Någon logisk förklarning till detta flygroute? (Stockholm - Addis Abeba /Mod)

#1 2023-03-02, 09:49
svensson1970
Hej!

Satt och kollade https://www.swedavia.se/arlanda/tidtabell/ och två saker som var i iögonfallande var att Phuket/Bangkok och Addis Abeba hade dagligen ankomster till Arlanda.

Phuket/Bangkok kan jag förstå, det är rolig och billig resmål (dvs. köpa livsmedel och andra saker billigt där, men inte biljetten till ditt ) .
Men Addis Abeba flygroute verkade vara märklig och skum ty det varje dag som den kommer till Arlanda.

Vet någon varför Addis Abeba (Ethiopian Airlines) kommer och går till Arlanda varje dag? det verkar inte vara logiskt?
#2 2023-03-02, 10:02
Maviel
Ämnen som inga andra forum handlar om --> Flyg allmänt

/Moderator
#3 2023-03-02, 10:33
Sun Ruler
Försöker hitta lite förklaringar till det;
T.ex. 2018 så gick det 16,6 miljoner utlandsresor från Sverige varav cirka 5% av dessa gick till Afrika. Det ger 830,000 utlandsresor till Afrika för det året, vet ej hur många som gick till Etiopien.
Addis Ababa är en viktig hub för resenärer som skall till bl.a. Tanzania för safari (vi mellanlandade t.ex. i Addis Ababa på vägen till Tanzania/Zanzibar). Sedan så har vi en betydande andel svenskar som har ursprung från Afrikas horn och många flyg landar i Etiopien på vägen dit.

Jag skulle gissa att det ovan kan förklara
#4 2023-03-02, 11:37
svensson1970
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Försöker hitta lite förklaringar till det;
T.ex. 2018 så gick det 16,6 miljoner utlandsresor från Sverige varav cirka 5% av dessa gick till Afrika. Det ger 830,000 utlandsresor till Afrika för det året, vet ej hur många som gick till Etiopien.
Addis Ababa är en viktig hub för resenärer som skall till bl.a. Tanzania för safari (vi mellanlandade t.ex. i Addis Ababa på vägen till Tanzania/Zanzibar). Sedan så har vi en betydande andel svenskar som har ursprung från Afrikas horn och många flyg landar i Etiopien på vägen dit.

Jag skulle gissa att det ovan kan förklara


tummen upp
#5 2023-03-02, 15:35
Nicke08
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Satt och kollade https://www.swedavia.se/arlanda/tidtabell/ och två saker som var i iögonfallande var att Phuket/Bangkok och Addis Abeba hade dagligen ankomster till Arlanda.

Phuket/Bangkok kan jag förstå, det är rolig och billig resmål (dvs. köpa livsmedel och andra saker billigt där, men inte biljetten till ditt ) .
Men Addis Abeba flygroute verkade vara märklig och skum ty det varje dag som den kommer till Arlanda.

Vet någon varför Addis Abeba (Ethiopian Airlines) kommer och går till Arlanda varje dag? det verkar inte vara logiskt?

Åk ut till Arlanda och sätt dig och ta en fika där ankommande anländer efter tullen.
Där kan du se tydligt vilka som reser till Sverige.

Safari turister?
#6 2023-03-02, 19:16
Addisflyget är också en lite mindre maskin, Boeing 787-9, som bara har 285 platser i ekonomi och 30 i business.
Tanken med 787 verkar delvis vara att man kan trafikera direkt mellan mindre orter.

Ska man till Afrika söder om Sahara så bör det vara ett vettigt ställe att byta på. Konkurrerande städer för Afrikabyten är väl ungefär Doha, Dubai och Istanbul, där Istanbul bör ge minst omväg, men jag tror inte att de matchar det lokala flygutbudet i Addis Abeba.
#7 2023-03-02, 21:46
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Försöker hitta lite förklaringar till det;
T.ex. 2018 så gick det 16,6 miljoner utlandsresor från Sverige varav cirka 5% av dessa gick till Afrika. Det ger 830,000 utlandsresor till Afrika för det året, vet ej hur många som gick till Etiopien.
Addis Ababa är en viktig hub för resenärer som skall till bl.a. Tanzania för safari (vi mellanlandade t.ex. i Addis Ababa på vägen till Tanzania/Zanzibar). Sedan så har vi en betydande andel svenskar som har ursprung från Afrikas horn och många flyg landar i Etiopien på vägen dit.

Jag skulle gissa att det ovan kan förklara

Om det handlar om 830000 resor från Sverige till Afrika, och då rimligtvis ungefär lika många i andra riktningen, så kan det jämföras med att ett dagligt flyg som det till Addis Abeba har plats för ca 115000 passagerare per år och riktning. Alltså ca 12% av Afrikaresenärerna. Då det inte finns något konkurrerande flyg från Helsingfors kan de nog också ta några finska resenärer. Och allianskollegan SAS kan fylla på med resenärer.

För övrigt finns det gott om udda flygplatser, och därmed udda flyglinjer, i världen. Av olika anledningar anses städer som Atlanta, Chicago, Doha och Dubai lämpliga att byta flyg i.
#8 2023-03-02, 22:05
DieTrolle
Som många skriver här så fungerar Addis Ababa som en hub för många som ska vidare nere i Afrika. Dessutom så går linjen ET714/715 vägen ADD - ARN - OSL - ARN - ADD så även Norge blir i detta fall ett upptagningsområde för denna flight. Det har varierat lite mellan åren men även Kairo, Wien och Paris har varit stop på vägen för flighter från ADD till ARN.
#9 2023-03-02, 22:14
debattoer
Addis ankomst är alltid först på morgonen på ARN och väldigt få tar taxi. Kan det ha något samband med resenärerna? Det känns som om planen går halvtomma ner och kommer tillbaks fulla med flyktingar, är det bara jag?
#10 2023-03-03, 18:38
svensson1970
Ursprungligen postat av debattoer
Addis ankomst är alltid först på morgonen på ARN och väldigt få tar taxi. Kan det ha något samband med resenärerna? Det känns som om planen går halvtomma ner och kommer tillbaks fulla med flyktingar, är det bara jag?


Håller med dig, skum och märkligt.
#11 2023-03-03, 19:10
Ursprungligen postat av debattoer
Addis ankomst är alltid först på morgonen på ARN och väldigt få tar taxi. Kan det ha något samband med resenärerna? Det känns som om planen går halvtomma ner och kommer tillbaks fulla med flyktingar, är det bara jag?

Det är nog bara du och Björn Söder. Jag känner att du är en idiot, men det innebär faktiskt inte att du är en idiot. Därmed inte sagt att du inte är en idiot.
Baseras din känsla på något som kan likna ett försök till studie av linjens passagerare?
#12 2023-03-04, 02:07
debattoer
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är nog bara du och Björn Söder. Jag känner att du är en idiot, men det innebär faktiskt inte att du är en idiot. Därmed inte sagt att du inte är en idiot.
Baseras din känsla på något som kan likna ett försök till studie av linjens passagerare?

Björn Söder kan du behålla, har inget till övers för utklädda skinnskallar. Man kan gissa och hamna rätt nära sanningen ändå.

Vilka tror du sitter i stolarna? Mestadels safariturister och storviltjägare?