Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#205 2022-05-28, 21:56
ageton
Ursprungligen postat av rovmun
Flög förra veckan inrikes och det gick via terminal 5, flyget gick vid åtta var där 1h innan och kön gick nästan ut till ingången där taxi stannar.

Fasttracken var det kanske 10-15 minuters kö och hade jag inte haft den så hade jag missat planet.

Flyger nästa vecka och då har kommer jag inte ha FastTrack vilket kommer vara ett helvete. 2h borde vara minimum innan men man vet ju inte. Kanske måste man vara där 3h innan.


Flög kl. 9 i morse. Total jävla kaos. Va på plats 2,5 timmar innan avresa och det var ganska lagom. Tog 1 timme & 40 min att ta sig genom kön till security checken. Många med panik som höll på att missa sina flyg. Fast tracken va ju ett skämt, dem som hade köpt dem biljetterna tog sig inte fram mycket snabbare. Kösystemet var sjukt dåligt organiserat. Många som gick före typ halva kön pga otydligt vart man skulle stå. Knappt någon personal som kunde berätta var man skulle ta vägen. Vid ett tillfälle fanns 3 anställda i anslutning till kön som fick frågor kring vart kön gick och alla 3 gav olika svar och blev irriterade på varandra.

Bedrövligt att det ser ut såhär på Sveriges största flygplats. Att anställa personal som styr upp kön kan inte va så jävla svårt väl.
#206 2022-05-29, 16:16
pittbrad
Ursprungligen postat av svampdamp
Precis, det är Swedavia som ansvarar för inköp av leverantörer och har således alltid det yttersta ansvaret.


Kan du ge exempel på leverantörer?

Vad jag undrar är, är det Swedavia som ansvarar för att ett privat säkerhetsbolag sköter säkerheten på Arlanda?

Om ja, denna säkerhet, är det samma säkerhet som även innefattar de så kallade passagerarförhören som privata bolag som Avarn, Menzies, ICTS utsätter passagerare för? Alltså inte bara en säkerhet som innebär sedvanlig röntgen och metalldetektor, utan förhör med extremt påträngande privata utfrågningar?
#207 2022-05-29, 19:55
Nixter
Köproblemen vid Flygplatser finns nu över hela Europa. Planerade, sker simultant. Varför, Någon som har mer info ?

Se videon för olika exempel:
https://www.bitchute.com/video/Y80vpA50r1kU/
#208 2022-05-30, 21:52
VarmaDrycker
Löjligt spektakel, alltihop. Man kunde ju på nolltid lösa det här "problemet" genom att helt enkelt ta bort säkerhetskontrollen. På varenda tågstation och busstation kan man gå ombord på fordon som har lika många passagerare som ett flygplan utan att någon intresserar sig för vem man är eller vad man har i väskan. Terrorister som vill spränga folk i småbitar kan ju göra det hur enkelt som helst ändå - i ett tåg, på en buss, i ett köpcentrum, en restaurang, i en träningslokal, ett bostadshus eller till och med vid incheckningsdiskarna på en flygplats. Vad är det som gör att jag helt obehindrat kan gå ombord på vilket SJ-tåg som helst med resväskan full av sprängämnen men jag kan inte gå ombord på ett SAS-plan utan att ens få min tandkrämstub ifrågasatt och inspekterad?
#209 2022-05-30, 22:42
feemaxxx
Ursprungligen postat av Nixter
Köproblemen vid Flygplatser finns nu över hela Europa. Planerade, sker simultant. Varför, Någon som har mer info ?

Se videon för olika exempel:
https://www.bitchute.com/video/Y80vpA50r1kU/



Det har varit samma sak i Tyskland från Düsseldorf och Köln/Bonn. Vissa dagar par timmar att komma igenom kontrollerna. De som checkar in väskorna har då ingen chans eftersom incheckningen öppnar 2 timmar innan...

Man har skyller på samma sak som i Sverige "dåligt med personal". Trubblet började för månader sedan, men man har inte fixat det ännu. Här är det Securitas som har kontraktet för gränskontrollerna.

Säkerhetskontrollen är ett skämt, man låter endast en efter en gå fram till bandet för att packa upp väskan/jackan/skor/bältet. Allt medan en vakt är vid bandet, en vid genomgångskontrollen, en efter med metalldetektorspade, en som sitter och tittar på röntegen, en som går igenom väskan om man råkar se något skumt. Jövlig oeffektivt.
/sedan är det tyvärr för många som inte har någon koll hur man ska göra, speciellt gamlingar och kvinnor och slösar tid.

Börjar nästan tro att det är något lurt, antingen sinkar Securitas för att öka personalen, eller så är det en konspiration som vill göra det surt för människorna att flyga.
#210 2022-05-30, 23:43
En diskussion om flygbyte har flyttats till (FB) FAQ: Så funkar det på flygplatsen

/Mod
#211 2022-05-30, 23:44
oresundsbroen
Åker om typ nån månad med Norwegian en vardag runt klockan 22 (terminal 5). Visst fan bör det inte vara några problem med köer på kvällen en vardag? Terminal 4 öppnar ju dessutom den 15 juni så den borde ju avlasta en hel del?

Problemet är att incheckningen med Norwegian öppnar 2 timmar innan avgång. Så då är det liksom ingen vits att vara på arlanda innan dess...

Vad fan gäller? Man kan i för sig lägga till fast track på sin bokning senast 30 minuter innan avgång för en liten peng om det skulle krisa rejält
#212 2022-05-31, 00:39
Kungsgarden
Ursprungligen postat av oresundsbroen


Problemet är att incheckningen med Norwegian öppnar 2 timmar innan avgång. Så då är det liksom ingen vits att vara på arlanda innan dess...



Ska du komma när incheckningen öppnar? Förstår du inte vilka köer det är dit och att du behöver köa innan den öppnar..?
#213 2022-05-31, 01:44
ZstarZscream
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Löjligt spektakel, alltihop. Man kunde ju på nolltid lösa det här "problemet" genom att helt enkelt ta bort säkerhetskontrollen. På varenda tågstation och busstation kan man gå ombord på fordon som har lika många passagerare som ett flygplan utan att någon intresserar sig för vem man är eller vad man har i väskan. Terrorister som vill spränga folk i småbitar kan ju göra det hur enkelt som helst ändå - i ett tåg, på en buss, i ett köpcentrum, en restaurang, i en träningslokal, ett bostadshus eller till och med vid incheckningsdiskarna på en flygplats. Vad är det som gör att jag helt obehindrat kan gå ombord på vilket SJ-tåg som helst med resväskan full av sprängämnen men jag kan inte gå ombord på ett SAS-plan utan att ens få min tandkrämstub ifrågasatt och inspekterad?



Du måste vara efterbliven som tror att det är okej att transportera/smuggla vapen fritt mellan olika länder om man saknar säkerhetskontroller! Vore en jävligt bra bussiness iofs!
#214 2022-05-31, 01:46
arbeteochbostad
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Löjligt spektakel, alltihop. Man kunde ju på nolltid lösa det här "problemet" genom att helt enkelt ta bort säkerhetskontrollen. På varenda tågstation och busstation kan man gå ombord på fordon som har lika många passagerare som ett flygplan utan att någon intresserar sig för vem man är eller vad man har i väskan. Terrorister som vill spränga folk i småbitar kan ju göra det hur enkelt som helst ändå - i ett tåg, på en buss, i ett köpcentrum, en restaurang, i en träningslokal, ett bostadshus eller till och med vid incheckningsdiskarna på en flygplats. Vad är det som gör att jag helt obehindrat kan gå ombord på vilket SJ-tåg som helst med resväskan full av sprängämnen men jag kan inte gå ombord på ett SAS-plan utan att ens få min tandkrämstub ifrågasatt och inspekterad?

Fan det bästa jag läst i år.
#215 2022-05-31, 04:54
longlake
Det finns många, mer eller mindre, medskyldiga till detta! Och ”nya tider” med EU-s regler och lagar, byråkratisk stelbenthet, gör det vare sig enklare och bättre.
En av stoppklossarna är Lagen om Registerkontroll och säkerhetsprövningen för ny- och återanställda. Återanställda som bara varit borta någon månad (uppsagda pga arbetsbrist/pandemin) måste genomgå även dessa. De redan anställda har till 2024 att genomgå densamma. Den långa tiden man har att göra detta på säger ju att speciellt allvarligt ur säkerhetssynpunkt kan det inte betraktas. Däremot kan det bli struligt för, speciellt, många ”utifrån kommande”, att hämta uppgifter ifrån utländska register av diverse slag.
#216 2022-05-31, 07:18
Hittar inte nån vettig sida som listar trycket vid olika tider vid säkerhetskontrollen. Nån som hittat? Bläddrar igenom avgångar och det är mycket fler flyg tidig morgon jämfört med tex lunchtid. Tom mitt gym har en karta över dygnet med grönt gult rött när trycket förväntas högt respektive lågt.