Det hela började redan under pandemin. SJ har sedan några år en mycket tuff attityd mot sina anställda. I mars förra året när pandemin började drog man in personalens arbetsschema och tvingade de anställda till en rutin där alla skulle titta i en app varje dag kl. 17.00 för att se vilka arbetstider man skulle ha nästa kalenderdygn. Otroligt tufft i en verksamhet som pågår dygnet runt. Man fick alltså bara 7 timmar på sig att anpassa både sitt eget och sin familjs liv efter SJ.
Detta pågick över 5 månader. Flera som talade om att de tilldelade arbetstiderna inte fungerade den eller den dagen hotades med Arbetsvägran. Man var totalt livegna.
Sedan fick man ytterligare någon dag eller två i förväg i under några månader.
Det nya verktyget är köpt för att pressa skiten ur folk och det är det som till slut knäckt personalen.
Man har även stora problem med personalbrist för att alla som har möjlighet säger upp sig. Plus sjukskrivningar hos de som inte orkar mer.
Hat god insyn via en mig närstående person som jobbar i företaget. Själv hade jag aldrig jobbat på SJ efter att ha kunnat följa det på nära håll.