Ursprungligen postat av Phantom042
Kan nog generera mer New York trafik från Skandinavien till SAS överhuvudtaget. Den har en betydligt senare avgångstid kl. 18:30 jämfört med Stockholm som är 10:25. Så om en Stockholmare vill åka sent så är via Göteborg ett alternativ.
Visserligen finns en kvällsavgång från Köpenhamn redan, men ju fler avgångar desto mer valmöjligheter.
Kollade nu och 18.30 stämmer. Bra med lite olika avgångstider från olika städer. Antagligen kan man då också lättare pussla ihop resor från EWR till Skandinavien vid försenade inkommande anslutningsflyg.
Utresan 28 april kostar just nu, hos SAS, 2439 i Go (Light = inget incheckat bagage), 8913 i plus och 16336 i Business. Hemresa 4 maj kostar från 1832. Alltså totalt 4271 kr som billigast. Då ingår tydligen näring under transporten.
Ursprungligen postat av covfefe...
Jämförelsen med Qatar haltar, eftersom Doha i till mycket stor del är en transitflygplats som inte är beroende av lokala resenärer. Det tror jag inte att man tänkt att Göteborg ska bli och det låter mer logiskt att den nya linjens målgrupp i huvudsak är den omkringliggande regionens invånare.
Jag tror att du kan ha rätt i att QR återvänder till Landvetter när marknaden återhämtat sig. Jag minns att de precis innan pandemin hade beslutat att öka antalet flighter till Göteborg, så de verkade tycka att passagerarunderlaget var OK.
Ja, Doha är en transitflygplats. Det beror på att ett flygbolag (som ägs av ett land som styrs av en diktator) har bestämt sig för att erbjuda bra bytesmöjligheter. Flygplatsens geografiska läge underlättar givetvis.
Ingen har rimligtvis motsvarande ambitioner för någon skandinavisk flygplats, däremot kan det kanske vara vettigt att expandera sin atlanttrafik genom att erbjuda avgångar från fler flygplatser som man redan trafikerar med sitt lokala nät. Alla behöver inte leka British Airways och köra en New York-avgång i timmen (från samma flygplats).
Helt enkelt en fråga om
punkt till punkt eller
nav och ekrar.