Någon logisk förklarning till detta flygroute? (Stockholm - Addis Abeba /Mod)

#13 2023-03-04, 02:12
LagomLat
Ursprungligen postat av svensson1970
Håller med dig, skum och märkligt.


Jag skall flyga till Addis Abeba på påsken, återkommer med rapport om hur kabinen kändes.

LL
#14 2023-03-04, 10:23
Ursprungligen postat av debattoer
Björn Söder kan du behålla, har inget till övers för utklädda skinnskallar. Man kan gissa och hamna rätt nära sanningen ändå.

Vilka tror du sitter i stolarna? Mestadels safariturister och storviltjägare?

Ingen aning, men jag har inte sett något som tyder på att det skulle handla om asylsökande.
Så som lagar och regler är utformade är det nämligen relativt svårt för sådana individer att ta ett billigt flyg till EU, alltså köper de istället en dyr biljett av flyktingsmugglare och drunknar i Medelhavet.
Bra jobbat Bryssel!
#15 2023-03-05, 09:29
Har flugit denna t&r ett par gånger till/från destinationer i södra Afrika. Bra tidtabell och hyggligt smidigt byte i Addis. De har dock historiskt blandat vilken maskin som trafikerar. Har åkt B772-lr, B787-9, B763-er samt B757. Vill minnas att samtliga varit annonserade som B787-8. Detta var några år sedan.

Det finns ju en ganska stor diaspora från Afrikas horn i Sverige så visst finns det gott underlag för linjen. De gånger jag åkt har det varit väldigt blandat med affärsmän och turister, vita som svarta. Alltid nära fullsatta plan.
#16 2023-03-06, 17:53
Ser inget konstigt i att det finns åtminstone en direktlinje till Afrika från ARN. Det är till en stor hub, och av Afrikas kanske bästa flygbolag. Dessutom går den via Oslo. Har ibland varit på vippen att ta omvägen via Addis Abbeba på en europeisk destination, när direktflyg varit omänskligt dyr.
#17 2023-03-06, 21:50
mohnomishe
Har flugit massor med gånger ARN-ADD i båda riktningarna och har inte upplevt att planen går halvtomma på nervägen. Däremot stämmer det att en stor del av passagerarna är svenska eller norska medborgare med rötterna på Afrikas horn. Men många är också svenskar som bor/jobbar/praktiserar i Afrika, eller släkt och vänner som ska hälsa på. ETH är ett välskött bolag och absolut Afrikas bästa, speciellt eftersom pandemin verkar ha knäckt ständigt förlusttyngda SAA. Tidigare var flygplatsen Bole omodern och rörig, och det var lite vilda västern med sena gate-byten och försenade/inställda flighter. Men det där har de styrt upp numera.
#18 2023-03-07, 14:36
george.sthlm
Ursprungligen postat av LP-skiva

Det finns ju en ganska stor diaspora från Afrikas horn i Sverige så visst finns det gott underlag för linjen. De gånger jag åkt har det varit väldigt blandat med affärsmän och turister, vita som svarta. Alltid nära fullsatta plan.


har bara flugit Ethiopian en gång och det till Rom. Då flög dom från Arlanda, via Rom till Addis.
Men nu är det som flera skrivit delad flight med Oslo.

Sedan Ethiopian började flyga på Mogadishu så har dom haft en stor andel Somalier på sina flyg särskillt vid sommarlovets start och vid skolstart. Tidigare var det ju bara Turkish som (vågade ) flyga på Mogadishu eller krångla sig landvägen via Djibouti.

Qatar skall enligt rykten börja gå så då blir det ju extra skoj på linjen då den även är populär bland
Thailandsresenärer. Kul mix med Ahmed med fro och otta barn på väg "hem" och Benny på väg till Pattaya.

Kenya Airways var ju under årtionden det enda afrikanska bolaget som flög på Arlanda mycket pga
flera stora SIDA uppdrag med många resande till Nairobi.
#19 2023-04-09, 14:34
svensson1970
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag skall flyga till Addis Abeba på påsken, återkommer med rapport om hur kabinen kändes.

LL


vänligen berätta
#20 2023-04-09, 17:19
LagomLat
Ursprungligen postat av svensson1970
vänligen berätta


En knapp tredjedel av av de som flög från Arlanda verkade vara av afrikanskt ursprung, det verkadecsom on det var blandat afrikaner boende i sverige respektive akrikaner som besökt sverige.

Dom såg rätt välmående ut, och inte så många barn som föjde med.

Majoriteten ombord såg ut att vara av europeiskt ursprung, och många verkar ha bytt flyg i Adis Abeba. Ethiopean försörjer en stor del av afrika med flyg till och från sverige.

Planet var inte heller helt fullt, cirka 85-90 % beläggning uppskattningsvis.

LL
#21 2023-04-09, 21:11
svensson1970
Ursprungligen postat av LagomLat
En knapp tredjedel av av de som flög från Arlanda verkade vara av afrikanskt ursprung, det verkadecsom on det var blandat afrikaner boende i sverige respektive akrikaner som besökt sverige.

Dom såg rätt välmående ut, och inte så många barn som föjde med.

Majoriteten ombord såg ut att vara av europeiskt ursprung, och många verkar ha bytt flyg i Adis Abeba. Ethiopean försörjer en stor del av afrika med flyg till och från sverige.

Planet var inte heller helt fullt, cirka 85-90 % beläggning uppskattningsvis.

LL


så du menar 60% vita i planet?
#22 2023-04-13, 11:16
alotraz
Kanske inte så många som åker just Stockholm-Addis Ababa, men som någon skrev innan så forstätter planet till Oslo efter en timme i Stockholm och Ethiopian har massa anslutningar till resten av Afrika.
#23 2023-05-19, 14:52
Trakesson
Ursprungligen postat av george.sthlm
har bara flugit Ethiopian en gång och det till Rom. Då flög dom från Arlanda, via Rom till Addis.
Men nu är det som flera skrivit delad flight med Oslo.

Sedan Ethiopian började flyga på Mogadishu så har dom haft en stor andel Somalier på sina flyg särskillt vid sommarlovets start och vid skolstart. Tidigare var det ju bara Turkish som (vågade ) flyga på Mogadishu eller krångla sig landvägen via Djibouti.

Qatar skall enligt rykten börja gå så då blir det ju extra skoj på linjen då den även är populär bland
Thailandsresenärer. Kul mix med Ahmed med fro och otta barn på väg "hem" och Benny på väg till Pattaya.

Kenya Airways var ju under årtionden det enda afrikanska bolaget som flög på Arlanda mycket pga
flera stora SIDA uppdrag med många resande till Nairobi.

Jag har också flugit Ethiopian till Rom tur och retur för några år sedan. Det var fullsatt ut ur Sverige och mitt sällskap var de enda vita. De flesta skulle fortsätta till Addis. Planet höll god standard och servicen var helt ok. Det enda var att kabinpersonalen först hoppade över oss och serverade oss sist. Vi trodde först att det var någon sorts rasism men det var nog inte det, för när vi hade gullat lite med några nyfikna svarta barn och småflörtat lite med flygvärdinnorna verkade ingen ha några problem med oss.

Vi klev som sagt av i Rom, och på hemvägen var planet halvfullt. Väl hemma haffades jag av enntullare som ville se mitt pass. Jag sa att jag inte behövde något pass eftersom vi var med i EU. Fast han hävdade att Addis inte låg i EU. Då frågade jag om han tyckte jag såg ut som om jag kom därifrån, och det gjorde han ju inte. Vi garvade en del båda två och sedan fick jag väl visa passet. Troligen den roligaste tullare jag träffat på. Hur som helst såg inte jag några konstigheter med rutten. Addis är en knutpunkt i Afrika så vad är konstigt med en daglig tur Stockholm - Addis? Det finns folk som reser även i Afrika och det finns Afrikaner i Sverige som reser ”hem” för att hälsa på ”tjocka släkten”. Alla Afrikaner i Sverige är inte flyktingar utan det finns en stor del arbetskraftsinvandring. Fast i Flashbackvärlden kanske det är svårgreppat att det finns svarta som är välutbildade och är eftertraktade på arbetsmarknaden i Europa och till och med i Sverige?
#24 2023-05-22, 13:54
george.sthlm
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har också flugit Ethiopian till Rom tur och retur för några år sedan. Det var fullsatt ut ur Sverige och mitt sällskap var de enda vita. De flesta skulle fortsätta till Addis. Planet höll god standard och servicen var helt ok. Det enda var att kabinpersonalen först hoppade över oss och serverade oss sist. Vi trodde först att det var någon sorts rasism men det var nog inte det, för när vi hade gullat lite med några nyfikna svarta barn och småflörtat lite med flygvärdinnorna verkade ingen ha några problem med oss.

Vi klev som sagt av i Rom, och på hemvägen var planet halvfullt. Väl hemma haffades jag av enntullare som ville se mitt pass. Jag sa att jag inte behövde något pass eftersom vi var med i EU. Fast han hävdade att Addis inte låg i EU. Då frågade jag om han tyckte jag såg ut som om jag kom därifrån, och det gjorde han ju inte. Vi garvade en del båda två och sedan fick jag väl visa passet. Troligen den roligaste tullare jag träffat på. Hur som helst såg inte jag några konstigheter med rutten. Addis är en knutpunkt i Afrika så vad är konstigt med en daglig tur Stockholm - Addis? Det finns folk som reser även i Afrika och det finns Afrikaner i Sverige som reser ”hem” för att hälsa på ”tjocka släkten”. Alla Afrikaner i Sverige är inte flyktingar utan det finns en stor del arbetskraftsinvandring. Fast i Flashbackvärlden kanske det är svårgreppat att det finns svarta som är välutbildade och är eftertraktade på arbetsmarknaden i Europa och till och med i Sverige?


Det som är " konstigt " med Ethiopian Airlines är att dom har riktigt bra finansiering som statligt bolag.
Få flygbolag vågade vara launch customers för B787 Dreamliner, men statliga ethiopian var först.
Inga problem med pengar. Detta från ett land som är en av världens fattigaste med årliga svältkatatstrofer ! Man har inte mat till befolkningen men man har pengar att köpa plan som SAS bara drömde om när dom kom ut.