Stora tråden om Arlanda

#193 2024-12-22, 11:50
Ursprungligen postat av Landsfadern
Problemet med Arlanda är att den byggts ut allt eftersom genom åren utan något direkt helhetstänk. Jämför du med CPH eller OSL så har de relativt små och koncentrerade groundsides vilket gör att avstånden blir kortare till incheckningen och säkerhetskontrollen och därefter kan du ha effektiva rullband mellan pirerna när du är airside. Arlanda borde ha förlagt all incheckning och säkerhetskontroll till platsen där Sky City är nu och sen haft pirer ända från där terminal 2 är till F-piren. Hade gjort flygplatsen mycket mer effektiv och skalbar för utbyggnationer.

CPH och ARN är ganska lika varandra om man tittar på flygfoton. En lång "basbyggnad" och sedan sticker det ut pirer med flygplan. Båda har byggts om och till under åren, men den stora skillnaden verkar vara att ARN av någon anledning tyckte att det var bra att bygga ett "köpcenter" (sky city) i mitten av "basbyggnaden", och dessutom placera det på den naturliga airside-sidan av den. Jag har för mig att man nu har gjort någon tråkig gångväg, airside, under köpcentret.

OSL har annan utformning och ser fortfarande ut ungefär som när den byggdes.
#194 2024-12-22, 14:45
Ursprungligen postat av Neksnor
CPH och ARN är ganska lika varandra om man tittar på flygfoton. En lång "basbyggnad" och sedan sticker det ut pirer med flygplan. Båda har byggts om och till under åren, men den stora skillnaden verkar vara att ARN av någon anledning tyckte att det var bra att bygga ett "köpcenter" (sky city) i mitten av "basbyggnaden", och dessutom placera det på den naturliga airside-sidan av den. Jag har för mig att man nu har gjort någon tråkig gångväg, airside, under köpcentret.

OSL har annan utformning och ser fortfarande ut ungefär som när den byggdes.

Oslo Gardermoen är ju relativt nybyggd då de hade Fornebu tidigare så där var det nog enklare att bygga rätt från början jämfört med Arlanda som byggt till i omgångar under lång tid. Nu har jag aldrig flugit till/från Gardermoen utan senaste gången jag flög från Oslo så var det fortfarande Fornebu.
CHP stora fördel jämfört med Arlanda är ju att allt utrymme innanför säkerhetskontrollerna sitter ihop och man kan nå alla delar. Man kommer ju in i samma airsideområde oavsett vilken av terminalerna man checkar in på.
Dagens situation på Arlanda där man bara kan gå ut från airsideområdet på 5an medan bussarna bara går från 4an är verkligt dåligt. Landar man på 4an så måste man först gå till 5an på insidan och sedan gå tillbaka till 5an genom Skycity. Undrar om detta kommer åtgärdas när byggena är färdiga?
#195 2024-12-22, 15:12
Ursprungligen postat av Jonas1968
Oslo Gardermoen är ju relativt nybyggd då de hade Fornebu tidigare så där var det nog enklare att bygga rätt från början jämfört med Arlanda som byggt till i omgångar under lång tid. Nu har jag aldrig flugit till/från Gardermoen utan senaste gången jag flög från Oslo så var det fortfarande Fornebu.
CHP stora fördel jämfört med Arlanda är ju att allt utrymme innanför säkerhetskontrollerna sitter ihop och man kan nå alla delar. Man kommer ju in i samma airsideområde oavsett vilken av terminalerna man checkar in på.
Dagens situation på Arlanda där man bara kan gå ut från airsideområdet på 5an medan bussarna bara går från 4an är verkligt dåligt. Landar man på 4an så måste man först gå till 5an på insidan och sedan gå tillbaka till 5an genom Skycity. Undrar om detta kommer åtgärdas när byggena är färdiga?

Jo, en utgång från airside vid T4, utan att passera bagagebanden, hade underlättat. Bagagevåningen på CPH verkar täcka en större del av airsideområdet, den verkar täcka ca halva längden av själva "basbyggnaden", från B-piren till C-piren. De övriga pirerna nås ganska smidigt med rullband.
Jag har sett att CPH har använt både namnen T2 och T3 på sina terminaler, men allt är ju samma när man är airside. Det skillnad jag märkt verkar vara att en del bolag har incheckningsdiskar "längre bort", vid T2, men de använder samma entré och säkerhetskontroll som T3.

Förhoppningsvis kommer ARN göra något liknande, alltså även bygga ihop T2 och T3 med T4 och T5. Tänker de lite så kan de utnyttja de gamla terminalernas entréer och lägga utgångar för resenärer med handbagage och mindre säkerhetskontroller även där samtidigt som all bagageutlämning sker vid ungefär sky city, där även Den Stora Säkerhetskontrollen placeras. In och ut vid de gamla terminalerna behöver inte vara öppet dygnet runt.
#196 2024-12-22, 15:38
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, en utgång från airside vid T4, utan att passera bagagebanden, hade underlättat. Bagagevåningen på CPH verkar täcka en större del av airsideområdet, den verkar täcka ca halva längden av själva "basbyggnaden", från B-piren till C-piren. De övriga pirerna nås ganska smidigt med rullband.
Jag har sett att CPH har använt både namnen T2 och T3 på sina terminaler, men allt är ju samma när man är airside. Det skillnad jag märkt verkar vara att en del bolag har incheckningsdiskar "längre bort", vid T2, men de använder samma entré och säkerhetskontroll som T3.

Förhoppningsvis kommer ARN göra något liknande, alltså även bygga ihop T2 och T3 med T4 och T5. Tänker de lite så kan de utnyttja de gamla terminalernas entréer och lägga utgångar för resenärer med handbagage och mindre säkerhetskontroller även där samtidigt som all bagageutlämning sker vid ungefär sky city, där även Den Stora Säkerhetskontrollen placeras. In och ut vid de gamla terminalerna behöver inte vara öppet dygnet runt.

Gissar snarare att man kommer riva både terminal 2 och 3 och omvandla dessa till pirer och bygga en ny groundside för dessa där dagens terminal 4 ligger med incheckning och säkerhetskontroll. Bagagehantering tror jag man gör bäst i att behålla där den är idag och att man istället bygga tunnlar med expressrullband hela vägen från dagens terminal 2 till terminal 5.
#197 2024-12-22, 15:54
Sixten00
Ursprungligen postat av Landsfadern
Problemet med Arlanda är att den byggts ut allt eftersom genom åren utan något direkt helhetstänk. Jämför du med CPH eller OSL så har de relativt små och koncentrerade groundsides vilket gör att avstånden blir kortare till incheckningen och säkerhetskontrollen och därefter kan du ha effektiva rullband mellan pirerna när du är airside. Arlanda borde ha förlagt all incheckning och säkerhetskontroll till platsen där Sky City är nu och sen haft pirer ända från där terminal 2 är till F-piren. Hade gjort flygplatsen mycket mer effektiv och skalbar för utbyggnationer.


Håller med fullständigt! J-a klantskallar som inte tänkte i de banorna.
#198 2024-12-22, 19:21
Ursprungligen postat av Landsfadern
Gissar snarare att man kommer riva både terminal 2 och 3 och omvandla dessa till pirer och bygga en ny groundside för dessa där dagens terminal 4 ligger med incheckning och säkerhetskontroll. Bagagehantering tror jag man gör bäst i att behålla där den är idag och att man istället bygga tunnlar med expressrullband hela vägen från dagens terminal 2 till terminal 5.

Jag ser det som en variant på det jag skrev. Antagligen skulle det bli dyrare men ge en effektivare anläggning. Det viktigaste att fixa, bortsett från den ganska lättfixade planeringgshjärnblödningen med utgång från T4, är dock en gemensam airside.
#199 2024-12-25, 20:56
mads_internett
Lite tråkigt att man ska gå igenom en ny säkerhetskontroll även från norr till Arlanda om man ska fortsätta inrikes i Sverige.