Ursprungligen postat av ittepa
Ok, borde ändå finnas viss personal som fortfarande är godkända. Även få nuvarande personalen att arbeta längre pass med bättre OB. Samt rotera in personal från andra flygplatser i Sverige. Allt detta skulle så klart kosta Swedavia pengar, men långa köer kostar inget, speciellt inte när de inte ersätter resenärer som är där i tid och ändå missar flyg. Vet inte till vilken grad det stämmer dock, men media rapporterar ju om personer som är i tid och ändå missar. Isf borde det gå att stämma. Man kan inte sälja en produkt utan att ge den till kunden.
Jag försvarar inte dem men antar de har tänkt på detta. Kanske även tänkt precis som du säger. Det kostar inget med långa köer.
Kunden är Arlanda i detta fallet. De borde ha specificerat en bemanningsgrad/viss effektivitet i kontrollen. Antar de inte gjort detta...
De kan annars börja med att ha öppet dygnet runt. Om det nu inte ger för mycket folk airside...