Skillnaden mellan Business och First?

#13 2023-08-09, 12:42
jultomtenbrannupp
Tillhör ju toppskiktet i samhället så jag har haft råd att testa första klass nån gång ibland och tycker ärligt talat inte det är nån big deal. Lite mer benutrymme. Och man brukar kunna få gratis kaffe. That's it. Man borde skriva till SJ och klaga
#14 2023-08-09, 15:49
Konfucius2
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Skillnaden mellan första klass och business är bra mycket större än mellan ekonomiklass och business class skulle jag vilja säga.



Inte alls så stor skillnad , skulle jag säga. Beror helt och hållet med vilket flygbolag du flyger.
#15 2023-08-09, 16:11
Ursprungligen postat av Suecote
Om du med "egen väg" menar priority genom säkerhets- och passkontroll är det mestadels samma för Business som First. Det finns inte heller någon "hemlig" väg fram till lounge och gate, de får gå samma väg som alla andra. Ofta separat incheckning för First, dock.

First ger mer utrymme, bättre säten och bättre mat. Det är olika på alla flygbolag, mellanösternbolagen har väl alla en privat "kupé" numera. Ofta kan man få sitta i en särskild First-lounge på hemmabasen, t.ex. BA på Heathrow T5. Dessutom får man fler miles och bragging rights

Det var det fetmarkerade jag menade. British Airways har ett eget "incheckningshörn" på LHR T5, med egen säkerhetskontroll och nära till lounge. Jag har för mig att jag sett något sandlådebolag med egen terminalbyggnad för förstaklasspassagerare, jag utgår från att man bilades till och från flyget.
En variant på det hela i lägre klasser är att göra som Kastrup, där finns (fanns?) en separat säkerhetskontroll för fasttrack, osäker på om den bara var för Sas eller om den var för alla bolag, som låg närmare terminalingången och som visade sig ligga alldeles intill Sas lounger.
#16 2023-08-09, 16:29
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Skillnaden mellan första klass och business är bra mycket större än mellan ekonomiklass och business class skulle jag vilja säga.

Vill nog säga tvärtom. Från ekonomi till business får du ett helt annat säte och möjlighet att sova i horisontalläge. Det är stor skillnad.

Från business till first är de stora skillnaderna att kabinen blir luftigare (fler kvm/pax), mat/dryck lite bättre men framför allt att varje flygvärdinna har färre stolar att ta hand om så att servicen blir mycket bättre.

En skillnad absolut, men inte lika stor som mellan en bekväm flygning (business) och en rejält obekväm (ekonomi).
#17 2023-08-09, 17:33
dandyline
Ursprungligen postat av d99mlu
Vill nog säga tvärtom. Från ekonomi till business får du ett helt annat säte och möjlighet att sova i horisontalläge. Det är stor skillnad.

Från business till first är de stora skillnaderna att kabinen blir luftigare (fler kvm/pax), mat/dryck lite bättre men framför allt att varje flygvärdinna har färre stolar att ta hand om så att servicen blir mycket bättre.

En skillnad absolut, men inte lika stor som mellan en bekväm flygning (business) och en rejält obekväm (ekonomi).



Givetvis detta, business räcker generellt. Skillnaden på exempelvis Emirates är att man får Rysk kaviar och dompa i first vilket man inte får i business.

Största problemet är att business i emirates Boeing-plan från arlanda är betydligt sämre än emirates Airbus-plan.
#18 2023-08-10, 12:13
ozyrecon
Ursprungligen postat av dandyline
Givetvis detta, business räcker generellt. Skillnaden på exempelvis Emirates är att man får Rysk kaviar och dompa i first vilket man inte får i business.

Största problemet är att business i emirates Boeing-plan från arlanda är betydligt sämre än emirates Airbus-plan.


Emirates har byggt en väldig hype runt sig själva som egentligen inte stämmer. Emirates First är en av dom bästa, EK i buisness är faktiskt en av dom sämre buisness produkterna. Dom kör 2-3-2 config på 777 vilket är stenålder i dagens läge.
#19 2023-08-10, 16:32
BlueMarlin123
Ingen som reagerar på priserna i Business nu efter Pandemin?
Själv flög jag med Finnarna i Business innan pandemin, och kunde hitta business biljetter Gtb-Bkk för 15-16000:- ToR högsäsong och då var det den vanliga med 2 väskor á 23kg, välja säte gratis,loungebesök ingick naturligtvis,idag hittar man knappt för under 30000:- och då är det oftast enbart carry on, kostar typ 1000kr för att välja säte, lounge ingår INTE mm,2019 hittade jag även business med Singapore Airlines för 18000:- förvisso Gtb-Köpenhamn-Singapore-Bangkok,men den kändes betydligt lyxigare än Finnarnas,visst priserna har gått upp pga bränslepriser,men är det verkligen hela sanningen?
#20 2023-08-10, 16:48
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ingen som reagerar på priserna i Business nu efter Pandemin?
Själv flög jag med Finnarna i Business innan pandemin, och kunde hitta business biljetter Gtb-Bkk för 15-16000:- ToR högsäsong och då var det den vanliga med 2 väskor á 23kg, välja säte gratis,loungebesök ingick naturligtvis,idag hittar man knappt för under 30000:- och då är det oftast enbart carry on, kostar typ 1000kr för att välja säte, lounge ingår INTE mm,2019 hittade jag även business med Singapore Airlines för 18000:- förvisso Gtb-Köpenhamn-Singapore-Bangkok,men den kändes betydligt lyxigare än Finnarnas,visst priserna har gått upp pga bränslepriser,men är det verkligen hela sanningen?

Flyger finnarna över Ryssland idag? Oljepriset verkar ha ökat med ca 30-35%.
#21 2023-08-10, 17:31
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av Neksnor
Flyger finnarna över Ryssland idag? Oljepriset verkar ha ökat med ca 30-35%.

Sist jag flög med dom förra året,dock ekonomi då flög dom INTE över Ryssland,blev en rejäl omväg, men mer än dubbla priset tycker jag låter väl mycket och då lightbiljetter
#22 2023-08-11, 09:23
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
Flyger finnarna över Ryssland idag? Oljepriset verkar ha ökat med ca 30-35%.
Nej, inget västligt bolag ger penar till kriget.
#23 2023-08-19, 15:59
Harrywinston
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Ingen som reagerar på priserna i Business nu efter Pandemin?
Själv flög jag med Finnarna i Business innan pandemin, och kunde hitta business biljetter Gtb-Bkk för 15-16000:- ToR högsäsong och då var det den vanliga med 2 väskor á 23kg, välja säte gratis,loungebesök ingick naturligtvis,idag hittar man knappt för under 30000:- och då är det oftast enbart carry on, kostar typ 1000kr för att välja säte, lounge ingår INTE mm,2019 hittade jag även business med Singapore Airlines för 18000:- förvisso Gtb-Köpenhamn-Singapore-Bangkok,men den kändes betydligt lyxigare än Finnarnas,visst priserna har gått upp pga bränslepriser,men är det verkligen hela sanningen?


Det är väl inflation som allt annat tyvärr. Pengar har varit gratis. Och sedan vill väl flygbolagen ta igen att de förlorade ett pars år intäkter.

Kollade själv på biljetter från USA till Asien nyligen. 90k och uppåt i business. Fifan. Har för mig att det brukade ligga på 50k. Det är nog få privatpersoner som betalar det men intressant nog är business fullt när det börjar närma sig avgång medan premium economy är halvfullt bara.

Som svar på TS fråga däremot. Har inte flugit First själv men har kollegor som gjort det. De säger allihop att skillnaden inte är värd priset. Något lyxigare men inte värt extra kostnaden. Jag har hört att First är för folk som normalt flyger privatjet och inte behöver bry sig om pengar.
#24 2023-08-19, 16:16
Ddagen
Aldrig flugit vare sig de ena eller det andra. Bokar ytterplatsen vid vingarna. "Verkmästarplatsen"!