Dialog på flygplan?

#1 2006-07-17, 11:25
Zeb M
Vad är det dom säger till kabinpersonalen på flyget?
Det är något med typ -"cabin crew to cabin...".
Finns det någon sida som har alla flygplanssnack?
#2 2006-07-17, 15:58
zitromax
cabin crew 10 min to landing, cabin crew get ready for takeoff. Dom gör bara bestättningen vaksam på vad som kommer att ske från cockpit på det int. flygspråket engelska
#3 2006-07-17, 16:00
ksv
Tror inte det, eftersom sådant varierar från bolag till bolag. På vissa bolag sköts det mesta via interntelefonen medan på andra använder man PA-systemet.

Men några vanliga exempel:
Kabinchefen till övriga flygvärdinnor: "Boarding completed" - Alla passagerare är ombord.

Kabinchefen till övriga flygvärdinnor: "Cabin crew arm slides" - Stäng dörrarna och armera rutchbanorna som sitter i dörrarna.

Piloterna till kabinpersonalen: "Cabin crew take your seats" - Man ställer upp på banan och startar strax, så spänn fast er.

Piloterna till kabinpersonalen: "Cabin crew ten minutes to landing" - Landing om ca. 10 minuter. Stäng alla toaletter, få alla att sätta sig samt kontrollera att bord är uppfällda och bagage undanstuvat.
#4 2006-07-17, 16:03
Packan
"Cabin crew - ready for take off!" Fan vilken klassiker
#5 2006-07-18, 17:59
Mr_Ypzilon
Jag googlade reda på en sida som hade en hel del standard flygplansdialog för någon månad sen, men nu är det lögn att hitta den igen.
Den fras jag är mest nyfiken över är "cabin crew - crosscheck and report" som strax därpå följs av "crosscheck complete". Vad innebär en crosscheck egentligen?

Vore även roligt att veta om det finns några semihemliga anropskoder för att meddela kabinpersonalen olika saker, t.ex. kapning eller allvarliga fel.
"Cabin crew - get ready to jump" vore spännande att höra =)
#6 2006-07-18, 18:22
gärningsmannen
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Jag googlade reda på en sida som hade en hel del standard flygplansdialog för någon månad sen, men nu är det lögn att hitta den igen.
Den fras jag är mest nyfiken över är "cabin crew - crosscheck and report" som strax därpå följs av "crosscheck complete". Vad innebär en crosscheck egentligen?

Vore även roligt att veta om det finns några semihemliga anropskoder för att meddela kabinpersonalen olika saker, t.ex. kapning eller allvarliga fel.
"Cabin crew - get ready to jump" vore spännande att höra =)



Get ready to jump, jo det vore något att höra det...

"Arm slides crosscheck and report" betyder att två ur cabinpersonalen står vid var sin dörr och armerar rutchbanan. Sedan kollar den ena på den andres dörr för att bekräfta att "jobbet" är riktigt utfört.

Tror inte att cabinpersonalen använder PA-systemet vid kapning. Däremot finns det en sändare i cockpit som sänder ut flygplanets unika fyrsiffriga kod (transponder). Denna ser flygledaren på sin radar.
Vid en kapning ändrar man lite diskret den till "7500". Då förstår flygledaren att planet är kapat och beter sig därefter.

På vissa passagerarfartyg används kodord i högtalarna för vissa situationer såsom brand ombord eller om någon trillat i.
#7 2006-07-18, 20:33
Stålfarfar
Längst fram i taket i kabinen finns det några små diskreta färgade lampor, sitter oftast tillsammans med Exit-skylten eller säkerhetsbälten/rökningskylten.

När cockpit ringer på kabinpersonalen tänds lamporna på olika sätt beroende på meddelandets art, om jag minns rätt betyder en av lamporna att de vill att kabinchefen ska komma till cockpit för information/instruktioner. Håll koll på lamporna nästa gång ni flyger!
#8 2006-07-18, 20:47
marcarolo
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Get ready to jump, jo det vore något att höra det...

"Arm slides crosscheck and report" betyder att två ur cabinpersonalen står vid var sin dörr och armerar rutchbanan. Sedan kollar den ena på den andres dörr för att bekräfta att "jobbet" är riktigt utfört.

Tror inte att cabinpersonalen använder PA-systemet vid kapning. Däremot finns det en sändare i cockpit som sänder ut flygplanets unika fyrsiffriga kod (transponder). Denna ser flygledaren på sin radar.
Vid en kapning ändrar man lite diskret den till "7500". Då förstår flygledaren att planet är kapat och beter sig därefter.

På vissa passagerarfartyg används kodord i högtalarna för vissa situationer såsom brand ombord eller om någon trillat i.


...om någon trillat i.???
#9 2006-07-18, 21:30
gärningsmannen
Ursprungligen postat av marcarolo
...om någon trillat i.???


Ja, det kan man ju göra från båtar... "Mr. Bluebird to the station...." har jag för mig att det hette på ett kryssningsrederi.
#10 2006-07-18, 21:44
Tacoritz
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Ja, det kan man ju göra från båtar... "Mr. Bluebird to the station...." har jag för mig att det hette på ett kryssningsrederi.


"Man överbord" är vanligt på flygplan. Och tragiskt, mycket tragiskt
#11 2006-07-19, 00:53
Mr_Ypzilon
Ursprungligen postat av Tacoritz
"Man överbord" är vanligt på flygplan. Och tragiskt, mycket tragiskt


Tragiskt kan jag väl hålla med om, men vanligt på _flygplan_?! =)
#12 2006-07-19, 19:19
Selespeed
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Jag googlade reda på en sida som hade en hel del standard flygplansdialog för någon månad sen, men nu är det lögn att hitta den igen.
Den fras jag är mest nyfiken över är "cabin crew - crosscheck and report" som strax därpå följs av "crosscheck complete". Vad innebär en crosscheck egentligen?


Chrosscheck - to chrosscheck - crosschecking är en ishockeyterm som betyder tvärställd klubba. Oftast är det en störig passagerare som måste tystas och eftersom skjutvapen är förbjudna ombord på planet brukar flygvärdinnan dela ut en ful chrosschecking som tystar gaphalsen. Detta påhopp på den störiga passageraren skulle ge en 5 minuters utvisning + game misconduct om den skedde på is. Eftersom planet oftast är i luften när crosscheckingen utdelas gäller vare sig IIHF's eller NHL's regler så flygvärdinnan slipper oftast undan utvisningen.

Jag vet att många av er tvivlar, men det ÄR så!