Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?
Spelar själva kabinstorleken någon större roll? Det viktigaste är väl hur tätt sittplatserna är placerade, och det är förhoppningsvis på normal interkontinental nivå?
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?
Lite spekulationer...
Aalborg ligger centralt på norra Jylland, motorvägar och järnvägar ansluter metropoler som Fredrikshavn, Skagen och Hirtshals. Det finns även järnväg till flygplatsen.
En internationell linje från Aalborg kan jämna ut trafiken Aalborg-København och kanske funka som ett sätt att säga till Kastrup att de bör sänka priserna.
Jag har för mig att British Airways använde Dublin på ett liknande sätt ett tag. Heathrow var och är fullt, så Dublin, som ligger åt rätt håll, användes lite som en USA-flygplats. Istället för att trängas på Heathrow kunde BA skicka resenärer till Dublin och sedan vidare till USA med Aer Lingus (samma ägare) eller kanske allianskompisen American Airlines.