Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#289 2022-06-04, 18:02
Hejhejvidica
Kan förklaringen till utevaron av ostraffade och lämpliga personer är så
få idag i Sverige och att dom tidigare anställda nu synats av Säpo som då uppdagat
ett stort antal brotts dömda och även personer utan arbetstillstånd etc. ?
#290 2022-06-04, 18:58
needAlife
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Kan förklaringen till utevaron av ostraffade och lämpliga personer är så
få idag i Sverige och att dom tidigare anställda nu synats av Säpo som då uppdagat
ett stort antal brotts dömda och även personer utan arbetstillstånd etc. ?

De har väl helt enkelt låtit många gå under COVID, dessutom bör det vara skillnad på brott och brott i mitt tycke. Är en sak om man snattat en läsk och en annan om man rånat någon även om båda genererar en markering i brottsregister. Den förre skulle säkerligen göra ett fullgott jobb medan den senare troligen inte är att lita på.
#291 2022-06-04, 19:08
Siegfrid
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Kan förklaringen till utevaron av ostraffade och lämpliga personer är så
få idag i Sverige och att dom tidigare anställda nu synats av Säpo som då uppdagat
ett stort antal brotts dömda och även personer utan arbetstillstånd etc. ?

Nej, det är så att har de slutat, alltså blivit uppsagda under pandemin, så måste man börja om igen från noll med personkontrollen. Hade de tagit tjänstledigt så hade de kunnat gå tillbaka direkt utan ny personkontroll.
Men visst är det så att man gör en ny kontroll utifrån läget nu, så någon enstaka kan ha fallit igenom.,
#292 2022-06-04, 20:16
Tratt
Undrar hur de tänkt lösa köerna om Arlanda bygger en till startbana. Borde inte det öka antalet passagerare?

https://www.dn.se/ekonomi/tidigare-brommautredaren-kraver-ny-landningsba...
#293 2022-06-04, 23:30
Hew18
I vanliga fall så tycker jag folk får skylla sig själva, då vissa planera på minuten. Man ska försöka vara på flygplatsen 3-4 timmar innan flyget går, för det är bättre att sitta och ha tråkigt än att missa flyget. Det kan hända saker både på vägen till flygplatsen som på flygplatsen. Men man kan inte förbereda för allt, tar säkerhetskontrollen mer än 4 timmar så är det bortom ens kontroll anser jag. Sedan har kanske flygbolagen fortfarande rätt att neka ersättning.

Mer eller mindre all outsourcing bör förbjudas. Det ska bara vara tillåtet i special fall och för mindre företag.

Det finns sällan något landet eller folket vinner på outsourcing. Tjänsten försämras och arbetsvillkoren och lönerna går ner, och när det gäller outsourcing till utlandet så försvinner både jobb och skattepengar. När det gäller inrikes. Vinner ens de som outsourcar så mycket på att outsourcar inom landet egentligen? För de betalar ju till dem som de outsourcar till och de ska i sin tur göra en profit på arbetarnas jobb. Outsourcing inom landet känns bara som ännu ett sätt för eliten att stjäla produktiviteten ifrån arbetarna. Jag förstår om ett växande småföretag skulle vilja outsourca då de inte orkar med all byråkrati, men de som outsourcar mest är ju stora företag.
#294 2022-06-04, 23:50
Rasquit
Även om Sverige är osedvanligt inkompetent så verkar detta finnas överallt.

Jag bor i Kanada och det är exakt samma skit här.
Fick vänta på mitt pass 7 veckor.
Är det akut och man kan visa biljett med resdatum så går det dock fort (min son fick sitt på 10 dagar).

Det är också långa jävla köer på flygplatserna.
Incheckning och säkerhetskontroll.

Man har svårt att få folk (massvis slutade i pandemin och bytte jobb). Idag så snabbutbildar man och låter folk arbeta medans de säkerhetsklassas fullt utÂ….

Så det är exakt samma situation här i Kanada till punkt och pricka.

Ställde in Sverigeresan i sommar pga av detta skit. Det är liksom inte värt det.
#295 2022-06-04, 23:59
BOLS
Arlanda är värst i Europa tydligen, det känns ju bra.
#296 2022-06-05, 05:59
longlake
Finns flera underligheter härÂ… De redan anställda får till 2024 att genomgå samma säkerhetsprövning så speciellt ”akut” kan det knappast vara! Hur kan det vara så? Kan inte tänka mig annat än sedvanlig ”Arlandakorruption” ligger bakom, man har tillmötesgått entreprenören så mycket man kunnat genom att skjuta det framåt i tiden då det troligtvis kunnat bli för dyrbart annars! Jag är inne i denna återanställningsprocedurÂ… Fö var själva intervjun så dålig och ”ihålig” så det var mer att betrakta som ett (dåligt) skämtÂ…
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, det är så att har de slutat, alltså blivit uppsagda under pandemin, så måste man börja om igen från noll med personkontrollen. Hade de tagit tjänstledigt så hade de kunnat gå tillbaka direkt utan ny personkontroll.
Men visst är det så att man gör en ny kontroll utifrån läget nu, så någon enstaka kan ha fallit igenom.,
#297 2022-06-05, 18:53
ddddg
Ursprungligen postat av Hew18
I vanliga fall så tycker jag folk får skylla sig själva, då vissa planera på minuten. Man ska försöka vara på flygplatsen 3-4 timmar innan flyget går, för det är bättre att sitta och ha tråkigt än att missa flyget. Det kan hända saker både på vägen till flygplatsen som på flygplatsen. Men man kan inte förbereda för allt, tar säkerhetskontrollen mer än 4 timmar så är det bortom ens kontroll anser jag.

Jag tror att när folk flyger inrikes, åtminstone när jag gör det, så är det för att spara restid. Behöver man vara på plats 3-4 timmar innan avgång så kan man ju lika gärna sätta sig på ett sunkigt tåg med 4-5 byten och fortfarande vara framme tidigare än flyget. När jag brukade flyga inrikes mer regelbundet så var förbindelserna till Arlanda sådana att jag anlände 25 min innan avgång. Det var mer än tillräckligt för att hinnan med flyget då. Förmodligen är så inte fallet längre.
#298 2022-06-05, 23:03
Hew18
Ursprungligen postat av ddddg
Jag tror att när folk flyger inrikes, åtminstone när jag gör det, så är det för att spara restid. Behöver man vara på plats 3-4 timmar innan avgång så kan man ju lika gärna sätta sig på ett sunkigt tåg med 4-5 byten och fortfarande vara framme tidigare än flyget. När jag brukade flyga inrikes mer regelbundet så var förbindelserna till Arlanda sådana att jag anlände 25 min innan avgång. Det var mer än tillräckligt för att hinnan med flyget då. Förmodligen är så inte fallet längre.



Innan avgång? Brukar inte gaten stängas typ 20 min innan i regel (om den avgår i tid). Har man så små marginaler så får man verkligen skylla sig själv om man missar ett flyg. Sedan får jag intrycket av att du kommer ifrån ett annat flyg, då du säger anlände. Vilket gör det ännu mer riskfullt, för det är inte direkt ovanligt att flyg blir försenade. Missade du aldrig ett flyg trots att du alltid hade så små marginaler och åkte regelbundet så får man anse att du hade tur.

Inrikes flyg är i regel ganska så meningslöst, såvida man inte åker mellan luleå-malmö eller liknade.
#299 2022-06-06, 00:27
Hejhejvidica
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, det är så att har de slutat, alltså blivit uppsagda under pandemin, så måste man börja om igen från noll med personkontrollen. Hade de tagit tjänstledigt så hade de kunnat gå tillbaka direkt utan ny personkontroll.
Men visst är det så att man gör en ny kontroll utifrån läget nu, så någon enstaka kan ha fallit igenom.,


Tack för ditt svar men jag måste ändå ställa en fråga.
Var inte merparten inhyrd personal från annan part ?
#300 2022-06-06, 04:03
longlake
Avarn är de som har uppdraget/avtalet. Och nyligen fått förlängt. Sedan vet jag att de i sin tur har kontaktat Veteranpoolen för att snabbutbilda personal till ”värdar” utanför säkerhetskontrollen, för att underlätta för egentliga säkerhetskontrollen, att vätskor och elektronik plockas ur, så att hela proceduren skall gå snabbare. Sedan tycker jag mig ha hört att Swedavia-personal flugits in från andra flygplatser för att ”fylla på”!

Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Tack för ditt svar men jag måste ändå ställa en fråga.
Var inte merparten inhyrd personal från annan part ?