Ursprungligen postat av BlueRaindance
Jag tycker också det är konstigt att folk köper argumentet att det är för lite personal i säkerhetskontrollen. När jag flög förra veckan var alla stationer i säkerhetskontrollen öppna. Mer personal hade haft väldigt liten effekt.
Utöver det så om det är så att våra resemönster förändrats på en sådan kort tid så borde vi ha sett samma problem på olika flygplatser i världen, eller åtminstone Landvetter och Kastrup som också flyger svenskar utrikes. Färjor verkar inte heller ha påverkats.
Mest av allt så om detta kaos hade kunnat lösas av att man anställde 100 pers så hade man ju såklart kunna fixa det. Detta är ju nästan en regeringsfråga snart så om det fanns en snabb lösning borde den redan funnits på plats. Den där Daniel Karlsson hintade också i gårdagens DI att det inte BARA var i säkerhetskontrollen som det var personalbrist. Han sa ungefär ”det saknas personal i säkerhetskontrollen och andra viktiga funktioner”.
Min slutsats är att det inte rör sig endast om personalbrist i säkerhetskontrollen. Så vad beror detta på? Troligen bara en dåligt styrd flygplats. Dålig logistik vid säkerhetskontrollen, dåliga upphandlingar av diverse underleverantörer, dåliga yttersta chefer.
Detta är bara spekulation men mycket mer sannolikt att detta är ett problem som löses av att man anställer fler personer i säkerhetskontrollen.
Nånstans tror jag att du har rätt. Jag tror inte heller att det bara handlar om personalbrist i säkerhetskontrollen.
Ett problem är att alla charterbolag ska resa tidigt på lördag- och söndagar. Det gör att enormt många ska checka in bagage samtidigt. Och som vissa är inne på så begriper inte alla hur mycket man får checka in, vad väskan får väga osv. Jag ser ofta familjer framme vid desken som tar evigheter på sig att rota fram pass och resehandlingar osv.
Sen kan man fråga sig varför det är så svårt att få fram personal? Det är inte rocket science att kontrollera bagage.