Stora tråden om Arlanda

#145 2024-02-22, 19:07
Ursprungligen postat av alotraz
Nja Picadllly line får väl ändå räknas som tunnelbana även om det är lite glesare mellan stationerna vid Heathrow, den stannar ändå typ 20 gånger på 20km in till Picadilly Circus. Du tänker kanske på Elizabeth line?

Piccadilly line ÄR givetvis en tunnelbanelinje. Men stora delar av sträckan ovan jord mellan Heathrow och London har fyra spår som fördelas på två linjer, Piccadilly och District(?) där den sistnämnda stannar vid alla stationerna samtidigt som Piccadilly bara stannar på någon, antagligen för att erbjuda byte. Jag utgår från att det handlar om att göra tunnelbanan mer attraktiv för flygresenärer och en konsekvens av det blir lite mer pendeltågstempo på vägen in till stan.
Elizabeth line är däremot ett riktigt pendeltåg.
Mitt förra inlägg svarade på ett inlägg som handlade om att ARN , likt LHR borde ha en tunnelbana til stan. Men både LHR och ARN ligger egentligen för långt från stan för att vanlig tunnelbana ska vara attraktivt. Däremot bör man givetvis förlänga tunnelbanor mm till flygplatser om de linjer är i närheten. Så när tunnelbanan till Akalla ska byggas ut till Knivsta kan det vara lämpligt att dra den via ARN.
#146 2024-02-22, 21:43
fiesp
Arlanda är inte så dåligt, med undantag för att man inte kan köpa mat till rimliga priser efter säkerhetskontrollen, inte ens när flyget blir 6 timmar försenat pga vädret. Någonsin flugit från Pisa? Inlåst efter säkerhetskontrollen i ett litet utrymme där man nästan står på varandra i 2-8 timmar beroende på förseningar. Heathrow är betydligt bättre vad gäller sånt. Inga flygplatser i Europa är väl i alla fall så här pass usla:

https://www.youtube.com/watch?v=gEyFH-a-XoQ
#147 2024-02-24, 21:54
Tranquility Bas
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Det har bara hänt en gång.

Skämt åsido så har jag nog varit i Kastrup fler gånger än i Arlanda, och jag har aldrig varit med om att det tagit mer än 5 minuter från flygplanet till utgången.

I Arlanda är det nog på riktigt mer än en kilometer från terminal 4 till utgången.


Finns gott om gater på Kastrup som det tar mer än fem minuter innan du når utgången. Bara att ta sig från sista baren på Kastrup till gaten längst bort tar mer än fem minuter i nyktert tillstånd.
#148 2024-02-24, 23:10
Ursprungligen postat av Neksnor
Piccadilly line ÄR givetvis en tunnelbanelinje. Men stora delar av sträckan ovan jord mellan Heathrow och London har fyra spår som fördelas på två linjer, Piccadilly och District(?) där den sistnämnda stannar vid alla stationerna samtidigt som Piccadilly bara stannar på någon, antagligen för att erbjuda byte. Jag utgår från att det handlar om att göra tunnelbanan mer attraktiv för flygresenärer och en konsekvens av det blir lite mer pendeltågstempo på vägen in till stan.
Elizabeth line är däremot ett riktigt pendeltåg.
Mitt förra inlägg svarade på ett inlägg som handlade om att ARN , likt LHR borde ha en tunnelbana til stan. Men både LHR och ARN ligger egentligen för långt från stan för att vanlig tunnelbana ska vara attraktivt. Däremot bör man givetvis förlänga tunnelbanor mm till flygplatser om de linjer är i närheten. Så när tunnelbanan till Akalla ska byggas ut till Knivsta kan det vara lämpligt att dra den via ARN.

Är nog inte så troligt att man drar tunnelbana ända ut till Knivsta. Räcker kapaciteten inte till är det nog enklare och billigare att bygga ut järnvägen med ett eller flera spår. En tunnelbana kan ju ändå knappast konkurrera med en järnväg där man kan köra i 200 kilometer i timman på ett sådant avstånd.
#149 2024-02-25, 01:52
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är nog inte så troligt att man drar tunnelbana ända ut till Knivsta. Räcker kapaciteten inte till är det nog enklare och billigare att bygga ut järnvägen med ett eller flera spår. En tunnelbana kan ju ändå knappast konkurrera med en järnväg där man kan köra i 200 kilometer i timman på ett sådant avstånd.

Det tror inte jag heller, därav sista meningens "så när". Men om en sådan linje byggs är huvudsyftet knappast att transportera flygresenärer snabbt till centrala Stockholm. Däremot kan den avlasta järnvägen, både dagens direkttåg och en eventuell framtida vanlig pendel..
#150 2024-02-25, 12:31
Ursprungligen postat av Neksnor
Det tror inte jag heller, därav sista meningens "så när". Men om en sådan linje byggs är huvudsyftet knappast att transportera flygresenärer snabbt till centrala Stockholm. Däremot kan den avlasta järnvägen, både dagens direkttåg och en eventuell framtida vanlig pendel..

Ja de kan säkert bygga tunnelbana på vissa sträckor för att avlasta järnvägen men tvivlar starkt på att man drar en sådan linje ända ut till Knivsta utan där bygger man nog fler spår på järnvägen i så fall.
#151 2024-02-26, 12:25
-Felix_
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja de kan säkert bygga tunnelbana på vissa sträckor för att avlasta järnvägen men tvivlar starkt på att man drar en sådan linje ända ut till Knivsta utan där bygger man nog fler spår på järnvägen i så fall.


"närmsta" T-bana är väl Akalla.
Det blir 3.5 mil att bygga fram till Arlanda.
#152 2024-02-26, 12:34
-Felix_
Ursprungligen postat av Tratten52
Arlanda är ett lapptäcke utan struktur. Det man blir jävligt irriterad på är att bussen till alfa beta inte går från T5 längre.


Det går väl INGA bussar från T5 längre ?
Alla bussar går väl från gamla T4 ?
#153 2024-02-26, 12:35
Ursprungligen postat av -Felix_
"närmsta" T-bana är väl Akalla.
Det blir 3.5 mil att bygga fram till Arlanda.

drygt 25 kilometer fågelvägen till Arlanda men ytterligare 12 kilometer sedan till Knivsta. Dock borde det bli billigare att bygga till fler spår på befintlig järnväg än att dra tunnelbana här. Dessutom går tågen i 200 km/h. Kommer tunnelbana ens upp i hälften av det?
#154 2024-02-26, 14:11
Tratten52
Ursprungligen postat av -Felix_
Det går väl INGA bussar från T5 längre ?
Alla bussar går väl från gamla T4 ?


Vissa bussar går från T5 men inte Alfa Beta
#155 2024-02-26, 14:13
-Felix_
Ursprungligen postat av Jonas1968
drygt 25 kilometer fågelvägen till Arlanda men ytterligare 12 kilometer sedan till Knivsta. Dock borde det bli billigare att bygga till fler spår på befintlig järnväg än att dra tunnelbana här. Dessutom går tågen i 200 km/h. Kommer tunnelbana ens upp i hälften av det?


Vad skall tunnelbanan ut till Knivsta att göra ?
Du kan ju idag åka direkt Knivsta - Stockholm på 27 minuter med SJ pendeln.
Kommer ju garanterat ta över en timme med T-bana sko skall stanna hela tiden.
kapitalförstöring.
#156 2024-02-26, 15:04
-Felix_
Ursprungligen postat av Tratten52
Vissa bussar går från T5 men inte Alfa Beta


Ok , vart då ? Hela ytan är ju full med taxi bilar nuförtiden.