Skillnaden mellan Business och First?

#25 2023-08-23, 21:58
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl inflation som allt annat tyvärr. Pengar har varit gratis. Och sedan vill väl flygbolagen ta igen att de förlorade ett pars år intäkter.

Kollade själv på biljetter från USA till Asien nyligen. 90k och uppåt i business. Fifan. Har för mig att det brukade ligga på 50k. Det är nog få privatpersoner som betalar det men intressant nog är business fullt när det börjar närma sig avgång medan premium economy är halvfullt bara.

Som svar på TS fråga däremot. Har inte flugit First själv men har kollegor som gjort det. De säger allihop att skillnaden inte är värd priset. Något lyxigare men inte värt extra kostnaden. Jag har hört att First är för folk som normalt flyger privatjet och inte behöver bry sig om pengar.

Angående de fetade, är det rimligt att jämföra med business? Man kan ju se saken från andra hållet, de som äger eller hyr eget flyg.
På sträckor som London - New York kan första klass vara ett billigt alternativ då det finns gott om direktflyg mellan städerna, särskilt om man bara är en eller två personer. Så man kan alltså åka nästan när man önskar.
#26 2023-09-03, 10:28
peter_pung
Ursprungligen postat av d99mlu
Vill nog säga tvärtom. Från ekonomi till business får du ett helt annat säte och möjlighet att sova i horisontalläge. Det är stor skillnad.

Från business till first är de stora skillnaderna att kabinen blir luftigare (fler kvm/pax), mat/dryck lite bättre men framför allt att varje flygvärdinna har färre stolar att ta hand om så att servicen blir mycket bättre.

En skillnad absolut, men inte lika stor som mellan en bekväm flygning (business) och en rejält obekväm (ekonomi).

Håller med dig. Skillnaden mellan ekonomi och högre klasser är främst om man kan sova bekvämt eller inte. Den extra lyxen man får i First jämfört med business är aldrig värd pengarna. Bara att jämföra vad man får för de pengarna på marken, om vi tittar på hotell och restauranger.

Jag har för övrigt råd att alltid flyga business, men gör det extremt sällan och i princip bara genom poäng. Vill gärna känna att saker jag lägger pengar på ger värde tillbaka som motsvarar kostnaden. Och jag lägger oftast hellre samma summa på bättre upplevelser på marken.
#27 2023-09-05, 23:29
JohanLiljegren
Business ger mer benutrymme, vissa förmåner som att värdarna bjuder på dryck och olika matvaror, snacks och annat. Dessutom blir man serverad före dom andra(Economy), som sitter bakom skynket. Man får även gå av planet först vid landning.

First är den mer lyxiga varianten med egna sovstolar och ytterligare bekvämlighet. Jag har aldrig själv flugit i första klass men jag har sett andra göra det. De allra flesta gångerna har det inte ens funnits First, när jag varit på resa.
#28 2023-09-06, 21:11
DumbleOD
Ursprungligen postat av Nicke08
Har inte sett en någon öppen bar med självservering på de business jag åkt. British Airways, Emirates & Thai Airways.
Emirates var t o m snåla med Cognac fick påpeka mer än en gång att till Kaffet ingår Cognac.


Hittade heller ingen bar på Emirates. Åkte deras gamla skit business i en 777 från Stockholm till Dubai. Annars har jag bara åkt SAS Business på long-haul och där finns en bar med självservering. Sprit saknas dock, så vill man ha något starkare får man säga till.

Har tyvärr inget att bidra med vad gäller first. Men jag tycker business är bra nog så det har aldrig varit aktuellt. Kanske skulle boka det om jag kunde som bonusresa men om jag måste betala bokar jag i princip alltid Plus på SAS och gör vad jag kan för att uppgradera.
#29 2023-09-07, 07:22
DogDog
Ursprungligen postat av Pooke
Frågan går till er som testat båda klasserna. Hur skulle ni beskriva skillnaden? Hur upplevde ni First Class?

Har egentligen bara flugit Business några fåtal gånger och har såklart aldrig testat First Class. Prismässigt ligger First Class ungefär dubbelt i pris mot Business på rutten jag kollar. Slänger jag pengar i sjön om jag bokar First Class jämfört med Business?

Flygbolaget jag kikar på är Emirates. Arlanda -> Manila. Stop i Dubai på ungefär 3h. Samma tillbaka.

Tackar på förhand för svar! Mvh Pooke
First class på Emirates är en riktig upplevelse. Du har som ett eget rum. Stor säng oftast två stolar en för jobb och en som liknar en soffa typ. Du har minibar vid stolen och mat och dricka som är riktigt premium. Tror deras standard är Dom Perignon. Du har typ personlig flygvärdinna och behöver alldrig träffa andra människor. Vissa av deras flyg har även dush. Se till att det blir A380 på en del av sträckan.
#30 2023-09-07, 07:32
DogDog
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Business ger mer benutrymme, vissa förmåner som att värdarna bjuder på dryck och olika matvaror, snacks och annat. Dessutom blir man serverad före dom andra(Economy), som sitter bakom skynket. Man får även gå av planet först vid landning.

First är den mer lyxiga varianten med egna sovstolar och ytterligare bekvämlighet. Jag har aldrig själv flugit i första klass men jag har sett andra göra det. De allra flesta gångerna har det inte ens funnits First, när jag varit på resa.

Business på Emirates har också stolar som göra om till säng särskillt på en rutt som han pratar om.
#31 2023-09-07, 20:43
ozyrecon
Ursprungligen postat av DogDog
First class på Emirates är en riktig upplevelse. Du har som ett eget rum. Stor säng oftast två stolar en för jobb och en som liknar en soffa typ. Du har minibar vid stolen och mat och dricka som är riktigt premium. Tror deras standard är Dom Perignon. Du har typ personlig flygvärdinna och behöver alldrig träffa andra människor. Vissa av deras flyg har även dush. Se till att det blir A380 på en del av sträckan.


EK flyger väl inte ens First till Skandinavien? Dom har inte sålt First ifrån CPH på flera år.
#32 2023-09-07, 21:34
DogDog
Ursprungligen postat av ozyrecon
EK flyger väl inte ens First till Skandinavien? Dom har inte sålt First ifrån CPH på flera år.

Ingen aning faktiskt, flyger oftast från London eller USA till Hong Kong eller Singapore.
#33 2023-09-08, 19:31
Ursprungligen postat av ozyrecon
EK flyger väl inte ens First till Skandinavien? Dom har inte sålt First ifrån CPH på flera år.

Jag har för mig att Swedavia för några år sedan verkar ganska glada över att någon körde första klass till Sverige. Det var någon sorts arab, Emirates eller Qatar.
#34 2023-09-09, 12:13
Nicke08
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att Swedavia för några år sedan verkar ganska glada över att någon körde första klass till Sverige. Det var någon sorts arab, Emirates eller Qatar.

Thai Airways hade i sina Jumbojet BOEING 747-400 Royal First Class. Dessa trafikerade under många år ARN-BKK. Längst fram i nosen under cockpit som ligger på övre däck på dessa bjässar.
Idag ser det dock annorlunda ut med planen Thai använder.

Märkligt om det inte finns något bolag alls som erbjuder First Class från Huvudstaden?
ARN-JFK? Denna sträcka t.ex borde det finnas underlag för?
#35 2023-09-09, 12:22
Ursprungligen postat av Nicke08
Thai Airways hade i sina Jumbojet BOEING 747-400 Royal First Class. Dessa trafikerade under många år ARN-BKK. Längst fram i nosen under cockpit som ligger på övre däck på dessa bjässar.
Idag ser det dock annorlunda ut med planen Thai använder.

Märkligt om det inte finns något bolag alls som erbjuder First Class från Huvudstaden?
ARN-JFK? Denna sträcka t.ex borde det finnas underlag för?

Vanlig business idag har väl närmat sig first i de där gamla Thaimaskinerna?
#36 2023-09-10, 21:40
JohanLiljegren
Ursprungligen postat av DogDog
Business på Emirates har också stolar som göra om till säng särskillt på en rutt som han pratar om.


När jag flög med Japan Airlines hade dom stolar som var nerfällbara för "sovläge" i första klass. Det var dock inte som sängar utan mer som solstolar formmässigt. Jag vill minnas att dom i sällskapet som hade dessa sovde bäst under resan dock.