Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#277 2022-06-02, 11:58
OZ12
Ursprungligen postat av goofer
Vd för Swedavia lyfter 369000kr i månaden.
(Enligt p1 Nordegren och Eppstein som sågade honom ordentligt idag)

Är han verkligen värd det?

Fanskapet är vd för en av de sämsta flygplatserna (Arlanda) och inte lyckats styra upp detta trots att han har haft långx tid på sig.

Han skall sparkas omgående!
Jag var på Mallorcas flygplats som väl är en av dom största, mest resenärer i Europa häromdagen. Hade förberett mig på lite kö. Var ingen kö överhuvudtaget, bara att gå rakt igenom. När jag flög ner från Arlanda däremot började kön långt in på skycity. För mig vållade det inga större problem för jag visste hur efterblivna Swedavia är och hade tagit höjd för det.

Att skylla på: "det blev mer resenärer än vi trodde' " "dåligt med personal" osv osv duger inte!

När tusentals blir drabbade finns inga ursäkter sen när man läser att den efterblivne har 369k i månaden blir det än mer självklart att han borde fått sparken för länge sen. Han och Swedavia är en del av skapandet av u-landet.

Vem eller vilka har intresse av att Sverige måste bli ett u-land.
#278 2022-06-02, 12:02
oresundsbroen
Ursprungligen postat av hanssonskebab123
Nån som varit där tidig morgon senaste dagarna? Typ runt 05.30-06? Hur ser det ut på T5 då?

Tidigt på morgonen ska inte vara något problem. Problemen är främst runt förmiddagen och typ sen eftermiddagen.

Tidigt på morgonen eller sent på kvällen bör man vara safe.
#279 2022-06-02, 12:46
novaextremex
Kan köerna bero på att en psykopat lyckats nästla sig in i ledningen? För mig är det totalt obegripligt hur man inte var förberedd på det här (bevisligen). Det säger ju sig självt att många kommer vilja resa när pandemin är över. Man måste alltid jobba förebyggande.
#280 2022-06-02, 12:47
goofer
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Men vad beror det på? Det borde ju ta högst en dag att fixa problemet? Varför är det så kaosigt just nu?


De sa upp all överflödig personal under pandemin och nu har de inte hunnit återanställning tillräckligt många.

Vd har 369000 i månadslön men klarar inte av att räkna ut att det kommer behövas mycket personal när restriktionerna släpper och semestrar börjar.

Helt horribelt.
#281 2022-06-02, 12:49
novaextremex
Ursprungligen postat av goofer
Vd för Swedavia lyfter 369000kr i månaden.
(Enligt p1 Nordegren och Eppstein som sågade honom ordentligt idag)

Är han verkligen värd det?

Fanskapet är vd för en av de sämsta flygplatserna (Arlanda) och inte lyckats styra upp detta trots att han har haft långx tid på sig.

Han skall sparkas omgående!


Självklart är han inte värd det. Det är komiskt att han ens fortfarande har kvar jobbet. Jag reser mycket och Arlanda är en av de sämsta flyplatserna i världen när det kommer till köer och priser på bla mat. Och det var likadant innan pandemin.
#282 2022-06-02, 12:50
george.sthlm
Ursprungligen postat av ealdorman3
Eftersom det går väldigt få flyg från terminal 2, så är också kön till säkerhetskontrollen där helt obefintlig.

Jag har tidigare ställt frågan här i tråden om man kan göra just så. Utnyttja den korta kön i t2, för att sedan ta en shuttle på insidan till t5.

Jag fick svaret ”nej”.

Men om det funkar så är det ju fantastiskt. I så fall bryr sig säkerhetskontrollen i t2 inte om att man har ett boardingpass till en annan terminal.


enligt swediavias hemsida så går bussen fortfarande:
https://www.swedavia.se/arlanda/transport-pa-flygplatsen/#gref

Nej dom bryr sej inte, du kan gå in på tex T5 och besöka lounge, för att sedan ta ditt flyg från annan
terminal. Personalen kommer fråga om du redan varit inne på terminalen men säg bara att du varit på
lounge eller i ditt fall personalen kan fråga/påpeka att du är på fel terminal. men in kommer du.
#283 2022-06-02, 18:24
dandyline
Tips: Skaffa Amex Platinum med fast track. Slipp köer.
#284 2022-06-02, 18:42
asburypark
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Flög från Arlanda igår och aldrig sett något liknande. Kön ringlade 12/13 ”längor” och sen hela vägen några hundra meter in i SkyCity förbi McDonalds etc. Tog över en timme att ens komma fram till bandet.



Nu vet jag inte vilken kontroll du fick igenom. Den vid pressbyrån?

Tycker ändå det där var snabbt. Min kö började vid det där italienska stället i sky city Trattoria Milano. Och då tog det en kvart till att vara framme vid säkerhetskontrollen och min tur.
#285 2022-06-02, 20:07
bijjer
Ursprungligen postat av dandyline
Tips: Skaffa Amex Platinum med fast track. Slipp köer.


Nej, det lär inte hjälpa i sommar. Swedavia har gett möjligheten till Norwegian och Ryanair (och säkert fler bolag) att sälja fast track för typ 60 kronor, något många lär göra nu när problemen är så uppmärksammade. Senast jag flög i förra veckan tog det lika lång tid i fast track som i ordinarie kö, vilket det inte gjort tidigare i vår, även om det då var hanterbart med ca 20 minuter i båda köerna.
#286 2022-06-02, 20:22
dandyline
Ursprungligen postat av bijjer
Nej, det lär inte hjälpa i sommar. Swedavia har gett möjligheten till Norwegian och Ryanair (och säkert fler bolag) att sälja fast track för typ 60 kronor, något många lär göra nu när problemen är så uppmärksammade. Senast jag flög i förra veckan tog det lika lång tid i fast track som i ordinarie kö, vilket det inte gjort tidigare i vår, även om det då var hanterbart med ca 20 minuter i båda köerna.


Ah ok, då får vi se medelsvensson stå även i Fast track och köa. Hoppas det blir bättring snart. Först passkaos och nu kaos på Arlanda, inget som förvånar.
#287 2022-06-02, 21:05
bijjer
Ursprungligen postat av dandyline
Ah ok, då får vi se medelsvensson stå även i Fast track och köa. Hoppas det blir bättring snart. Först passkaos och nu kaos på Arlanda, inget som förvånar.


Ja, det får vi hoppas. Men jag håller inte andan. Arlanda har långt före pandemin varit en underutvecklad flygplats som inte varit särskilt bra för resenärerna. Det pågår viss ombyggnation och T4 kopplas snart samman till T5 så att man slipper ny säkerhetskontroll mellan ut- och inrikes, det är väl något som är positivt. Men att det kan ta sådan tid förundrar. Man har haft ett par år på sig att bygga om flygplatsen när det nästintill varit folktomt, men så står man här nu när efterfrågan kommer tillbaka med byggkaos och underbemanning, det är underbetyg så det heter duga.

I övrigt är Arlandas infrastruktur också ett bekymmer. Den långa banan som de interkontinentala flygen behöver för att kunna ta full kabin + full frakt ska väl stängas ner igen i sommar, vilket den gjort varenda sommar det senaste decenniet, på grund av att bärigheten är för svag och man löpande måste förstärka banan. Ett uruselt arbete för ett antal år sedan ligger till grund för den situationen, vilket är signifikativt för Arlanda och Swedavia.
#288 2022-06-03, 00:05
EricBe
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, det får vi hoppas. Men jag håller inte andan. Arlanda har långt före pandemin varit en underutvecklad flygplats som inte varit särskilt bra för resenärerna. Det pågår viss ombyggnation och T4 kopplas snart samman till T5 så att man slipper ny säkerhetskontroll mellan ut- och inrikes, det är väl något som är positivt. Men att det kan ta sådan tid förundrar. Man har haft ett par år på sig att bygga om flygplatsen när det nästintill varit folktomt, men så står man här nu när efterfrågan kommer tillbaka med byggkaos och underbemanning, det är underbetyg så det heter duga.

I övrigt är Arlandas infrastruktur också ett bekymmer. Den långa banan som de interkontinentala flygen behöver för att kunna ta full kabin + full frakt ska väl stängas ner igen i sommar, vilket den gjort varenda sommar det senaste decenniet, på grund av att bärigheten är för svag och man löpande måste förstärka banan. Ett uruselt arbete för ett antal år sedan ligger till grund för den situationen, vilket är signifikativt för Arlanda och Swedavia.


Nu är ju det här ett signum för hur Sverige har fungerat på flera kritiska punkter. Byggnationen är garanterat en ursäkt då man helt enkelt inte vill att folk ska flyga. Att man låter underhållet släpa efter är kanske inte ideologiskt, men säkerhetskontrollerna, passen? Ingen kan övertyga mig om att detta är ett olösligt problem och som vanligt använder den här skitregeringen polisen och statliga Swedavia som vapen.

Glöm inte dett;

PUBLICERAD: 21 APRIL 2021
UPPDATERAD: 21 APRIL 2021
NYHETER

Regeringen vill stänga Bromma flygplats.

En utredare ska tillsättas för att undersöka hur och när avvecklingen kan ske.

– I dag kan regeringen meddela att vi vill avveckla Bromma flygplats, säger Per Bolund (MP) på en pressträff.



Jag gissar att man från säkerhetsbolagets sida var tvungen att sparka minst 70% av sin personal om inte mer. Troligtvis är man som vanligt i princip så snål att bara kriminella/oseriösa aktörer kommer in med underbud.