Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#361 2022-06-11, 21:43
S.O.Stolp
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men vad är nytt, har inte åkt flyg på 30 år? Åker mest mc och då på den eller båtar. Är det all piercing, i bl.a. kön, som ska kontrolleras? Schampo och tandkrämstuber? Man kontrolleras väl när man ankommer och inte innan resan börjar? Är det viseringstillstånd på ickesvenskar eller konstiga resplatser?
Man kan väl säga att kraven skärptes rejält efter 9/11. Som jag sa, allt handbagage ska ju röntgas och alla passagerare ska igenom metalldetektorn innan ombordstigning.

Och om nu 3000 resenärer ska resa iväg så blir det kö om det bara finns en 5-6 personal som ska kolla dessa, en och en.
#362 2022-06-11, 22:00
Link04
Ursprungligen postat av burzi
Alla ni som, trots alla dessa rubriker om kaos i säkerhetskontroller på flygplatser runt om i världen , ÄNDÅ (med en dåres envishet) beger er till flygplatsen för att försöka komma med på en flight utomlands...

Hur har ni planerat och förberett er inför hemresan? Om en vecka, om två veckor eller om en månad?

Hur tänker ni er att det ser ut för er den dag ni ska flyga hem till Sverige igen? Har allting löst sig då? Eller har ni en noga utarbetad plan? En plan B?


Budskapet från toppen är nog att alla som inte har privatjet dom ska inte ut och flyga något mer framöver. Medelklassen får kolla på gamla resbilder från förr och nostalgi trippa istället. Håll er hemma och titta på google earth typ.
#363 2022-06-11, 22:06
KamratBlue
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Man kan väl säga att kraven skärptes rejält efter 9/11. Som jag sa, allt handbagage ska ju röntgas och alla passagerare ska igenom metalldetektorn innan ombordstigning.

Och om nu 3000 resenärer ska resa iväg så blir det kö om det bara finns en 5-6 personal som ska kolla dessa, en och en.

Men detta har de haft mer än 20 år på sig att anpassas till. Det var ju inga problem för några år sedan. Varför så svårt på flyg när båtar inte har det? Bilar kan köra genom Europa och Asien utan större problem, åtminstone inom EU.
#364 2022-06-11, 22:22
Ixtapa
Nån som vet om Fast Track också drabbats av köer eller löser det alla problem om man har Fast Track? Köpt Business för en resa nästa vecka m handbagage, och vill helst slippa stå i kö-kaos.
#365 2022-06-12, 02:06
Madagascar
Ursprungligen postat av ealdorman3
Tidigare i veckan fick vi höra att man måste vara ”i tillräckligt god tid”, för om man fastnar i säkerhetskontrollen så att man missar flyget är det ens eget fel. Men de ville inte säga vad ”i tillräckligt god tid” är. Idag har vi fått läsa om folk som kom till Arlanda kl 03.00, åtta timmar innan avgång. Och vi har fått höra att man absolut inte ska komma dit åtta timmar innan avgång. Så vi börjar väl så smått ringa in det här med ”i tillräckligt god tid”.

Om man nu måste åka från Arlanda bör man undvika flighter som går 06.00 - 10.00 och 14.00 -19.00.

Hahaha. De här människorna som "är ute i god tid" och kommer 8 timmar innan avgång är alltså en del av problemet.

Man kanske måste reglera vilka som släpps in på flygplatsen. Typ man får bara komma in på flygplatsen tidigast 2 timmar innan avgång.
#366 2022-06-12, 02:17
Madagascar
Ryan Air flyger numera från Arlanda. Det gjorde de inte före pandemin.

Är det en del av problemet?
#367 2022-06-12, 05:26
podofil1981
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är säkerhetskontrollen som är flaskhalsen. De har för lite personal. Allt handbagage ska ju röntgas och alla passagerare ska igenom metalldetektorn.

Sen tillkommer ju att inte alla fattar att man ska ta av sig bältet osv lägga i ett tråg i god tid innan kontrollen.


Samt alla som inte förstår hur mycket vätska dom får ha med sig, samt hur vätskan ska vara förpackad.

Hamnade bakom tre par i Frankfurt igår som fick packa upp och packa om ett flertal gånger innan allt blev rätt.

För övrigt gick det väldigt snabbt och smidigt. Inga köer alls.
Planet avgick ändå 13:50.
#368 2022-06-12, 06:40
Leland1979
Ursprungligen postat av Madagascar
Ryan Air flyger numera från Arlanda. Det gjorde de inte före pandemin.

Är det en del av problemet?


Ryan Air har inga incheckningsautomater så man måste köra bag drop manuellt vilket ofta skapar köer.
Möjligen slipper man det problemet när Ryanair börjar flyga från terminal 4 i mitten av juni.
#369 2022-06-12, 07:11
BlackRockInc
Ursprungligen postat av Ixtapa
Nån som vet om Fast Track också drabbats av köer eller löser det alla problem om man har Fast Track? Köpt Business för en resa nästa vecka m handbagage, och vill helst slippa stå i kö-kaos.


Har hört att kön varit 1 timme på fast track och 3-4 timmar på vanliga.

Välkommen till Sverige.
#370 2022-06-12, 08:08
BlueRaindance
Ursprungligen postat av burzi
Okej, vi tar det enklaste svepskälet. Att det "saknas personal". Det låter bra. Det går säkert dom flesta på.

Är orsaken den samma även på de andra stora flygplatserna runt om i Europa och Nordamerika? Att det "saknas personal"? I så fall måste jag säga att det är fullkomligt fantastiskt hur varenda flygplats lyckats drivas av en ledning som uppenbarligen helt saknar kompetens och erfarenhet och förmåga till att anställa rekryterare som kan säkerställa personaltätheten på arbetsplatsen.

Vilken otur dom har, alla flygplatser, att dom belamrats med dylikt skräpfolk till att sköta ruljansen. Flyga? Nej, tack.


Jag tycker också det är konstigt att folk köper argumentet att det är för lite personal i säkerhetskontrollen. När jag flög förra veckan var alla stationer i säkerhetskontrollen öppna. Mer personal hade haft väldigt liten effekt.

Utöver det så om det är så att våra resemönster förändrats på en sådan kort tid så borde vi ha sett samma problem på olika flygplatser i världen, eller åtminstone Landvetter och Kastrup som också flyger svenskar utrikes. Färjor verkar inte heller ha påverkats.

Mest av allt så om detta kaos hade kunnat lösas av att man anställde 100 pers så hade man ju såklart kunna fixa det. Detta är ju nästan en regeringsfråga snart så om det fanns en snabb lösning borde den redan funnits på plats. Den där Daniel Karlsson hintade också i gårdagens DI att det inte BARA var i säkerhetskontrollen som det var personalbrist. Han sa ungefär ”det saknas personal i säkerhetskontrollen och andra viktiga funktioner”.

Min slutsats är att det inte rör sig endast om personalbrist i säkerhetskontrollen. Så vad beror detta på? Troligen bara en dåligt styrd flygplats. Dålig logistik vid säkerhetskontrollen, dåliga upphandlingar av diverse underleverantörer, dåliga yttersta chefer.

Detta är bara spekulation men mycket mer sannolikt att detta är ett problem som löses av att man anställer fler personer i säkerhetskontrollen.
#371 2022-06-12, 08:09
Kebbabturken
Ursprungligen postat av asburypark
Hemresan är inga problem. Bara jag klarar resan ut så..

Laddar ett kreditkort med 20.000kr. Behöver jag boka om biljett, ta några extra hotellnätter så fixar det sig. Skulle bara ser det som en bonus med extradag utomlands.

Beger mig tidigt till flygplatsen (3-4h). Utländska flygplatser har ofta fast track till säkerhetskontrollen att köpa separat för en billig summa. Inte sett det på Arlanda. Där måste man väl köpa det med biljetten eller ha typ ett bra kreditkort där det ingår.


Problemet med ”fast” track är att den är just för billig. Alla har råd med det och till slut blir den lika långsam son vanliga kön. Borde kosta 1000-2000 kr tycker jag. Vips så har man sållat bort fattiglappar och får en exklusiv VIP upplevelse som lever upp till sitt namn.
#372 2022-06-12, 08:16
kalle632
Flygplatsen är väl inte sämre organiserad nu än innan COVID. Man får nog tro på att det är personalbrist. Det ska röra sig bla om ledtider i säkerhetskontroll(hi hi) av kandidaterna samt enligt skyltar på Kastrup, utbildning i nya rutiner.
På CPH gick det ändå bra sist även om det var lite kö.

Sturup är ok, nån som vet?