Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#325 2022-06-11, 10:07
Madagascar
Ursprungligen postat av Siegfrid
Inte bara kö på flygplatsen, i morse spärrades vägen av.


https://www.dn.se/sverige/vagen-avstangd-till-terminal-5-pa-arlanda/

Beror köerna också på att puckade Swedavia säger åt folk att komma för tidigt?

Det blir ju fler folk på arlanda samtidigt om folk kommer 3-4 timmar innan avgång. (Jmf om de är där vara en timme innan.)

Eller är det just säkerhetskontrollen som är den stora flaskhalsen?

(Swedavia tjänar ju pengar på att folk konsumerar på flygplatsen. Ju tidigare folk är där - desto mer konsumtion.)
#326 2022-06-11, 10:19
falurouge
vilka fack är inblandade?
#327 2022-06-11, 10:24
burzi
Ursprungligen postat av Madagascar
Beror köerna också på att puckade Swedavia säger åt folk att komma för tidigt?

Det blir ju fler folk på arlanda samtidigt om folk kommer 3-4 timmar innan avgång. (Jmf om de är där vara en timme innan.)

Eller är det just säkerhetskontrollen som är den stora flaskhalsen?

(Swedavia tjänar ju pengar på att folk konsumerar på flygplatsen. Ju tidigare folk är där - desto mer konsumtion.)




Nej. Det är varken Swedavia eller Sverige som är problemet. Eftersom det är likadant överallt. På alla flygplatser, i hela världen. Just nu.

Högst märkligt att så många i denna tråd - som uppenbarligen är vana resenärer och sett många flygplatser runt om i världen - inte kan dra en så enkel slutsats.

Har någon sett något tecken på att problemen kommer att bli lösta? Försöker någon lösa dessa problem? Någonstans? Någonsin?

Detta är inget svenskt fenomen och det är ingen olycklig omständighet, beroende på ett ökat resintresse så här efter pandemin. Det här är en väl regisserad och orkestrerad global aktion som följer agendan till punkt och pricka.

Befolkningarna ska avskräckas och förhindras att flyga och resa. Nedmonteringen och avvecklingen av det kommersiella flyget har nu växlat upp till nästa fas.

De resenärer som faktiskt lyckas komma iväg på sin planerade resa och kanske till och med får uppleva en någorlunda problemfri och avkopplande semester, under denna sommar, får skatta sig lyckliga. Då detta blev den sista utlandsresan ni gjorde. Någonsin.

https://www.amazon.com/Agenda-21-Summit-Nations-Programme/dp/1482672774/...
#328 2022-06-11, 10:35
HelgeBuk
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Så vad vet vi? Någon som jobbar på arlanda? Vad beror felen på och vad har personalen själva att säga? De kan inte enbart va personalens på golvets fel.

Är terminalen felbyggd? Bygger dom om? Har de för lite personal? Finns de flaskhals med bagage? Hade ju velat veta VAD som tar tid.
Är det kaos i ATC? Va säger piloterna, de drabbas också och brukar h bra dialog ve företaget och ATC. Om de står för planeringen måste de ha hört något från gaten om estimaten.

Vill själv åka snart och inte så sugen och åka dit me ett småbarn och hänga på en flygplats 5 timmar.

sidenote: Så jag tycker nog at etnicitet spelar roll då det vetenskapligt finns koppling mellan kvalite på utbildning och prestation. Och etnicitet har stark koppling till vilket universitet/skola man gått i samt motivation. Så moderatorerna ska inte agera mot vetenskapen.


Jag åkte från Arlanda för drygt 2v sedan, på eftermiddagen, då var kön till säkerhetskontrollen ca 3-5 minuter. Det är inget permanent problem utan vid rusningstid. Men hur som helst, ang det du skriver om felbyggd.. den gamla säkerhetskontrollen, på "vänstra" sidan av T5 närmast Sky City, den har 3, ibland 4, röntgenstationer. När knappt någon flög på nästan 2 år hade man haft ett ypperligt tillfälle att bygga ut med 1-2 linjer till där.

I våras, februari åtminstone, borde man ha fått signaler från flygbolag om att bokningarna för maj-juni var nästan på 2019-nivåer. Då hade man kunnat börja anställa folk. Istället för att vänta tills köerna var 2 timmar långa.

Fanns inte den feedback -kanalen mellan flygbolag och flygplats så har någon tänkt rejält fel nånstans för den kommunikationen borde man ha.
#329 2022-06-11, 10:45
BlackRockInc
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag åkte från Arlanda för drygt 2v sedan, på eftermiddagen, då var kön till säkerhetskontrollen ca 3-5 minuter. Det är inget permanent problem utan vid rusningstid. Men hur som helst, ang det du skriver om felbyggd.. den gamla säkerhetskontrollen, på "vänstra" sidan av T5 närmast Sky City, den har 3, ibland 4, röntgenstationer. När knappt någon flög på nästan 2 år hade man haft ett ypperligt tillfälle att bygga ut med 1-2 linjer till där.

I våras, februari åtminstone, borde man ha fått signaler från flygbolag om att bokningarna för maj-juni var nästan på 2019-nivåer. Då hade man kunnat börja anställa folk. Istället för att vänta tills köerna var 2 timmar långa.

Fanns inte den feedback -kanalen mellan flygbolag och flygplats så har någon tänkt rejält fel nånstans för den kommunikationen borde man ha.


Precis, det handlar inte om personal utan det handlar om antalet stationer.

Men det verkar alla förbise..

Helt efterblivna är det svenskafolket.
#330 2022-06-11, 10:55
asburypark
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Sitter här och kollar på en resa till Afrika vilket innebär att jag då mellanlandar i Barca och har 1,50m på flygplatsen innan nästa flyg vidare och eftersom det är under två timmar till mitt anslutande flyg gäller inte flygbolagets transergaranti vilket innebär att jag måste checka in mitt bagage på nytt och gå igenom säkerhetskontrollen igen.

Hinner man det med allt kaos som verkar råda på Europas flygplatser nu? Flyget från Barca avgår 2100.

Hittar även inget tillval om fast track som jag hört vissa betalat mer för.



Barcelona har fast track.

https://www.aena.es/en/josep-tarradellas-barcelona-el-prat/airport-servi...
#331 2022-06-11, 11:00
asburypark
Ursprungligen postat av Agitatze
Hur fungerar det med bagdrop? Är den öppen dygnet runt till skillnad från vanlig incheckning som öppnar typ två timmar innan?
Tänkte checka in online och skriva ut bagagetaggar ur automaten på Arlanda och sen lämna själv i bagdrop, men hittar inga tider om när den är öppen, flyger runt kl 7 på morgonen.



Fattar inte hur Swedavia kan säga att var ute i mycket god tid. Om bagdrop startar 2,5h innan flyg så spelar det ingen roll om jag ens är där 4-5 timmar innan. Kan ändå inte lämna bagage tidigare än 2,5h.

Tycker flygplatser ska börja med mer öppettider och flexibilitet för bagageinlämning. Har varit i städer (Wien) där jag till och med kunnat lämna in bagage kvällen innan inne i centrum (som körs ur till flygplatsen) för nästa dags flyg.
#332 2022-06-11, 11:08
asburypark
Ursprungligen postat av Noccofocus
"Ofta kan man checka in bagaget 24 timmar innan (beroende på flygbolag), vilket har gjort att vissa checkar in bagaget dagen innan och sedan åka hem eller stannar över natten på Arlanda. ".


Det där gäller nog mest stora bolag som SAS (som har stor hub på Arlanda). Har inte varit med om med mindre bolag? Eller menar folk att när Iberia öppnar sin bagageinlämning för kvällsflyget till Madrid så kan jag knalla in där och be att få lämna in mitt bagage för morgonflyget till Barcelona. Tillåt mig tvivla.

Tänk om alla gör så. Enorma kvällsköer för att folk lämnar in bagage för morgonflyg som gör att folk missar sina ordinarie flyg som går på kvällen.

Jag tycker man ska öka antal self-service bag drops. Kan inte skylla på personalbrist då resenären gör det själv. Låt dessa vara öppna med bättre tider.
#333 2022-06-11, 11:23
S.O.Stolp
Ett problem verkar vara att alla charterbolag prompt ska flyga vid ungefär samma tider på lördagsmornar.

Om 3-4-5 kärror ska iväg till Gran Canaria och Kreta vid åttatiden så är det ju upplagt för kaos.
#334 2022-06-11, 11:28
Link04
Ursprungligen postat av burzi
Nej. Det är varken Swedavia eller Sverige som är problemet. Eftersom det är likadant överallt. På alla flygplatser, i hela världen. Just nu.

Högst märkligt att så många i denna tråd - som uppenbarligen är vana resenärer och sett många flygplatser runt om i världen - inte kan dra en så enkel slutsats.

Har någon sett något tecken på att problemen kommer att bli lösta? Försöker någon lösa dessa problem? Någonstans? Någonsin?

Detta är inget svenskt fenomen och det är ingen olycklig omständighet, beroende på ett ökat resintresse så här efter pandemin. Det här är en väl regisserad och orkestrerad global aktion som följer agendan till punkt och pricka.

Befolkningarna ska avskräckas och förhindras att flyga och resa. Nedmonteringen och avvecklingen av det kommersiella flyget har nu växlat upp till nästa fas.

De resenärer som faktiskt lyckas komma iväg på sin planerade resa och kanske till och med får uppleva en någorlunda problemfri och avkopplande semester, under denna sommar, får skatta sig lyckliga. Då detta blev den sista utlandsresan ni gjorde. Någonsin.

https://www.amazon.com/Agenda-21-Summit-Nations-Programme/dp/1482672774/...


Undrar om dom har samma köproblem till sina privatjets i Davos..?
#335 2022-06-11, 11:31
Asb3rger1337
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag åkte från Arlanda för drygt 2v sedan, på eftermiddagen, då var kön till säkerhetskontrollen ca 3-5 minuter. Det är inget permanent problem utan vid rusningstid. Men hur som helst, ang det du skriver om felbyggd.. den gamla säkerhetskontrollen, på "vänstra" sidan av T5 närmast Sky City, den har 3, ibland 4, röntgenstationer. När knappt någon flög på nästan 2 år hade man haft ett ypperligt tillfälle att bygga ut med 1-2 linjer till där.

I våras, februari åtminstone, borde man ha fått signaler från flygbolag om att bokningarna för maj-juni var nästan på 2019-nivåer. Då hade man kunnat börja anställa folk. Istället för att vänta tills köerna var 2 timmar långa.

Fanns inte den feedback -kanalen mellan flygbolag och flygplats så har någon tänkt rejält fel nånstans för den kommunikationen borde man ha.


Ok thx. Låter som ett makt-balans problem eftersom flygplatsen har monopol på Stockholm så iprincip alla, inkl kunder, är i famnen på hur bra flygplatsen sköter de. De kan mest sätta press med att klaga.
#336 2022-06-11, 13:42
AnodKatod
Ursprungligen postat av asburypark
Fattar inte hur Swedavia kan säga att var ute i mycket god tid. Om bagdrop startar 2,5h innan flyg så spelar det ingen roll om jag ens är där 4-5 timmar innan. Kan ändå inte lämna bagage tidigare än 2,5h.


För de som endast har handbagage så ”lönar” det sig att komma tidigare. De ska ju fortfarande genom säkerhetskontrollen och kan lika gärna göra det något tidigare än under absoluta rusningstid.

Har läst om liknande situationer på andra flygplatser i Europa men just Arlanda låter ju helt klart som värst i klassen just nu.

Nån som har koll på om liknande scener utspelar sig på Landvetter?