Ursprungligen postat av burzi
Okej, vi tar det enklaste svepskälet. Att det "saknas personal". Det låter bra. Det går säkert dom flesta på.
Är orsaken den samma även på de andra stora flygplatserna runt om i Europa och Nordamerika? Att det "saknas personal"? I så fall måste jag säga att det är fullkomligt fantastiskt hur varenda flygplats lyckats drivas av en ledning som uppenbarligen helt saknar kompetens och erfarenhet och förmåga till att anställa rekryterare som kan säkerställa personaltätheten på arbetsplatsen.
Vilken otur dom har, alla flygplatser, att dom belamrats med dylikt skräpfolk till att sköta ruljansen. Flyga? Nej, tack.
Jag tycker också det är konstigt att folk köper argumentet att det är för lite personal i säkerhetskontrollen. När jag flög förra veckan var alla stationer i säkerhetskontrollen öppna. Mer personal hade haft väldigt liten effekt.
Utöver det så om det är så att våra resemönster förändrats på en sådan kort tid så borde vi ha sett samma problem på olika flygplatser i världen, eller åtminstone Landvetter och Kastrup som också flyger svenskar utrikes. Färjor verkar inte heller ha påverkats.
Mest av allt så om detta kaos hade kunnat lösas av att man anställde 100 pers så hade man ju såklart kunna fixa det. Detta är ju nästan en regeringsfråga snart så om det fanns en snabb lösning borde den redan funnits på plats. Den där Daniel Karlsson hintade också i gårdagens DI att det inte BARA var i säkerhetskontrollen som det var personalbrist. Han sa ungefär ”det saknas personal i säkerhetskontrollen och andra viktiga funktioner”.
Min slutsats är att det inte rör sig endast om personalbrist i säkerhetskontrollen. Så vad beror detta på? Troligen bara en dåligt styrd flygplats. Dålig logistik vid säkerhetskontrollen, dåliga upphandlingar av diverse underleverantörer, dåliga yttersta chefer.
Detta är bara spekulation men mycket mer sannolikt att detta är ett problem som löses av att man anställer fler personer i säkerhetskontrollen.