Ursprungligen postat av Jonas1968
Oslo Gardermoen är ju relativt nybyggd då de hade Fornebu tidigare så där var det nog enklare att bygga rätt från början jämfört med Arlanda som byggt till i omgångar under lång tid. Nu har jag aldrig flugit till/från Gardermoen utan senaste gången jag flög från Oslo så var det fortfarande Fornebu.
CHP stora fördel jämfört med Arlanda är ju att allt utrymme innanför säkerhetskontrollerna sitter ihop och man kan nå alla delar. Man kommer ju in i samma airsideområde oavsett vilken av terminalerna man checkar in på.
Dagens situation på Arlanda där man bara kan gå ut från airsideområdet på 5an medan bussarna bara går från 4an är verkligt dåligt. Landar man på 4an så måste man först gå till 5an på insidan och sedan gå tillbaka till 5an genom Skycity. Undrar om detta kommer åtgärdas när byggena är färdiga?
Jo, en utgång från airside vid T4, utan att passera bagagebanden, hade underlättat. Bagagevåningen på CPH verkar täcka en större del av airsideområdet, den verkar täcka ca halva längden av själva "basbyggnaden", från B-piren till C-piren. De övriga pirerna nås ganska smidigt med rullband.
Jag har sett att CPH har använt både namnen T2 och T3 på sina terminaler, men allt är ju samma när man är airside. Det skillnad jag märkt verkar vara att en del bolag har incheckningsdiskar "längre bort", vid T2, men de använder samma entré och säkerhetskontroll som T3.
Förhoppningsvis kommer ARN göra något liknande, alltså även bygga ihop T2 och T3 med T4 och T5. Tänker de lite så kan de utnyttja de gamla terminalernas entréer och lägga utgångar för resenärer med handbagage och mindre säkerhetskontroller även där samtidigt som all bagageutlämning sker vid ungefär sky city, där även Den Stora Säkerhetskontrollen placeras. In och ut vid de gamla terminalerna behöver inte vara öppet dygnet runt.