästa kalenderdygn. Otroligt tufft i en verksamhet som pågår dygnet runt. Man fick alltså bara 7 timmar på sig att anpassa både sitt eget och sin familjs liv efter SJ.

Detta pågick över 5 månader. Flera som talade om att de tilldelade arbetstiderna inte fungerade den eller den dagen hotades med Arbetsvägran. Man var totalt livegna.

Sedan fick man ytterligare någon dag eller två i förväg i under några månader.

Det nya verktyget är köpt för att pressa skiten ur folk och det är det som till slut knäckt personalen.

Man har även stora problem med personalbrist för att alla som har möjlighet säger upp sig. Plus sjukskrivningar hos de som inte orkar mer.

Hat god insyn via en mig närstående person som jobbar i företaget. Själv hade jag aldrig jobbat på SJ efter att ha kunnat följa det på nära håll.

Ja, SJ verkar ha tappat det fullständigt. Nu tar MTR över mälartrafiken, man har samma personalsystem tydligen men har inte köpt sneakvarianten som SJ, och därför vet personalen vad de ska göra imorgon klockan 15 idag istället för 17 😂

Tågtrafik är en jävla bubbla, liksom allt annat. SJ är skitförbannade för att de förlorade upphandlingen av Mälartåg, och de ska då konkurrera med MTR om avgångar på samma sträckor i viss mån. Jag åkte till en ort i Sörmland förra veckan i rusningstrafik, det var typ 30 pers i tåget. På väg hem var det fullt av gymnasieelever i regionen som åkte mellan 2-3 stationer. Det kan ju inte vara lönsamt i längden.
#78 2021-12-12, 12:03
Flashsmash
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast SJ har ju rätt VÄRDEGRUND.

Denna förbannade värdegrund är tamigfan en version av medeltidens avlatsbrev!

10 stycken "leve Greta" så kommer du undan med mord.

LOL

exakt.



galet

är det

.
#79 2021-12-12, 12:06
Neltet
Ursprungligen postat av Niggward
Man är ju inte direkt förvånad. I Sverige stannar trafiken varje år vid första löv eller snöfall även fast man VET att det kommer runt samma tid varje år.

Att tågen stannar för att någon är sjuk låter som en vanlig dag i landet


Nu är det en giltig orsak. Mycket bättre än att trafiken står still för att någon tagit kopparledningarna till signalsystemet.
#80 2021-12-12, 12:12
SKIL
När trafiken kan börja rulla igen kan SJ ännu inte svara på, men enligt Holmlund ska fler tåg
kunna köras på måndag. Redan tidigare i veckan ställdes tåg in, även då på grund av sjukdom
bland personalen. Hur många som är borta och varför sjukfrånvaron är så hög kan Stefan Holmlund,
pressjour på SJ, inte svara på.

- Så enligt Holmlund och om inget annat händer så är personalen friskare imorgon måndag, med
andra ord, hela denna händelse verka märklig, kan det vara något annat som lurar i vassen ..


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/alla-tag-mellan-stockholm-och-...
#81 2021-12-12, 13:31
Rad-i-Kalle
Ursprungligen postat av storsaga
Statistiskt har du en onyanserad bild av verkligheten.

Såg faktiskt statistik på en järnvägarsajt där insatta diskuterade bl a just detta med punklighet, och på en lista över länder i världen så hamnade Sverige på den nedre hälften, tillsammans med bl a USA. På den övre hälften hamnade länder som Italien och nåt balt-land. Minns inte hur det var med Tyskland, men statistiken var överlag förvånande.

Sverige tronar på minnen från fornstora dar.
#82 2021-12-12, 13:35
Rad-i-Kalle
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja, SJ verkar ha tappat det fullständigt. Nu tar MTR över mälartrafiken, man har samma personalsystem tydligen men har inte köpt sneakvarianten som SJ, och därför vet personalen vad de ska göra imorgon klockan 15 idag istället för 17 😂

Tågtrafik är en jävla bubbla, liksom allt annat. SJ är skitförbannade för att de förlorade upphandlingen av Mälartåg, och de ska då konkurrera med MTR om avgångar på samma sträckor i viss mån. Jag åkte till en ort i Sörmland förra veckan i rusningstrafik, det var typ 30 pers i tåget. På väg hem var det fullt av gymnasieelever i regionen som åkte mellan 2-3 stationer. Det kan ju inte vara lönsamt i längden.

Vad jag förstått så siktar de privata bolagen in sig på lönsamma sträckor, så SJ får ta hand om ”skiten”.
#83 2021-12-12, 14:12
grungewhore
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad jag förstått så siktar de privata bolagen in sig på lönsamma sträckor, så SJ får ta hand om ”skiten”.

inte helt sant, även om det förefaller så. den mest lukrativa sträckan, Stockholm-Enköping-Västerås, är fortfarande i SJ's regi.
#84 2021-12-12, 14:41
fittpinne
Ursprungligen postat av SuperCupcakeLand
Men nej din idiot. Hans pass var 20:00-23:50 och 03:00-08:00


ni har skrivit samma sak mer eller mindre